TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2008 Toyota Land Cruiser V8 D-4D

Test: Toyota Land Cruiser V8 D-4D: Diskré koloss

Fem millioner eksemplarer er produsert siden Toyota Land Cruiser så dagens lys i 1951. Vi har testet bilikonet for å finne ut om den makter å følge opp tidligere suksess.

Dette er åttende generasjon av stasjonsvognutgaven og det er fremdeles lett å se at Toyota Land Cruiser er bygget for å takle ekstreme forhold. Den kjører videre der veien slutter, enten veien er bombet i stykker eller går over til ørken. Det er ikke uten grunn at Land Cruiser er misjonærenes og FN-utsendingenes favoritt.

Toyota Land Cruiser har en ekstremt vridningsstiv ramme, stiv bakaksel og er en 2,6-tonns luksusbil i stor innpakning. Dette har gitt Toyota-ingeniørene utfordringer som utviklerne av for eksempel Volvo XC90 eller BMW X5 slapp. Men så er det heller ingen som noen gang har møtt en XC90 midt inne i svarteste jungelen, eller en X5 midt i tjukkeste steinura. Men hvordan fungerer så en luksusspekket ekstrem-offroader til hverdags?

5 Kjøreglede

Det virker som Toyota har tenkt hovedsakelig på det amerikanske markedet når det gjelder bilens oppsett. Litt ullen styring og myk fjæringsvei – selv i Sport-program – med påfølgende krengning når du kommer fort inn i svingen. Dette har selvfølgelig sammenheng med terrengegenskapene, hvor det er et must med lang/myk fjæringsvei.

Under panseret finner du en kraftig og herlig brummende V8 med skikkelig skyv, og som sammen med 6-trinnsautomaten utgjør et perfekt og effektivt team. Du sitter høyt i deilige seter – som imidlertid mangler litt sidestøtte – og har full oversikt over trafikken rundt deg.

Kjøreopplevelsen minner litt om min gamle Chevrolet Tahoe – uten sammenlikning forøvrig. Power og komfort i massevis, men samtidig lettkjørt og oversiktlig, tross gigantiske utvendige mål. Utstyrsnivået er definitivt premiumsegmentet verdig; her har du absolutt alt.

Firehjulstrekksystemet er avansert. En nyutviklet Torsen-senterdifferensial gir mykere svingkjøring og forbedret stabilitet. Ved kjøring rett fram på tørr vei er kraftfordelingen 40/60 foran/bak. Opptil 50 % av kraften kan fordeles til forhjulene og maksimalt 70 % på bakhjulene. Land Cruiser har dessuten Hill-Start og Downhill Assist Control.

5 Interiør/plass

Plassen er kort fortalt gedigen både i for- og baksetene. Det er enkelt å finne en god og komfortabel sittestilling, og noen timer bak rattet i Land Cruiser sliter deg ikke på noen måte ut.

Både seter og ratt justeres elektrisk i alle mulige posisjoner, og er utstyrt med minnefunksjon.
Her kjører du på første klasse. Også i de to bakerste klappsetene er plassen og komforten raus, men naturlig nok med en mer vrien adkomst. Bagasjeplassen krymper dessuten betraktelig med disse i bruk. Hele opplegget med klappsetene bakerst føles som om det har gått ut på dato. Her hadde vi ventet oss en litt mer sexy løsning hvor setene forsvant ned i gulvet.

Utstyrsnivået er det ikke noe å si på. Her finner vi blant annet tidenes største berøringsskjerm til navigasjon, 4-soners klimaanlegg, stor kjøleboks mellom setene, nøkkelfri start/tenning, en heftig stereo med CD-skifter, 14 kollisjonsputer, avansert 4wd-system, seter med skinn plukket fra øverste hylle osv. Dashbord og ratt har fått små innslag av imitert «regnskog» for å understreke det eksklusive. Instrumenteringen er komplett med blant annet voltmeter og oljetrykksmåler.

Selve utformingen er imidlertid ikke til å ta feil av; dette er Toyota. Jeg hadde håpet å slippe å se innslag av billig hardplast – og er litt skuffet. Jeg hadde også sett det som en fordel om alle brytere til 4wd-systemet var på samme sted, og ikke spredd utover. Bryterne til varmesetene er mikroskopiske og av typen «trykk og vri». Sikkert moderne for 20 år siden, men dette holder ikke mål i dag. Dette er kanskje bagateller, men vi snakker bil til 1,3 millioner.

5 Motor

V8 diesel på 4,5 liter, 32 ventiler og doble overliggende kamaksler. Motoren yter 265 hk og pumper ut hele 650 Nm, og kan best beskrives som en sikkelig bamse! Sterk og fleksibel som bare pokker, men også kjapp – den 2,6 tonn tunge bilen gjør 0 til 100 km/t unna på bare 8,2 sekunder!

Det er raskere enn hva VW Golf GTI var for bare noen år siden. Imponerende! Dieselforbruket oppgis til bare 1,02 liter pr. mil (noe jeg ikke var i nærheten av…).

Land Cruiser leveres også med en annen motor: 4,7-liter VVT-i V8 bensin på 288 hk/445 Nm. Bilene som selges i Norge vil imidlertid i all hovedsak ha dieselbamsen under panseret.

3 Design

En bil i denne prisklassen bør se noe annerledes ut enn den gemene hop. Det gjør ikke nye Land Cruiser V8. Faktisk ligner den veldig på LC100 som kom i 1998, så mye at du må være godt over middels bilinteressert for i det hele tatt å se noen forskjell. Kjøper du en så dyr bil , betyr gjerne status og utseende mye, og de fleste er nok enige om at erkerivalen Range Rover er langt mer karismatisk. Da når man ikke helt opp med designelementer hentet fra Corolla. Land Cruiser V8 er massiv og stor, men så diskrét at det grenser til det kjedsommelige.

4 Miljø/økonomi

Med en prislapp på 1 333 300 kr sier det seg selv at denne bilen er forbeholdt veldig få. Importøren regner med å selge rundt 70 biler pr. år, flesteparten som toseter varebil (fra 724 500 kr). Utstyrsmessig er bilene helt komplette. Soltak er det eneste som ikke er standard (tillegg på 12 000 kr).

Nesten ingen andre biler har like god annenhåndsverdi som Land Cruiser, og veldig få er like driftssikre. Dette er to gode kort hvis du vurderer en slik bil.

Når det gjelder miljø, har jeg på følelsen at Toyota møter seg selv i døra med et kjempesmell. TV-reklamer med visjon om null utslipp harmonerer dårlig med en helt ny modell med to motoralternativer: V8 og V8.
CO2-utslippet er på 270 g/km og 340 g/km for henholdsvis diesel og bensin, mens forbruket er oppgitt til 1,02 og 1,44 l/mil ved blandet kjøring. Tallene er for så vidt ikke dårlige, vekt og ytelser tatt i betraktning, men særlig miljøvennlige er de nok ikke…

Konklusjon

Hvor vil Toyota med denne bilen? Er det en luksus-SUV eller er det et terrengkjøretøy? Ramme, lavgirserie og sperrer for det meste vitner om offroad-egenskaper. Men stikker du til skogs, over stubber og steiner og ned i gjørmehull, med en bil med lysebeige gulvtepper og en prislapp på drøyt 1,3 mill?

Konklusjonen blir omtrent som følger: Dette er bilen til den rike godseieren som vil ha masse luksus og vissheten om at han alltid kommer fram uansett føre – og som er møkk lei Range Rovere som står på verkstedet.

Totalt: 4/6

For deg

Du ikke ønsker mye oppmerksomhet rundt det dyre bilvalget ditt.

Ikke for deg

Karisma og utagerende design er viktig for deg, og du elsker å bli lagt merke til.

Prøv også

På Broom-forsiden nå