TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2009 Suzuki Jimny Automat

Test: Suzuki Jimny: SUV i miniformat

Automatgir, firehjulstrekk, skinninteriør og reservehjul på bakluka.

Det var stikkordene jeg fikk med meg hjem fredag ettermiddag om neste ukes testbil. Gjett om jeg tenkte fælt i helga på hva dette kunne være! En Land Rover? Land Cruiser? Kanskje nye Touareg, men den har jo ikke kommet ennå… Kanskje en Pajero?
Jeg var vel i hodet mitt innom så og si alle potensielle biler, unntatt den det var: Nemlig det lille knøttet Suzuki Jimny. Nedtur? Nei, så absolutt ikke!

5 Kjøreglede

Rammeunderstell, kjempekort akselavstand og høyt karosseri til tross: Suzuki Jimny er faktisk overraskende god å kjøre. Du sitter godt og har full oversikt over den korte, kantete bilen. På motorveien er den faktisk overraskende stille, rolig og stabil i lovlig hastighet. Og det holder med 100 km/t; alt over nærmer seg risikosport.

Når du forserer humper, vaskebrett og ujevnheter, hopper og spretter den litt, slik en bil med denne konstruksjonen må gjøre. Alt i alt overrasker den positivt på veien, og automatkassa bidrar til økt komfort.

Til tross for at Suzuki Jimny ser søt og puslete ut, er den skikkelig barsk i terrenget. Kort akselavstand, smalt karosseri, et hjul i hvert hjørne er lik korte overheng. Lavgirserie gjør at Jimny kjører videre der flesteparten av SUV-ene til tre ganger prisen står igjen når veien tar slutt.

2 Interiør/plass

Så små biler har liten plass. Slik er det bare. Suzuki Jimny er registrert for fire, og baksetene er smale. Beinplassen bak er imidlertid ikke helt gal, men å si at den er god, er å ta i. Konklusjonen må bli at baksetet er for barn. Foran sitter du oppreist, plassen er god og setene slett ikke verst.

Bagasjerommet er på 117 liter, og det er veldig lite. Men en liten bag og en liten ryggsekk får du alltids med deg. Vi savner oppheng til handleposer og surrekroker. Bakseteryggene kan selvfølgelig legges ned.

3 Motor

Du bør ha god tid når du skal kjøre Jimny. Et alt annet enn aerodynamisk karosseri, store hjul, mye drivverk og automatgir, er oppgaven den 1,3-liters bensinmotoren på 82 hk/110 Nm er satt til å flytte på. Den gjør det for så vidt helt greit, så lenge det er flatt. I motbakke merkes børa.

0 til 100 km/t tar hele 17,2 sekunder, men jeg synes liksom ikke at det gjør så mye i denne bilen. Har du det travelt, kan du velge manuelt gir; den er tre sekunder kjappere (og har en toppfart på 140 km/t kontra 135 km/t med automat).

Bensinforbruket er på 0,78 l/mil. I Norge får du ikke Jimny med dieselmotor, men det finnes i utlandet.

3 Design

Litt gammelmodig, veldig firkantet og ikke akkurat en estetisk nytelse, men proppfull av sjarm. Typisk offroad-design. Med litt godvilje sees likheten til både Jeep og Hummer.

4 Miljø/økonomi

Splitter ny, med skinn, automat, klimaanlegg og 4wd koster Suzuki Jimny 229 000 kroner. Bruktbilprisene holder seg godt, og den generelle kvaliteten er god.

Service- og vedlikeholdskostnadene er lave. Bensinregningen er derimot høyere enn det som er vanlig for en så liten bil, uten at det på noen måte vil ta knekken på familiebudsjettet. Vi snakker om et forbruk på 0,78 l/mil. CO2-utslippet på 181 g/km både kunne og burde vært bedre. På biler med manuelt gir er det lavere: 0,7 l/mil og 171 g/km er tallene da.

Konklusjon

Til tross for billige og enkle løsninger, liten motor, liten plass og ikke verdens beste kjøreegenskaper, lot jeg meg sjarmere!
En herlig (ja, det var kanskje å ta litt vel hardt i…) annerledes, antisnobbete og fascinerende bil for deg med god tid, som ikke skal kjøre veldig langt og som har med lite bagasje.

Totalt: 5/6

For deg

Du mener at størrelsen ikke betyr noe.

Ikke for deg

Du skal frakte mye. Fort.

Vårt førstevalg

Du har to muligheter: automat og manuell. På tross av høyere forbruk og utslipp, er automatbilen mitt førstevalg. Skal du kjøre mye der det ikke er vei, er derimot en bil med manuelt gir å foretrekke.

Prøv også

På Broom-forsiden nå