Jeg vet det er litt barnslig, men jeg klarer ikke la være å slå opp urban i ordboka. Det står det: 1 Kultivert, beleven, som kan føre seg, uttrykke seg urbant. 2 Bymessig, som er typisk for byer, motsatt av rural. Da spør jeg meg selv er denne bilen forfinet og verdensvant? Og hører virkelig en forhøyet firehjulstrekker bedre hjemme i byen enn på bygda? Det som uansett er sikkert er at Nissan Qashqai har fått seg enda en tøff konkurrent. Med Skoda Yeti på vei har den som er ute etter en Crossover med 2- eller 4-hjulsdrift fått mye å velge i.
Konfirmasjon. Jeg og min kjære skal overvære en femten år gammel pjokks overgang fra barn til mann – i en stavkirke på Dalen, og i en restaurant i Vinje. Vi setter oss i Toyotas Urban Cruiser – dama ikledd ekte Bøeringsstakk – og fyker av gårde. Det tar ikke lang tid før vi konstaterer at bilen har både gode og dårlige sider.
Urban Cruiser føles større enn den er. Fjæringskomforten er god på norske landeveier, den er stabil og fin gjennom svingene, og det er stille i kupeen. Men, vi lar stereoanlegget få være i fred – lyden er nemlig ikke noe å hoppe i taket for, så da nyter vi heller utsikten og roen.
Dessverre sitter vi ikke noe godt i setene. For undertegnede er det umulig å finne en god kjørestilling – og dette er noe jeg sliter med i hele testperioden. Enten blir jeg sittende med hodet i taket, bena klemt opp mot rattstammen, eller armene altfor utstrekt. Urban Cruiser er ikke en spesielt dyr bil, så litt må du kanskje tåle.
Testbilen har firehjulstrekk med sperre. Det gjør den likevel ikke til noe egnet terrengkjøretøy. Bakkeklaring på 16 cm gjør at det ikke skal mer enn en litt grus før du subber nedi. Likevel, firehjulstrekken gir god stabilitet og fine kjøreegenskaper på ruskete vinterføre.
Interiøret oppleves ganske enkelt og testbilen har i våre øyne et litt rart utstyrsnivå – navi, men ikke automatisk klimaanlegg. Selv er Toyota veldig stolt av instrumentklokka som huser både speedometer og turteller i samme skive. I mitt tilfelle ser jeg ikke hvor høyt turtall jeg har når jeg passerer 3000 o/min, og tall opp ned er ikke veldig lesbart. Da foretrekker jeg faktisk Yaris-interiøret som Urban Cruiser bygger på.
Baksetet er litt for i ryggen kort til en voksen mann. Her er det lett å få nakkestøtten i skulderbladet, men for mindre mennesker bør ikke det by på problemer. Foran har du koppholdere. Bak har du en i midten og to i dørene.
Toyota Urban Cruiser er ingen Honda Jazz på stylter. Du drar i en snor for å vippe frem sitteputene, slik at du kan vippe ned bakseteryggen – dette er en løsning som stjeler litt av lengden. I liter vokser bagasjerommet fra 304 til 673 liter. Om det ikke er direkte dårlig plassutnyttelse, er det heller ikke så god som vi har blitt vant til fra enkelte nye biler. Drivlinjen må ta noe av skylden, for det tar med plass med drift på alle fire hjul. Velg derfor den tohjulsdrevne varianten hvis du er mer opptatt av plass, og om du synes det skal se ut som du har firehjulstrekk selv om at du faktisk ikke har det.
Det er kun i kombinasjon med diesel du kan få firehjulsdrift. Motoren er stillegående og fin i fart, men bakkestart er en ufordring. Dreiemomentet ved lave turtall er så lavt at det er lett å kvele motoren en, to, tre, fire… 100 ganger. Her må du ofte jukse ved bruk av brekket. Motor skal ha plusspoeng for lite støy og sjettegiret.
Urban Cruiser er kanskje en av de best designede i Toyota-katalogen. Vi fikk positiv oppmerksomhet fra de andre gjestene på konfirmasjonen og flere lurte på hva slags liten tøff raring dette er. Både forfra og bakfra fungerer designet godt, og det minner oss om Scion xB. Legg merke til at Toyota har valgt å fronte navnet på bilen med større plass enn sitt eget merke. I de fleste europeiske land er plastikkdetaljer på firehjulstrekk-utgaven, i Norge er det ekstrautstyr.
Du får veldig mye fint for 293 700 kroner. Et raskt søk på Finn avslører at du kan få et halvt år gammel Ford Mondeo, Mazda 6 eller VW Passat med under 5000 på telleren for samme pris – bare for å sette det i perspektiv.
Toyota er rause med utstyret og ekstrautstyr har en listepris som er mye hyggeligere en enkelte europeiske konkurrenter. 130 gram CO2 for en firehjulstrekker er veldig bra. Så dette er en bil du trygt kan kjøpe og beholde medlemskapet i Naturvernforbundet. Verditap og driftsutgifter er heller ingen ting å bli skremt av.
Etter en ukes test kommer jeg frem til at Urban Cruiser ikke faller helt i smak hos meg. Det skyldes ikke bare at Toyota Yaris er et bedre valg i urbane strøk, men også at dette var en litt ubehagelig bil å kjøre. Synd at du skal slite med sittestillingen når kjøreegenskapene ellers er gode. Nå kan det tenkes at du har en annen kroppsform, og dermed sitter bedre, men vi var flere i redaksjonen som hadde problemer. Og ikke alle av oss er over 180 cm.
To grunner til å kjøpe Urban Cruiser må være at du liker det utvendige utseendet og at du trenger firehjulstrekk, men ikke ønsker deg stor bil. Det kan jo også hende du setter pris på å sette deg rett inn i bilen, en fordel ved litt høye biler.
Oppkjørselen din blir vrien på vinteren uten firehjulstrekk.
Du stort sett ferdes i urbane strøk.
Uten firehjulstrekk synes jeg dette er en skikkelig tullebil. Eneste grunnen til å velge Urban Cruiser fremfor en Yaris er at du virkelig trenger bakkeklaring og fremdrift noen ganger i året. Da er valget enkelt – det får du bare med diesel. Velg en utgave med automatisk klimaanlegg – en finesse det er lett å bli glad i.