Etter flere tiår med høyt salg og sterk merkevare, bestemte Toyota seg ganske overraskende for å droppe Corolla-navnet for noen år siden - og valgte heller å kalle bilen Auris da det var klart for generasjonsskifte.
Samtidig ble stasjonsvogn-utgaven borte fra det norske markedet. Det var neppe noe Toyota-forhandlerne jublet for, og sant og si var det vel ikke veldig mange som jublet høyt for Auris heller.
Bak et særdeles anonymt og litt gammelmodig ytre skjulte det seg en bil som absolutt gjorde jobben, men som samtidig var dørgende kjedelig og fryktelig gjennomsnittlig på det meste.
De siste ukene har jeg hatt en liten undersøkelse gående for meg selv. Hver gang jeg har sett en Auris i trafikken har jeg sett nærmere på hvem som kjører den. Og uten at dette på noen måte er vitenskaplig, tør jeg likevel fastslå at snittalderen er høy. Veldig høy.
Imponerende startpris
Hvor vil jeg med dette? Jo, Toyota har akkurat lansert andre generasjon Auris, og du skal ikke se lenge på den før du forstår at de nå ønsker å endre på ting.
Nykommeren er nemlig en liten designrevolusjon sammenlignet med bilen den erstatter. Her er det fokus på design, kjøreegenskaper, bedre materialvalg i interiøret og opplevd kvalitet. Tanken og målsetningen er at du skal kjøpe den fordi du har lyst på den - ikke bare fordi det er en fornuftig Toyota med høy driftssikkerhet og god annenhåndsverdi.
I forbindelse med andre generasjon Auris lanserer også Toyota stasjonsvogn - og det er den vi skal teste nå.
Touring Sports er navnet, og den har Norges-lansering midt i Oslo, nærmere bestemt med utgangspunkt i Frognerparken. Toyota tilbyr den med bensin- og dieselmotor - dessuten hybridløsning. Sistenevnte er ventet å stå for mesteparten av salget, og det er derfor den vi fokuserer på denne gangen. Her har vi en 1,8-liters bensinmotor som sammen med elektromotoren har 136 hestekrefter å by på.
Toyota har stasjonsvogn-tillegg på 15.000 kroner på denne bilen. Det betyr startpris på ganske så imponerende 223.000 kroner. Med hybrid kommer Active-utgaven på 266.000. Vår testbil er toppmodellen Executive, her står det 294.900 kroner på prislappen.
LES OGSÅ: Billansering med munnkurv - bilen hadde sperrefrist
Hvordan er den å kjøre?
Også på kjøreegenskaper skjer det ting hos Toyota om dagen. Nye Auris følger opp det og er betydelig strammere og fastere i fisken enn første generasjon. Stasjonsvogna er også med på notene. Det er ikke akkurat slik at den er breddfull av morofaktor, men det er da heller ikke poenget med en bil i denne klassen.
Her er det stabilt og trygt, og samtidig komfortabelt nok. Støydempingen mot dårlig og piggslitt norsk asfalt kunne vært bedre, men bensinmotoren er godt dempet.
Hybrid krever litt kjøre-tilvenning. Her gjelder det å være litt forsiktig med gasspedalen: Bånn gass gir mer støy og mas enn hurtig aksellerasjon. I praksis tillegger du deg en litt mer avslappet kjørestil, noe som naturligvis også er bra for forbruket.
Setene er gode og førermiljøet bra, selv om noen brytere kan virke litt bortgjemt. På motorvei er kjørekomforten god, her sluker du milene ganske så uanstrengt.
LES OGSÅ: Her er en ulv i Volvo-klær
Hvordan er plassen?
Stasjonsvognene i denne klassen har vokst mye de siste årene og Auris henger seg på. 530 liter stort bagasjerom gjør at du faktisk skal tenke deg om før du velger storebror Avensis i stedet for denne.
På enkelte biler stjeler hybridløsningen plass i bagasjerommet. Her ligger imidlertid batteripakken under baksetet. Smart!
Med baksetene nedslått får du inn hele 1.658 liter bagasje. Lastelengden er på opptil 204,7 centimeter. Med andre ord: Dette er en fullverdig familiebil. To voksne sitter godt i baksetet, for tre blir bredden som vanlig fort et problem.
Pluss også for smart nedfelling av bakseteryggene. Du drar bare i en spak på siden i bagasjerommet, så spretter de ned.
Toyota har også laget bagasjenett som fungerer både når baksetet er i bruk og når det er nedfelt.
Mange små rom rundt om i kupéen er også noe du setter pris på i daglig bruk.
De største stasjonsvognene - les mer om dem her:
Finest utenpå eller inni?
Toyota understreker at Auris Touring Sports er designet for Europa, tilpasset smaken i vår del av verden.
I praksis gir det seg utslag i et sporty og stramt design. Særlig fronten er vellykket, med rene og skarpe linjer. Hjulbuene er trukket ned, nesten over hjulene. Det gir følelsen av at bilen er lavere enn den egentlig er.
Også innvendig har det skjedd ting, med høyere materiakvalitet. Dashbord-designet er preget av høye, rette linjer. Førsteinntrykket er at det ser litt tungt ut, men her er vi helt klart inne på smak og behag. Gode seter trekker opp.
Finest utenpå er vår konklusjon - rett og slett fordi Auris er en av de stiligste stasjonsvognene i klassen akkurat nå.
LES OGSÅ: Fuego - den gjorde sportsbildrømmen oppnåelig
Går den bra?
Det er mye å velge mellom på motorfronten her. Vil du ha bensin, kan du få 1,3-liter på 99 hestekrefter eller 1,6-liter på 132 hestekrefter.
Diesel: Da er 1,4 D-4D på 90 hestekrefter det mest kurante alternativet, men den kommer også med 2-liters diesel på 124 hestekrefter.
Toyota regner som sagt med at hybrid skal stå for mesteparten av salget og da snakker vi en velkjent løsning: 1,8-literen har med seg en elektromotor og samlet gir de en effekt på 136 hestekrefter. Det kan vel best betegnes som "tilstrekkelig". 0-100 km/t går på 11,2 sekunder, og den gir seg på 180 km/t.
Bilen (og du) trives best når kjørestilen tilpasses hybridløsningen. Det positive er forbruk og ikke minst utslipp. Her er det CO2-utslipp helt nede på 85 gram/km, samtidig som utslipp av NOx og partikler er lavt.
LES MER HER: Den stygg-raske andungen
... og hva er konklusjonen?
Under et sporty og ganske stilig ytre skjuler det seg en tvers gjennom solid og fornuftig stasjonsvogn. Hjertet banker ikke akkurat fortere når du setter deg inn og kjører avgårde, men igjen: Er det slike ting du er ute etter, kjøper du ikke stasjonsvogn i denne klassen.
Auris Touring Sports starter altså på 223.000 kroner (bensin), eller du kan velge den svært anvendelige 1,4-liters dieselmotoren fra 235.000 kroner - det er prisgunstig.
Hybrid får du altså også under 300.000 kroner. Executive-utgaven er velutstyrt og gir et mer påkostet inntrykk enn de andre, den kommer sannsynligvis til å bli valgt av mange kunder.
Det praktiske er vel ivaretatt med stort bagasjerom og mange fleksible løsninger. I praksis er dette en skummel utforder for stasjonsvognene i klassen over, også Toyotas egen Avensis. Hovedkonkurrent VW Golf er forresten rett rundt svingen med ny stasjonsvogn. Inntil den kommer, har Auris det største bagasjerommet i klassen, men havner solid i skyggen av Golf som dunker til med hele 605 liter denne gangen.
Toyota har løftet seg litt på både design og kjøreegenskaper. Det er ingen grunn til å tro at Toyota-kvaliteten eller oppfølgingen hos forhandlerne har blitt dårligere siden sist. Dermed er det bare å konkludere at dette er en bil som absolutt kommer til å bite fra seg på salgsstatistikkene.
LES OGSÅ: Her er tre for deg som vil leke deg litt
Pluss: Design, mye å velge mellom av motorer og utstyrsnivåer.
Minus: Mangler litt morofaktor.
Bil: Toyota Modell: Auris Touring Sports 1,8 VVT-i Hybrid Motor: 1,8-liter bensin og elektromotor Effekt: 136 hk (samlet) 0–100 km/t: 11,2 sekunder Forbruk: 0,37 l/mil Bagasjerom: 530/1648 liter Pris fra: 223.000 kroner Pris testbil: 294.900 kroner (hybrid Executive) |
Plassmesteren: Les mer om nye Golf stasjonsvogn her