For oss som jobber med bil til daglig er det lett å tenke at alle er bilinteresserte. Men når vi prøver å få i gang en diskusjon i familieselskaper om felgstørrelse og 80-tallets kuleste sportsbiler, går det ikke alltid like bra. Svært mange er rett og slett mest opptatt av hva som er et fornuftig bilkjøp. Er du én av dem bør du definitivt lese videre.
For å si det på en veldig enkel måte: Toyota Auris er så godt som blottet for kjøreglede. Dette er mer et transportmiddel enn noe annet. Er du ute etter en bil som involverer deg så lite at du kan konsentrere deg 100 % om samtalen med sidemann, er dette perfekt.
Kjøreegenskapene er på ingen måte dårlige - og på ingen måte bra. De er så midt på treet som det er mulig å komme. Du kan fint følge trafikkflyten, selv om du må jage turtallet litt med denne motoren. Det er passe komfortabelt, men ikke så behagelig at du sovner.
Kanskje vel så viktig er at dette føles som en veldig trygg og lettkjørt bil. Her er det ingen ekle overraskelser, og det er det nok mange som setter pris på.
Her finner du et viktig argument for å kjøpe Toyota Auris. Du sitter temmelig oppreist, og det er lett å komme rett inn og ut av bilen. Du setter deg ikke ned i bilen. Dette er midt i blinken for den eldre garden. Det er også god takhøyde, som gjør dette til en bil hvor du kan bruke hatt.
Bakseteplassen er bra, og bagasjerommet er stort. Det måler 355 liter med oppslåtte bakseter. Det er marginalt større en VW Golf og Peugeot 308, men mye mindre enn Honda Civic. Baksetene er lett å slå ned, og selv om gulvet ikke blir helt flatt, kan du absolutt ta en tur til Ikea.
Interiøret oppleves ikke som eksklusivt, men det er betryggende å vite at det er en Toyota. Japanerne forstår ikke begrepet opplevd kvalitet, her handler alt om faktisk kvalitet. Generelt sett er interiøret ganske fint, men ganske kjønnsløst. Det friskeste er utformingen av midtkonsollen som er på grensen til litt science fiction. Du har to hanskerom, og flere koppholdere.
Under panseret befinner det seg en liten knert på 1,33-liter. Den har Toyota presset 100 hestekrefter ut av. Du er nødt til å jage turtallet for at dette skal gå fort, og vi må innrømme at vi stort sett ga blaffen i girskiftindikatoren som skulle ha oss til å gire opp ustanselig for å spare bensin.
Setter du bilen i fri ved lyskryss, stopper motoren. Men med en gang du trykker inn clutchen igjen starter den igjen. Det er et enkelt sparetriks som blir vanligere og vanligere på nye biler, men det fordrer som sagt at du setter bilen i fri.
Designet er så harmløst det er mulig å få det. Litt høy og et utseende som minner litt om en flerbruksbil. Vi synes den ser ut som en forvokst Yaris med enda snillere front. Det er moderne og pent, men på ingen måte spennende.
234 400 kroner for en ferdigutstyrt bil i denne klassen er rimelig. Toyota Auris 1,33 Sol er ingen utstyrsbombe, men du har blant annet klimaanlegg med to soner og mye sikkerhetsutstyr.
Økonomien i denne bilen er i det hele tatt det sterkeste argumentet for å velge Toyota Auris. Driftssikkerheten er god, men vel så viktig er det at verditapet er forholdsvis lavt. Det skader heller ikke at Toyota-forhandlerne er noen av de beste i bransjen og folk er jevnt over svært fornøyde.
CO2-utslippet er på 135 g/km. Det er lavt med tanke på at dette er en bensinmotor. Forbruk på 0,58 liter på mila ved blandet kjøring som absolutt er til å leve med.
Dette er så trygt bilkjøp at vi ikke klarer å anbefale den helhjertet. For oss blir dette rett og slett for kjedelig. Vi ønsker oss mer kjøreglede og følelser i en bil, men det er mange som ikke kunne brydd seg mindre. Da er dette et veldig bra kjøp.
Forholdsvis lav pris, fint forbruk, gode forhandlere og super kvalitet. Sleng på lavt verditap i tillegg så har du den perfekte bilen for deg som bare ønsker et problemfritt bilhold.
Hvorfor ikke gå for den mest utstyrte utgaven med den minste motoren i femdørsutgave. 1,4-liters diesel koster 23 900 kroner mer. Du skal kjøre svært langt før du sparer inn den ekstrakostnaden. Forbruket skiller nemlig kun 0,9 desiliter drivstoff på mila.