Det var nettopp Toyota som startet noe som ble større enn hva mange trodde. Vi snakker om trenden med hybrid drivlinje.
Først ut var Toyota med sin Prius i 1997. Siden har de solgt 8,5 millioner biler med denne teknologien. Det har, i følge Toyotas egne tall, spart Moder Jord for 58 millioner tonn CO2 og 22 millioner liter tonn drivstoff.
Teknologien har utvilsom vært en suksess og finnes nå i mange av Toyota og Lexus sine modeller. Men man kan som kjent ikke hvile på sine laurbær om man vil være ledende på et område. Det har heller ikke Toyota tenkt å gjøre.
For det første har de nå kommet med en helt ny modell av sin hybrid-pioneer. For det andre har de også har finpusset ytterligere på drivlinjen.
Vi har testet den helt nye og fjerde generasjonen av Toyota Prius.
Prisene i Norge starter på 277.900 kroner, mens vår velutstyrte Exclusive-utgave koster 319.000 kroner. Den har "alt” uttatt skinninteriør som koster 14.000 kroner ekstra.
Kjøreglede: 4/6
Man trykker på startknappen, setter girspaken i ”D” og glir stille og lydløst avgårde. Skinnrattet er behagelig å holde i, utsynet alle retninger er godt og bilen kjennes lettkjørt og oversiktlig, til tross for at den har økt både i lengden og bredden.
Bilens nye plattform gir bilen et lavere tyngde punkt. Akselavstanden har økt, hjulopphengene er omarbeidet og det gir nye Prius et positivt løft når det gjelder kjøreopplevelsen. Den er stabil og støysvak selv i høye hastigheter, og oppleves som komfortabel og velkjørende både i by og på landevei.
Men dette er en miljøbil og ikke en sportsbil. Toyota her helt bevisst gitt bilen kjøreegenskaper som bygger oppunder dette, med fokus på å gi deg som fører en myk og avstressende kjørestil. Tidligere modeller har fått litt ”pes” for den trinnløse girkassa, som har gitt bilene en litt ullen og lite direkte kjørefølelse. Dette er langt på vei borte i den nye.
Styreenheten som sømløst regulerer mellom bensin og batteridrift er ny. Det hele fungerer godt i praksis. Under vår testkjøring klarte vi å kjøre på under oppgitt forbruk i vanlig trafikk.
LES OGSÅ: Med disse verstingene kan du blåse i dieselforbudet
Interiør Plass: 5/6
Bilen har som nevn blitt lengre og bredere. Dette kommer den innvendige plassen til gode. Batteriet er nå blitt plassert under baksetet og frigjør dermed plass i bagasjerommet. Det rommer anstendige 501-liter, og er med det på godt familiebil nivå.
Beinplassen i baksetet har også blitt bedre, men takhøyden har krympet med et par centimeter – uten at det skaper spesielle problemer.
Forsetene er helt nye og byr på bra støtte, særlig for ryggen. Man sitter godt, men fortsatt vil nok sitteputa oppleves som litt kort for de langbeinte.
Vi skulle også ønske at rattet kunne justeres bitte litt høyre opp. Interiøret har fått en real make over, med bedre materialer, pent, moderne og intuitiv design som er lett å like.
Noen av detaljene i midtkonsollen er med hvit pianolakk og faller nok ikke i smak hos alle. Vi synes det var litt kult og annerledes – ikke helt ulikt bilens eksteriørdesign.
Nye Prius byr nå også på mange gode førerassistentsystem som, autobrems, head up-display, adaptiv cruisekontroll og parkeringsassistent. Den føles definitivt oppdatert og moderne.
Design: 3/6
Mye har vært sagt og skrevet om Prius-designet. Og mer vil det bli. Dette er en bil som vekker reaksjoner – på godt g vondt.
Den nye er også kanskje mer spesiell enn vakker. Fra siden er bilen sterkt kileformet. Bakfra minner den mye om hydrogenbilen Mirai og forfra gir hovedlysene, grillen og frontfangeren bilen særpreg, samtidig som vi finner elementer fra den øvrige Toyota-familien.
At bilen er spesiell er garantert et bevisst valg fra Toyota. Den er jo på sett og vis et slags ikon og en pioner i miljøbilsammenheng. Ved å gi den et annerledes design som ”alle” kjenner igjen bygger de merkevaren. Litt på samme måte som med elbilen Nissa Leaf.
Vi vet jo fra før at Toyota klarer å bygge anonyme biler om det er det de vil. Her har de valgt å dra på, og gjøre bilen lett gjenkjennelig.
LES OGSÅ: Kan redde livet ditt – og koster bare noen hundrelapper
Motor: 5/6
Dette er altså en hybrid med en bensinmotor, et batteri og en elmotor.
Bensinmotoren er en 1,8-liter som yter 98 hk, og elmotoren er på 53 Kw. Samlet systemeffekt er 122 hk. Det er litt lavere enn forrige generasjon (som hadde 136 hk).
Men prestasjonene er som før. 0-100 km/t gjøres unna på 10,6 sekunder og toppfarten er 180 km/t. Altså ikke egnet til å verken skremme eller imponere noen. Det har heller aldri vært meningen.
Det som derimot er meningen, og som forsåvidt også imponerer, er forbruk og utslipp. 0,30 l/mil er oppgitt forbruk ved blandet kjøring. Kjører man litt bevisst så klarer man å holde det. CO2-utslippet er nå på 70 g/km. Også det er veldig bra.
Den trinnløse automagirkassa er også god.
Toyota Prius har bare dette ene motor- og girkassealternativet. Man savner heller ikke noe annet.
Til deg som lurer på om den kommer som ladbar hybrid også, så må vi bare få si: Sorry – den gjør dessverre ikke det.
Miljø / Økonomi: 5/6
Med anke på totaløkonomi er det sjelden dumt å kjøpe Toyota. Slik er det med Prius også, som i tillegg er kjent for ekstremt god driftsikkerhet.
Servicekostnadene er på det jevne, men når man en eller annen sjelden gang trenger å bytte deler så kan de være kostbare.
Annenhåndsverdien er det heller ikke noe å si på og garantiene er gode. Det samme er Toyotas fintunede ettermarkeds tilbud. Få gjør dette bedre.
Med et ett oppgitt forbruk ved blandet kjøring på 0,3 l/mil og et CO2-utslipp på bare 70 g/km, så gjør den heller ikke skam på miljøbiten.
LES OGSÅ: Nå sliter mange med å få solgt dieselbilen
Konklusjon: 5/6
Toyota Prius er en svært sterk kandidat når det gjelder det å kombinere et trygt og forutsigbart bilhold med en "grønn" tanke.
Bedre plass, bedre kjøreegenskaper og generelt hevet opplevd kvalitet og nytt utseende, gjør heller ikke saken dårligere. Bilen framstår som både fornuftig, miljøvennlig og moderne med sitt spesielle design.
Nye Prius er enten en bil man liker veldig godt – eller som man har et anspent, og kanskje litt forutinntatt holding til. Det er imidlertid liten tvil om at Toyota Prius aldri har vært en bedre bil og at den vil gi modellen et salgsløft.
Likevel tror vi at de mange ladbere hybridene som popper opp vil gi denne tøffere konkurranse enn noen gang tidligere.
Motor: Bensin + elektrisk
Effekt: 122 hk samlet
Girkasse: CVT-automat
0-100 km/t: 10.6 sekunder
Toppfart: 180 km/t
Forbruk: 0,3 l/mil blandet kjøring
Pris fra: 277.900 kroner
Pris testbil: 319.000 kroner