Jeg husker da jeg for første gang satte meg bak rattet i en Tesla. Det var en Model S. En tidlig utgave av modellen, den var hentet fra USA til Norge, som demonstrasjonsbil.
Selv om det var en bil fra den tidlige produksjonen, var jeg aldri i tvil: Denne bilen var den største revolusjonen som har skjedd i bilverden siden T-Forden.
Ikke siden starten på forrige århundre har en bil så totalt snudd opp ned på det vi tradisjonelt forbinder med bilkjøring. En elbil som så bra ut, gikk som et børseskudd, hadde en diger ipad-lignende skjerm på dashbordet, masse plass og enorm rekkevidde. Resten av bransjen ble tatt på senga.
Det endte rett og slett opp med at jeg bestilte en slik bil selv. Den var jo så billig med tanke på de norske avgiftene, og jeg ville dessuten teste den grundig. Ikke minst på vinterføre.
Opp- og nedturer
Siden den tid har det gått slag i slag. Model S har fått firehjulsdrift, en facelift og enda villere ytelser, den etterlengtede SUVen Model X er lansert og vi har fått vite mye om den nye volummodellen: Model 3.
Men det har også vært en tid med utfordringer for Tesla-sjef Elon Musk og co. Både økonomiske og tekniske. Model X ble forsinket, blant annet grunnet de spektakulære og avanserte Falcon Wings-dørene, og det har skjedd flere ulykker der sjåførene skylder på bilprodusentens Autopilot-system.
I Norge er flere eiere tilkjent erstatning fordi deres Model S ikke har like mange hestekrefter som annonsert av produsenten. Men Tesla har anket avgjørelsen.
Det er sjelden stille rundt Tesla.
LES OGSÅ: Bil-gigant kjøpte Teslas super-SUV til overpris
Først i Norden
Nå skal det imidlertid handle om det ferskeste skuddet på stammen. Den nylig lanserte SUVen Model X.
Vi fikk vårt første skikkelige møte med bilen for noen uker siden, under et pressearrangement i Oslo. Journalister fra store deler av Europa var til stede. Vi fikk vite mye om bilen – men det ble lite tid til selve prøvekjøringen.
Faktisk fikk vi bare knapt 30 minutter bak rattet.
Men som de første i Norden har vi nå fått testet bilen skikkelig. Her kan du lese hvordan det gikk:
Kjøreglede: 6/6
Model X ønsker velkommen ved å åpne opp frontdørene for deg når du kommer. Du trenger bare å ha nøkkelen i lomma, så skjer det. Vel på plass bak rattet er det bare å trykke på bremsepedalen, så lukker døra seg igjen.
Det høres ut som en gimmick. Til en viss grad er det også det. Men det er også ganske fiffig. Jeg ble faktisk ganske glad i de selvåpnende dørene.
Nå skal det sies at det også kan være litt irriterende. For eksempel hvis du bare går litt fram og tilbake rundt bilen, uten å skulle sette deg inn, og dørene stadig vekk spretter opp. Heldigvis kan du slå av denne funksjonen i bilens infotainmentsystem.
SUVer er med sin ekstra bakkeklaring og høye tyngdepunkt, gjerne mindre egnet til aktiv kjøring enn andre personbiler. Model X er like de andre gjennom at den også har ekstra bakkeklaring. Men ulikt alle andre, har Teslas SUV et lavt tyngde punkt likevel. Det skyldes batteripakken, som ligger i gulvet på bilen.
Resultatet er at dette er en bil som virkelig koser seg i svingene. Du må rett og slett opp på Porsche Cayenne-nivå for å få like sportslige egenskaper.
Med svært lite krenging, blir det også økt komfort.
Testbilen er forøvrig utstyrt med 22" felger. De er digre! Men takket være luftfjæringen, er komforten likevel godt ivaretatt. I alle fall så lenge veien er noenlunde bra. Det blir naturlig nok noe hardt idet humper og kanter blir mer markante. Vi ville derfor vurdert om ikke 20" holder på denne bilen.
På vinteren vil mange sette pris på at du har mulighet til å heve bilen. Det kan komme godt med på vei til hytta.
Også var det dette hengerfestet da! Nordmenn elsker jo hengerfeste. Model X kan trekke 2,2 tonn. Ikke spesielt mye, men nok for de fleste.
Interiør/plass: 5/6
Om du skulle tro at du sitter i et helikopter når du kommer på plass bak rattet i en Model X, er du tilgitt. For det er akkurat den følelsen du får. Det skyldes den nærmest banalt digre frontruta, som strekker seg langt opp og bakover på taket.
Her får du virkelig oppleve utsikten rundt deg på en helt unik måte.
De nye setene, som vi kjenner fra facelift-utgaven av Model S, er komfortable. Samtidig gir de bra sidestøtte. Men vi savner muligheten til å forlenge sitteputen.
Når det gjelder interiøret for øvrig, er det i stor grad inspirert av Model S. Instrumentpanelet og den ipad-lignende skjermen er de samme, rattet, hanskerommet, dørhåndtakene, luftdysene og spakene rundt rattet er også like.
Testbilen har utvidet skinnpakke, slik at dashbordet og taket er trukket i alcantara. Det ser bra ut, og bidrar til å gi et påkostet inntrykk.
Men interiøret er likevel ikke helt på nivå med Audi, BMW og Mercedes. Det virker ikke like solid eller påkostet. Ikke minst blir det noen glipper i forbindelse med Falcon Wing-dørene, som ser litt billig ut.
Plassen er imidlertid overlegen. X-en kan bestilles som 5-, 6- eller 7-seter. Uansett hvilken konfigurasjon du velger, vil du ha en romslig bil. Som vanlig er det bagasjerom både foran (frunken) og bak. Og selv med alle setene i bruk, er det et dypt bagasjerom helt bakerst.
Midtkonsollen mellom forsetene er også smart. Her er det innebygd dockingstasjon til iphone, og plass til enten to ekstra kopper, eller bare oppbevaring av lommebøker og andre småsaker.
Baksetene i testbilen er av samme type som de foran. Det vil si at du får god komfort og at det ser veldig bra ut. De er også justerbare i lengderetningen. Og når du skal ha tilgang til bakerste seterad flyttes de fram og vippes oppover. Kombinert med de brede Falcon Wing-dørene gir det en svært god tilgang til de bakerste setene.
De mye omtalte bakdørene er forøvrig et skikkelig party piece. Selv de mest grinete naboene trekker på smilebåndet når vi viste funksjonen.
Stereoanlegget er utviklet av Tesla selv. Det er på 560 Watt og inkluderer 17 høyttalere. Likevel når det ikke opp til de beste Bose- og B&O-anleggene hos BMW, Audi og Mercedes.
LES OGSÅ: Du tror det neppe, når du får høre prislappen på denne
Motor: 5/6
90D er betegnelsen på den nest sterkeste modellen i X-sortimentet. Etter kontroversene rundt hvor mange hestekrefter det faktisk er i Model S, har Tesla vært restriktive med å opplyse om dette i Model X.
I stedet fokuserer de på rekkevidde og ytelser. 90D kan kjøres 417 kilometer (NEDC-måling) og gjør 0-100 km/t på 5 sekunder.
Det gjør dette til en svært rask SUV. P90D, topputgaven, trenger sågar bare 4 sekunder på sprintøvelsen. Og oppgraderer du denne til Ludicrous Speed, fliser den de fleste superbilene før den når 100 km/t på 3,4 sekunder!
I testperioden hadde vi tilfeldigvis en BMW i8 tilgjengelig også. Det er altså BMWs hybrid-sportsbil. Den gjør 0-100 km/t på 4,4 sekunder.
Men da vi kjørte disse bilene mot hverandre, var forskjellen svært liten. Du skal treffe godt med giring og turtall, før i8-en var i stand til å kjøre ifra.
Noe av årsaken til det, er naturligvis at X-en ikke trenger å gire, fordi den har momentet og kreftene tilgjengelig hele tiden. Bare dytt gassen i bunn, og du får en brutal fartsøkning.
Vi hadde ikke bilen lenge nok til å foreta en grundig test av rekkevidden, men det skal vi komme tilbake til.
Det vi kan si, er at et forbruk på rundt 200 wt/km ikke er urealistisk ved litt forsiktig kjøring. Men det er LETT å la seg rive med til et langt høyere forbruk.
LES OGSÅ: Dette er det råeste jeg har kjørt
Design: 5/6
At Model X er i samme familie som Model S er ikke vanskelig å se. Den ligner litt på en Model S som har spist en annen Model S, og blitt litt større.
Digre felger gir sporty preg.
Fronten er uten grill, slik faceliftede Model S, men nye LED-lys gir den litt mer sæpreg. A-stolpen er lagt bratt bakover, for å minske luftmotstanden.
Forøvrig er det rent design med myke linjer som dominerer, og et coupe-lignende hekkparti. Sistnevnte gjør at den minner mye om BMW X6 og Mercedes GLE Coupe. Det bidrar også til at luftmotstanden er lav, og at bagasjerommet blir noe mindre enn det kunne vært med en tradisjonell bakluke.
Vi har sett den i ulike farger, men har veldig sansen for varianten i knallrød metallic. Særlig kombinert med de mørke 22" felgene.
Bakerst har bilen en justerbar, elektrisk spoiler, som både skal bidra til optimalisert forbruk og bedre kjøreegenskaper. Den er helt nedfelt når bilen står parkert, mer oppreist når du kjører sakte og senkes litt igjen ved raskere kjøring.
Tesla-gründer med råd til VW-sjefene etter Dieselgate-skandalen
Miljø/økonomi: 6/6
Vi skal ikke begi oss ut på en lang debatt rundt hvor miljøvennlige ebiler egentlig er. Det som imidlertid er et faktum er følgende: Den slipper ikke ut noen form for gasser under bruk. Det er bra for lokalt miljø.
Model X er sånn sett noe så sjeldent som en svært rask, romslig og stor SUV, som ønskes velkommen også i store byer. Og som, i alle fall inntil videre, har en rekke fordeler knyttet til bruk og kjøp i Norge.
Tesla har også et nettverk av superladestasjoner både i Norge og rundt om i Europa, der du kan lade gratis.
Bruktbilverdien på elbiler er noe usikker. Mest fordi en er spent på hvordan kostnadene blir i forbindelse med at batteriene etterhvert må byttes.
Men enn så lenge holder Tesla seg godt på bruktmarkedet. Det som eventuelt kan være skummelt, er hva som skjer rundt søksmål og Teslas soliditet.
Prisene starter altså på 663.000 kroner for 60D (355 km rekkevidde). Så går det oppover til 740.000 for 75D (rekkevidde 417 km / 0-100 km/t 6,2 sek.), 847.200 for 90D (testbilen) og drøyt 1 million for toppmodelen P90D. Skal du ha Ludicrous speed, blir det ytterligere 86.000 kroner. Men da har du altså en luksus-SUV, ja, den tåler luksus-betegnelsen, til 1,2 millioner som kjører fletta av de fleste sportsbilene på markedet. Vi bare sier det ...
Det er dessuten et poeng for miljøet INNE i bilen, at Model X har sitt mye omtalte Bioweapon Defence Mode. Et luftrensingssystem av bibelske proporsjoner.
Poenget er at bilen skal være forurensningsfri både innvendig og utvendig. Derfor har en montert et luftfilter av medisinsk kvalitet, som rensker luften for pollen, bakterier, virus og forurensning, før den sirkuleres inn i kabinen.
Konklusjon: 6/6
Dette er kort og godt et av de aller beste SUV-kjøpene du kan gjøre. Det koster mye penger, men det gjør jo konkurrentene også. For eksempel koster en BMW X5 50d nesten dobbelt så mye – og den er litt tregere fra 0-100 km/t enn 90D ...
Selv innstegsmodellen vil fort komme på rundt 700.000 kroner, men da har du til gjengjeld nesten rubb og stubb av utstyr. Og rekkevidden på 355 kilometer vil duge for de fleste.
Men har du råd, så velg en av de større utgavene. For jo høyere effekt du har, jo mer får du "subsidiert" gjennom fraværet av avgifter. Også er det jo rasende morsomt med den akselerasjonen da. Bare innrøm det ...