eg tror nesten jeg love deg én ting: Hver gang du er ute i trafikken, ser du en eller flere.
Mer enn 40.000 eksemplarer ruller nemlig på norske landeveier, etter 20 år på markedet. Dette var på mange måter bilen som fikk nordmenn til å velge firehjulstrekker. Enkel, ujålete, liketil og med en driftsikkerhet som går utenpå det meste.
Det er Toyotas folke-SUV RAV4 vi snakker om.
Den har nå kommet med både en oppdatering og ikke minst med det mange forbinder med nettopp Toyota nå – hybrid drivlinje. Altså med en bensinmotor kombinert med batteri og en elmotor. Og vi må naturligvis teste det!
Kjøreglede: 4/6
De som kjøper Toyota RAV4 gir blanke i heftig svingkjøring og lyskryssdueller.
Dette vet Toyota, og de har satt opp bilen deretter. Kjøregenskapene er trygge, forutsigbare og komfortable.
Støyisoleringen har blitt bedre enn tidligere. Styringen er lett, fjæringen er såpass myk at svinger kjøres med vettug hastighet, og krengingen er begrenset.
At interiøret har blitt oppfrisket bidrar også positivt til kjøreopplevelsen.
LES OGSÅ: Toyota mener dette er smartere enn elbil
Interiør / plass: 5/6
Med denne generasjonen RAV4 som kom i 2013, ble den en fullverdig familiebil. Bagasjerommet er på 500 liter og helt midt på treet i segmentet. (Utgaven med forhjulstrekk har litt større). Plassen i baksetene er imponerende god.
Plassen foran er god og raus alle veier. Ellers har testbilen skinninteriør og da er det skinn både på dørtrekk og deler av dashbordet også.
Touch-infotainmentskjermen er tydelig, lett å betjent og intuitiv. Filskiftvarsler, automatisk nødbrems, og blindsonevarsling er på plass. Det samme er de tilkoblingsmulighetene du måtte ha behov for.
Materialvalg, finish og design er også forbedret. Det gir betydelig hevet opplevd kvalitet. Men vi er fortsatt mer på nivået for fornuft – enn på sprelsk lekenhet. Det er trolig slik kjøperne vil ha det.
Ryddig, greit og enkelt i det store og hele. Unntaket er rekken med knapper på midtkonsollen, som om man er litt høy, sitter unødvendig bortgjemt under en hylle på dashbordet.
Motor: 4/6
Toyota RAV4 har fått motor og drivverk fra konsernbroder Lexus NX 300h. Det betyr i praksis 2,5-liters bensinmotor på 155 hk, samt to elmotorer – en foran og en bak. Den samlede systemeffekten er oppgitt til 197 hk.
Det går helt greit og 0-100 gjøres unna på 8,7 sekunder. Gangen er stille og vibrasjonsfri. Girkassa er en trinnløs CVT-kasse. Den har aldri gitt noen "horn i panna", men det virker som den er strammet opp siden sist og at den henger bedre med, og slurer mindre. Heldigvis.
Det hele virker sømløst og helt av seg selv. Den lader litt, den dytter tidvis på med elmotorene og den går tidvis på strøm. Igjen: Enkelt og ukomplisert.
Trenger du ikke firehjulsdrift, så sparer du 40.000 kroner ved å kjøpe med forhjulstrekk.
Vil du ha den kun med bensinmotor og ikke hybrid, så er ikke det noe problem. Dieselmotor finnes ikke i denne.
LES OGSÅ: 80 prosent av Toyota-kjøperne velger hybrid
Design: 4/6
Dernne generasjonen av RAV4 kom i 2013 og dette er altså en facelift, ikke helt ny bil. Det er også i "fjeset" den har fått den største oppdateringen visuelt. Smalere og moderne lykter, nye fangertrekk og ikke minst ny grill som kjennes igjen fra resten av Toyota-slekta.
Nye baklamper, nytt fangertrekk bak, nye farger og nye felger er også på plass, for å nevne noe. Den er definitivt mer moderne og mer oppdatert. Ikke minst med tanke på de nye og viktige assistent-systemene.
Miljø / økonomi: 5/6
Vi kjører topputgaven med det aller meste som finnes av utstyr. Da lyder prisen på 456.900 kroner, men du kan få RAV4 til 360.000 kroner også, da med tohjulsdrift og mindre utstyr.
Biler som selger godt som nye holder seg tradisjonelt godt i pris i bruktmarkedet. Legg til Toyotas legendariske driftsikkerhet og velrenomerte service på ettermarkedet, så tyder dette på at den nye neppe er noe dårlig bilvalg heller, med tanke på gjensalg.
Bensinforbruket er oppgitt til 0,51 l/mil ved blandet kjøring og er nok litt optimistisk. Etter endt testperiode, som innebar en del rask langkjøring så fortalte computeren ombord at vi hadde et forbruk på rett over 0,6 l/mil. Det er både realistisk og greit. Det er tross alt en SUV med firehjulsdrift det er snakk om.
Konklusjon: 5/6
Toyota RAV4 er en hverdags-bil for hverdagsmennesker. For de som ikke legger massevis av følelser, eller mange hundre tusen "unødvendige" kroner i bilen for å imponere folk de egentlig ikke liker.
Dette er bilen som enkelt og ukomplisert tar deg dit du vil på en god, sikker og komfortabel måte, enten det er en regntung mandag i november eller en solfylt vårdag i mai.
Den løser oppgaven som du forventer. Prikkfritt. Med oppdatert ytre, forfinet indre og nytt "hjerte" i form av ny, fornuftig drivlinje og mer utstyr som gir økt komfort og sikkerhet, så tror vi du skal slite med å finne noe mer fornuftig enn denne.
Fordi det er det dette er – fornuft på fire hjul!