Fem års intens jobbing er over for Toyota-ingeniørene. Resultatet er IQ, verdens minste fireseter. Den snaut tre meter lange bilen modererer seg dog til tre voksne og ett barn – selv om fire staute, voksne karer fra Broom-redaksjonen fikk plass, som du kanskje så på TV. CO2-utslippet er under den magiske 100-gramsgrensa. Dette er en annerledes og spennende bil som jeg gleder meg til å teste!
Tre sylindre, 1000 ccm og 68 hk. Det sier seg selv at Toyota IQ ikke er en heftig kjøremaskin, og at det er annet enn raffe kjøreegenskaper som har fått prioritet. Likevel overrasker den.
Forsetene er brede og gode, og den er utrolig retningsstabil og stødig på veien til å være så innmari liten. Unntaket er brå og høye dumper; da kjenner du at akslene står tett. Det er også litt morsomt i seg selv å kjøre en bil som er så annerledes og vekker så mye oppmerksomhet.
De to dørene er store og to voksne sitter godt foran i gode seter. Dashbordet er asymmetrisk slik at passasjersetet kan skyves så mye fram (altså lengre enn førersetet) at det blir plass til en voksen bak. Bak førerplassen er det plass til en med korte bein, fortrinnsvis et barn.
Med alle setene i bruk har du i prinsippet ikke mer bagasjeplass enn at du får med en laptop eller to. Handleposer kan du glemme. Med bakseteryggen nedslått, har du så klart mer bagasjeplass, men heller ikke nå er denne stor, kun 242 liter. Det er også litt irriterende at du må fjerne nakkestøttene for å slå ned baksetet. Noe sier meg at det kan bli mye av/på med nakkestøtter...
Instrumenteringen er grei, men jeg skulle ønske at det lille informasjonsdisplayet til venstre for speedometeret var plassert på høyre side, og at det var litt større. Styringen av stereoanlegget, med en liten joysticklignende sak på rattet, faller heller ikke helt i smak.
Dashbord og førermiljø ellers er moderne, pent og logisk. Materialkvaliteten er forholdsvis enkel, men kjennes solid, er uten tegn til skrammel og har god finish. Fargevalg kan alltid diskuteres, men personlig er jeg ikke veldig glad i brunt interiør.
Toyota IQ finnes med to motoralternativer: bensin på 68 hk og diesel på 90 hk. Senere kommer også en 1,3-liters bensinmotor med start/stopp-teknologi.
Vår testbil har den tre sylindrede 1-liters bensinmotoren på 68 hk og 91 Nm. Og med den under det korte panseret, går 0 til 100 km/t unna på ikke altfor raske 14,7 sekunder. Toppfarten er på 150 km/t.
Girkassa er både lett og presis og passer motoren bra. Dette i sum gjør at kjøreopplevelsen totalt sett oppleves som god, selv med minste og gjerrigste motor. Bensinforbruket oppgis til 0,43 l/mil på blandet kjøring. Det er knallbra!
Stil og image blir stadig mer tungtveiende argumenter ved bilkjøp. Særlig for yngre kjøpere. Toyota IQ er både fresh og annerledes: høy, kort og bred, med smale hjul. Men pen? Nei, ikke pen, men morsomt annerledes.
Du skjønner virkelig hvor kort Toyota IQ er når du snur deg for å se ut av bakvinduet. Da er det nesten så du skaller nesa i bakruta!
At en bybil har så dårlig sikt på skrå bakover, er uventet og skuffende. Størrelsen til tross, denne vil du slite med å lukeparkere. C-stolpen er bred og de bakre siderutene er svært små, noe som i tillegg til dårlig sikt, gjør baksetet til et dårlig sted for folk med klaustrofobi. Her har tydeligvis designet vunnet over brukervennligheten.
Toyota-eiere har over tid vært blant dem som er aller mest fornøyd med både forhandleren og bilen sin. Og merket har opparbeidet et solid, godt rykte som igjen har ført til at bruktbilprisene holder seg godt. Jeg tror likevel at den noe sære IQ-en vill falle noe mer i verdi enn gjennomsnitts-Toyotaen.
Service og vedlikeholdskostnadene er lave, og det samme er drivstoffkostnadene.
CO2-utslippet lurer seg så vidt under den magiske 100 grams-grensa og er på 99g/km. Bensinforbruket er på 0,39 l/mil på landeveien, halvliteren i byen og 0,43 på blandet kjøring. Dette er så klart kjempebra!
En kul, trendy og annerledes bybil som også kan kjøres komfortabelt av to på lengre turer.
Toyota IQ er en fullt brukandes bil for to personer som ikke har all verdens behov for bagasjeplass.
Den er såpass god å kjøre at du glemmer hvor kort den er. Det er ikke noe problem å være over 190 cm høy og bruke en IQ til hverdags.
Mange av dem jeg snakket med de dagene jeg kjørte Toyota IQ, sa de kunne tenke seg å kjøpe en. Ikke for at den er så miljøvennlig, men fordi den ser så annerledes ut. Og da tenker jeg at Toyota har mislyktes litt… Eller har de ikke det?
Du er kul, trendy, urban, uten barn, har god økonomi og er kanskje bitte, bitte litte grann miljøbevisst…
Du har stor familie og lang vei til hytta.
En godt utstyrt bil, med minste bensinmotor.