TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2013 Toyota RAV4 2,2 D-CAT 4WD Active aut Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Toyota RAV4 2,2 D-CAT 4WD Active Aut.: Et av de tryggeste nybilkjøpene du kan gjøre

Nå har Toyota RAV4 blitt voksen - og bedre. Les testen:

For Toyota RAV4 har det tatt 19 år – det å bli fullvoksen. Det er vel omtrent like lang tid som det tar for et menneske.

RAV4 så dagens lys første gang i 1994 og var den gang både liten, morsom, sjarmerende og søt, men ikke akkurat noen fullverdig arbeidskar...

Men tiden går og ungene vokser... Nå, 19 år etter, er det klart for fjerde generasjon av den suksessrike og driftssikre folke-SUV-en fra Toyota.

Da den kom var den midtpunktet i dette segmentet. Det fantes få andre, og den fikk nesten all oppmerksomheten alene.

Akkurat som ungdom som vokser opp møter nå denne bilen også knallhard konkurranse. Den er slett ikke alene i kompakt-SUV-segmentet lengre og må virkelig kjempe for å hevde seg og komme videre i livet.

Det er derfor ikke uten en viss spenning vi tar plass bak rattet i nykommeren for å finne ut om den er god nok.

Testbilen er en RAV4 med 2,2-liters dieselmotor på 150 hk, firehjulstrekk og med automatgir i den mellomste – og trolig den mest solgte – utstyrsvarianten Active.

440.000 kroner står det å lese på prislappen.

Les om førsteinntrykket her: 

 

Prøv også:

Ford Kuga: Denne har som RAV4 nettopp kommet i nye, større og bedre utgave

Mazda CX-5: Mazdas bidrag i dette segmentet som har tatt det norske folk med storm!

VW Tiguan: Denne bygger på bestselgeren VW Golf og er Norges mest solgte firehjulstrekker.

 

Brukt RAV4: Tryggere SUV-kjøp finner du knapt 

Bil: Toyota Modell: RAV4 2,2 D-Cat aut. Motor: 2,2 liter diesel på 150 hk / 340 Nm 0–100 km/t: 10 Sek. Toppfart: 185 km/t. Forbruk: 0,66 l/mil ved blandet kjøring. Bakkeklaring: 18,7 cm. Tilhengervekt: 1500 – 2000 kg (avhengig av modell) Pris fra: 301 200,- (2wd) Pris testbil: 440 000,-

Les også: Se den tøffe spesialversjonen av RAV4

 

 

4 Kjøreglede

Toyota har de siste årene jobbet hardt for å løse litt opp i "gubbestemplet", og jobben har gitt resultater. Her er det nye interiør-toner. Setene er overraskende gode og med bra sidestøtte. Dashbordet er moderne, og deler av det trukket med mykt, deilig skinn med synlige sømmer.

Motoren er stillegående og sterk nok. Girkassen passer bilen fint, økt akselavstand gir god stabilitet selv i høye hastigheter og styringen gir grei tilbakemelding om hva forhjulene holder på med.

Fjæringen er rimelig stram i oppsettet, men ikke så mye at det går ut over komforten. Bare nesten...

Kjøreegenskapene beskrives best som trygge og forutsigbare, men ikke like lekne som enkelte andre i klassen. Vi kan vel konkludere med at oppførselen på veien er godt voksen, i positiv forstand.

Ønsker du mer sporty egenskaper, aktiverer du sportknappen. Da endres kraftfordelingen mellom for- og bakhjul, gassresponsen og styringen går mer mot det sporty. Men noen racerbil blir den allikevel ikke.

Det forbedrede firehjulstrekksystemet sikrer deg god framkommelighet uansett føre.

5 Interiør/plass

Interiøret har aldri vært RAV4s sterkeste kort. Litt enkelt, trangt i baksetet og bagasjerommet har gjort at denne ikke har maktet å ta steget fullt ut som fullverdig familiebil. Men her skal jeg hilse og si at det har skjedd ting.

Det faktum at den har strukket seg med godt over 20 centimeter har gjort susen! Bagasjerommet svelger nå glatt unna 547 liter. Bakseteplassen er intet mindre enn svært god, og plassene foran er også gode steder å oppholde seg på.

Legg så til moderne, men intuitiv design, raus bruk av myke materialer og stilfulle detaljer samt Toyotas geniale Touch & Go navigasjons- og audioanlegg – og du har det de fleste familiebilkjøpere måtte ønske seg!

4 Motor

Testbilen er utstyrt med den velkjente og nå lett oppgraderte 2,2-liters dieselen på 150 hk / 340 Nm og automatgir. En god kombinasjon som er lett å anbefale.

Med denne drivlinjen gjøres 0–100 km/t unna på 10 sekunder akkurat – det er helt klart godkjent. Toppfarten er 185 km/t.

Dieselforbruket er oppgitt til 0,66 l/mil ved blandet kjøring.

Det er selvfølgelig lett å tenke hybrid når det gjelder Toyota, men glem det her. RAV4 kommer ikke med det.

Du får den derimot med bensinmotor på 151 hk, eller en annen 2-liter dieselmotor på 124 hk – sistnevnte kun i kombinasjon med forhjulstrekk.

4 Design

Om vi ikke tar helt feil så finnes det rundt 30.000 RAV4 i Norge. Det er nok andre egenskaper enn design som har vært kjøpsutløsende, i alle fall om vi ser bort ifra den aller første, som heller ikke var pen, men i alle fall morsom og litt annerledes. Ut over det har bilene vært omtrent like interessante som en porsjon vassgraut å se på.

Det faktum at bilen nå har blitt både lengre, bredere og lavere bidrar til at den er mer harmonisk enn noen gang. Nå er den ferdig utvokst.

Vi kjenner igjen det nye Toyota-fjeset fra andre modeller, og den kraftige midtlinjen som starter fra baklykten og går framover gir bilen et særpreg. Fronten preges av veldig mange linjer som liksom skal møtes og kan gi et litt rotete førsteinntrykk, mens bakparten er roligere og mindre dramatisk.

En fiffig detalj er at bakluken har såpass høy åpningsvinkel at selv høye personer kan gå / stå oppreist under den. Det er ingen selvfølge når man er over 190 cm høy.

5 Miljø/økonomi

Historisk sett har RAV4 vært et av de aller smarteste kjøpene i dette segmentet, og bruktbilprisene nesten kunstig høye da bruktmarkedet nærmest ble støvsugd for RAV4 med riktig utstyr og gunstig kilometerstand.

Konkurransen har blitt tøffere med mange andre populære aktører, og det er derfor grunn til å anta at nykommeren får en mer naturlig men fortsatt svært god avskrivningskurve.

Det god ryktet, driftssikkerheten og det faktum at bilen har blitt voksen og er bedre enn noen gang gjør fortsatt denne til et trygt, fornuftig og forutsigbart kjøp – også med tanke på verditap.

Når det kommer til miljøbiten så er ikke Toyota blant de aller beste i klassen.

En noe aldrende 2,2-liter diesel på 150 hk og automatgir krever sitt. Forbruket på testbilen er oppgitt til 0,66 l/mil og CO2-utslippet er på 173 g/km. Ikke avskrekkende, men heller ikke best.

Konklusjon

En ting er helt sikkert. Den lille morsomme bajasen som dukket opp i 1994 har blitt både voksen og fornuftig. Så voksen at den nå kan ta ansvaret for en hel familie alene.

Ønsker du deg en Toyota med god plass til familien og firehjulstrekk behøver du ikke lengre kjøpe Landcruiser. Det sparer du 400.000 kroner på.

Toyota RAV4 har aldri vært bedre. Nå først er den en fullverdig familiebil og kan uten tvil fylle rollen som familiens eneste bil, både med hensyn til plass og framkommelighet. Samtidig som den er både moderne, trygg og forutsigbar.

Dette er et av de tryggeste nybilkjøpene du kan gjøre.

Totalt: 5/6

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå