I 1999 kom det en liten revolusjon fra vanligvis så konservative Toyota. Den svært ordinære småbilen Starlet ble erstattet av Yaris – og plutselig hadde Toyota en av de kuleste småbilene på markedet.
Yaris ble også en kjempesuksess salgsmessig og gjorde at mange andre bilprodusenter ble tvunget til å tenke nytt og annerledes for å henge med i denne klassen.
13 år senere er vi i gang med tredje generasjon Yaris, en bil som skiller seg langt mindre fra konkurrentene enn det den første Yarisen gjorde. Det vil si: Denne utgaven gjør det - dette er nemlig Yaris Hybrid.
Her handler det om lavt forbruk (0,35 liter/mil) og svært lavt utslipp av C02 (79 gram/km). Med andre ord: Mer miljøvennlig og politisk korrekt er det vanskelig å bli.
Testbilen er en Style-utgave som med en del ekstrautstyr kommer på 220.200 kroner. Rimeligste Yaris Hybrid heter Sense og starter på 190.400 kroner.
Denne skal mange nordmenn kjøpe - les testen av Yaris uten hybrid her:
Hvordan er den å kjøre?
"Du overskrider fartsgrensen!"
En damestemme som høres ut som en av hallodamene på NRK tilbake på 60-tallet, bryter plutselig gjennom radioen og forteller meg bestemt at det kjøres for fort. Her er det bare å ta hintet- og slippe opp gassen ...
Småbilene får stadig mer avansert utstyr, og tredje generasjon Yaris er et godt eksempel på at småbilene også mer og mer minner om biler minst en klasse over. Støydempingen er bra i de aller fleste situasjoner, og understellet gir fin komfort – uten at dette er noen spesielt morsom bil å kjøre. Her er det fokus på fornuft.
Hybridløsningen gir maks 100 hestekrefter. Det er nok til at denne Yarisen har fint kraftoverskudd. Men det krever litt tilvenning å få utnyttet det maksimalt. Den trinnløse girkassen kan oppleves som masete. Og med maks gasspådrag, er motorstøyen ganske påtrengende. Både bilen og jeg trives langt bedre når vi kjører mykt og forsiktig.
LES OGSÅ: Hvordan kan denne være så billig?
Hvordan er plassen?
Foran er dette (igjen) som å sitte i en bil en klasse over. Også baksetepassasjerene har det rommelig. Bagasjerommet er på 286 liter. Det er godkjent ut fra bilstørrelsen, og batteripakken stjeler ikke plass fra hverken passasjerer eller bagasje.
Men vi savner litt mer fleksibilitet. Bakseteryggene kan ikke justeres og det er heller ingen justering i lengderetningen her. Dette skyldes plasseringen av den nevnte batteripakken, som ligger under baksetet. Dermed blir Yaris litt mindre anvendelig for de som eventuelt skal ha den som eneste bil.
LES OGSÅ: Dette er kanskje Norges tryggeste bilkjøp
Finest utenpå eller inni?
Yaris har mistet mye av særpreget første generasjon hadde. Nå er dette en ganske så anonym bil utenpå. Det blir heller ikke bedre av at testbilen er svart.
Også inni er det mer voksent enn lekent. Den store infoskjermen på midten dominerer dashbordet. Hi tech-displayet som gjør storebror Prius litt science-fiction-kul har ikke fått bli med over. Interiør og dashbord forteller i det hele tatt lite om at dette er en såpass avansert og spesiell bil.
Plastkvalitet og design er helt greit for klassen, men heller ikke mer. Det er litt på det jevne hele veien her. Hverken eksteriør eller interiør er egnet til å gi noe "ha-begjær". For Toyota er det tydeligvis viktigere å ikke risikere å skremme bort noen kunder – enn å hente nye på friskt design.
Knallfarge og litt tøffe felger vil nok hjelpe. Jeg synes den fortjener det!
LES OGSÅ: Dette bilmerket er snart forsvunnet
Går den bra?
Yaris Hybrid byr ikke på GTI-prestasjoner, men når bensin- og elektromotoren jobber for fullt, går 0–100 km/t-sprinten på 11,8 sekunder. Det er helt klart godkjent – bortsett fra at støybildet er slitsomt når bilen presses.
Poenget med denne modellen er jo lavt forbruk og lavt utslipp. Da må kjørestilen være deretter, og det føles faktisk helt naturlig. Den trinnløse automatkassen krever også litt tilvenning og er helt klart i best humør når kjørestilen er tilbakelent og forsiktig. Bilen kan kjøres på kun strøm, men da snakker vi lav hastighet og svært begrensede avstander.
På bykjøring lister den seg rundt og utnytter elektromotoren godt. Også på jevn landeveiskjøring og i kø fungerer den fint. Kombinasjonen grei plass, komfort og lavt forbruk gjør dette til noe bortimot den optimale pendlerbilen.
LES OGSÅ: Denne hybridbilen har 340 hestekrefter
... og hva er konklusjonen?
Hybridbil til under 200.000 kroner er Toyota helt alene om, enn så lenge. Yaris Hybrid forsvarer absolutt prislappen og er en real sparebøsse. På hybridbiler har kjørestil veldig mye å si for hva slags forbruk du ender opp med. I praksis skal du ta det både pent og forsiktig for å komme ned mot 0.4 liter/mil.
Men er du skånsom med gassfoten, bør dette være den perfekte bybilen – og pendlerbilen. Co2-utslipp på 79 gram/km er også imponerende. Det er mange dieselbiler som i praksis går omtrent like billig, men de kommer til kort både på C02- og NOX-utslipp.
Dette er den snilleste gutten i miljøklassen, og i så måte er Yaris et hode foran alle konkurrentene. Så får det heller våge seg at morofaktoren helt klart kunne vært litt større.
Pluss: Miljøvennlig sparebøsse
Minus: Kunne hatt litt mer morofaktor
LES OGSÅ: Flerbruksbil? Disse bør du holde deg unna!
Bil: Toyota Yaris Modell: Hybrid 1,5 Style Motor: 1,5-liter bensin + elektromotor på 60 hk Effekt: 100 hk (kombinasjonseffekt), 200 NM (samlet dreiemoment) 0–100 km/t: 11,8 sekunder Forbruk: 0,35 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 286 liter Pris fra: 190.400 kroner Pris testbil: 220.200 kroner |
LES OGSÅ: Denne klarer fem mil på én liter bensin