Hilux Cargo er en spesialmodell utviklet av Toyota Norge, og som følgelig kun selges her i landet.
Som navnet sladrer om er basisen den solide og smått legendariske Toyota Hilux-pickupen. Her har den fått en spesialbygget vareromskasse med en innredning vi antar de fleste håndverkere drømmer om.
I tillegg har den vært en tur innom Arctic Trucks og fått større hjul og blitt hevet. Hvilket gjør at denne bilen tar seg fram der man ellers må bruke traktor.
Mange norske varebilkjøpere savner sårt Toyota Hiace med firehjulstrekk, og det er nok denne målgruppen bilen først og fremst er beregnet på.
Ombyggingene til tross – bilen (og utstyret for øvrig) leveres med full fem års nybilgaranti.
Man får selvfølgelig Hilux Cargo uten Arctic Trucks-ombygging også. Godt for prisen, men ikke like godt for utseendet.
Motoren i testbilen er en 2,5-liter diesel på 144 hk/ 343 Nm, og prisen lyder på 453.200 kroner.
Toyota Hilux: Kongen på haugen – igjen
Regnestykket ser slik ut:
Toyota Hilux SR5 Extra Cab 2,5 diesel: 327.700,-
Komplett Cargo-topp inkl. lakkering og innredning: 68.700,-
Komplett 33-tommer Arctic Trucks-ombygging: 56.800,-
Sum 453.200,-
Alle priser er inklusive moms.
Les vår test av Toyota Hilux her:
Hvordan er den å kjøre?
Her klatrer du opp i bilen. Hilux er i utgangspunktet ingen liten bil, og etter den kledelige og tøffe – men ikke helt billige modifiseringen hos Arctic Trucks – er den bare gedigen.
Vel ombord er sittestillingen god. Interiøret er både pent, moderne og intuitivt, og ikke på noen måte "varebil-simpelt". Greit med smårom til telefoner og andre småting er det også, samt gode koppholdere.
Man kan lett tro at en så høy bil med så voldsomme hjul lett både støyer og sporer en del, men det gjør den ikke. Den er overraskende stabil og lettkjørt.
Jeg sitter høyt, har bra utsyn og er rett og slett litt småkonge her. Vareromskassa gjør at man ikke har noe utsyn bakover i det hele tatt. Ved rygging må derfor sidespeil og et ikke altfor godt ryggekamera benyttes.
2,5-liters dieselmotoren er ikke helt lydløs, men langt fra sjenerende. Femtrinns manuell girkasse, lavserie og ikke minst hjul og hjuloppheng fra Arctic Trucks bidrar til at en allerede god framkommelighet blir enda bedre. Kommer du ikke fram med denne, er traktor neste. Eller muligens helikopter...
Dieselforbruket er oppgitt til hyggelige 0,73 i standardversjonen. I denne utgaven må du nok fort legge på en desiliter eller halvannen til.
Toyota Hilux: Denne har vært på Sydpolen
Hvordan er plassen?
Vi sparer det beste til slutt og begynner foran.
Sittestillingen og setene er gode. I tillegg har man raust med plass bak forsetene, selv om tilgangen her er litt krøkkete.
Men det er nå liksom det unike varerommet som på mange måter "gjør" denne bilen.
Hele vareromsgulvet er uttrekkbart. Det har plass til en europall og tåler hele 450 kg. Under gulvet er det en genial skuff som er oppdelt i mange smårom. Perfekt for oppbevaring og orden i verktøy etc.
Bak sidelukene i vareromskassa er det også noen smarte rom med skuffer til småting av ymse slag – alt etter hva du driver med. Spiker, skruer, festemateriell – you name it.
Oppunder taket i vareromskassa er det lagt til rette slik at lange ting som lister, rør og andre lengre gjenstander kan fraktes. Kassen går over taket så lengden er ganske god.
Oppå taket er det rails til feste for eventuelle lastestativ, men bilen er høy og tilgjengeligheten er litt begrenset. Toppen er selvsagt vanntett, og alle luker kan skalkes og låses.
Uansett kan vi ikke skjønne annet enn at dette må være drømmen for enhver håndverker – eller andre som kjører med seg mye rart – og ønsker et enkelt, greit og fornuftig system. Her får du nettopp det.
Har du behov for kjempeplass, så er dette kanskje ikke bilen. Dette er jo ikke noen kassebil akkurat, og det er heller ikke til å komme ifra at innredingen – om den er aldri så genial – også stjeler noe plass.
Les også: – Jeg trenger en skikkelig pickup i jobben
Hvordan ser den ut?
Hilux er i utgangspunktet en ganske tøff pickup allerede i standardversjon. Feite hjul og hevesett gjør ikke akkurat den saken dårligere.
Vareromskassa er som nevnt genial, men kanskje ikke akkurat noe estetisk lekkerbisken. I standard-utgave blir hele ekvipasjen litt smal og høy.
Men med Arctic Trucks-ombyggingen blir den mye mer harmonisk. De barske, store hjulene kompenserer liksom litt for den store kassa, og den ser bra ut.
Toyota Landcruiser V8: Når du åpner dørene får du en overraskelse
... og hva er konklusjonen?
Ønsker du kombinasjonen av en svært driftssikker bil, en framkommelighet som går utenpå det meste og i tillegg liker å ha orden i sysakene – ja det er det vanskelig å komme unna denne.
En annen fordel med Hilux er at den er lettsolgt den dagen du ikke skal ha den mer.
Eneste drawbacket her er at plassen ikke er den aller største, og at den er for stor til å få plass i en vanlig villagarasje.
Bortsett ifra det: Perfekt!
Sjekk også: Delta 4x4, VW Amarok for deg som vil opp og fram
Pluss: Alle de praktiske løsningene og framkommeligheten
Minus: Pris og noe begrenset plass – tross alt
Bil: Toyota Modell: Hilux Cargo 2,5 D-4D Extra Cab. Motor: 2,5-liter diesel Effekt: 144 hk / 343 Nm. Forbruk: 0,73 l/mil (standard bil)Toppfart: 170 km/t. 0–100 km/t: 13,5 sekunder Tillatt tilhengervekt: 2.800 kg. Tillatt nyttelast: 422 kg. Pris fra: 242.900,- Pris testbil: 453.200,- |
The Bumper Dumper: Denne klarer du deg ikke uten