VW Golf. En av bilhistoriens største suksesser noensinne. Og ikke nok med det – den er jo oppfølgeren og arvtakeren til en annen historisk bil-suksess, nemlig den legendariske VW Bobla. Snakk om å hoppe etter Wirkola, og få det til. Det er neimen meg ingen dårlig prestasjon!
Første generasjon VW Golf stiftet vi bekjentskap med allerede i 1974, nå er det sjette generasjon som gjelder. Golf var tidlig ute med gjerrige dieselmotorer. De første, undermotoriserte ”knattre-purkene” forlot fabrikken allerede i september 1976, som 1977-modeller.
Diesel fra gårdstanken
Og de motorsvake bilene som var alt annet enn lydløse solgte slett ikke så verst her hjemme. Ofte fant man en gårdbruker-kone bak rattet og fludium fra gårdstanken i bilens tank. Dette var den gang diesel var diesel, og ikke kostet noe. Begrepene ”farget” og ”avgiftsfri” fortsatt var ukjente.
Verden har rullet videre siden den gang. På godt og vondt. Nå har dieselmotor blitt vanlig i Golf, og du blir nesten sett litt rart på om du kjøper et eksemplar av arten med bensinmotor under panseret.
Fokus på miljø
Test-Golfen ser ganske så anonym ut, men det er bare tilsynelatende. Dette er nemlig en liten Golf-revolusjon. For første gang bryter Golf den magiske 100 grams-grensa. Denne bilen slipper nemlig ut bare 99 gram CO2 per kilometer.
CO2-utslipp er et relativt nytt begrep for de fleste av oss. Mange er litt usikre på akkurat hva dette er, men at det bør være lavest mulig har de fleste fått med seg. Og jo lavere dieselforbruk, desto lavere CO2-utslipp, – jo billigere bil. Derfor kappes produsentene om å være best. Dels for å få deg til å kjøpe nettopp sin bil, og dels for å skåne miljøet, kanskje – eller i alle fall kunne skryte av det...
Bilindustrien har vært særdeles flinke til å kaste seg rundt og komme med modellere med lavt utslipp. Mange merker har halvert CO2-utslippene på bare et par-tre år. Mindre motorer, lavere vakt, fintunet aerodynamikk og ny motorteknologi har vært nøkkelen.
BlueMotion
Og denne Golfen er altså en spydspiss. 99 gram/km og snittforbruk på bare 0.38 liter/mil er imponerende. Jeg kan bare se for meg de digre plakatene med tallet 99 på som må ha hengt på veggene i utviklingsavdelingen hos VW. For her er det enorm forskjell mellom 99 og 101!
Med andre ord, VW Golf er igjen best i klassen!
Motoren er en 1,6 TDI (diesel) på 105 hk og 250 Nm. Støysvak, vibrasjonsfri og for så vidt både sterk og seig nok, men veldig spennende er det dog ikke. Det mangler liksom litt "sprut" for at det skal bli morsomt. 0 -100 km/ går unna på ikke altfor kjappe 11,3 sekunder, mens toppfarten er 190 km/t. Dette duger for de fleste.
Liker understellet
Det som jeg imidlertid har sansen for med Bluemotion er understellet. Her har man montert et sportsunderstell som er senket 15 millimeter i forhold til standard-Golfen. Det fungerer kjempebra. Fast og fint uten at det på noen måte går utover komforten. I tillegg har den kanalskjørt og GTI-spoiler over bakluka, alt for å optimalisere aerodynamikken. I tillegg ser det bra ut også!
Heldigvis behøver ikke ”miljøvern” å være hverken kjedelig eller stygt.
Dette er BlueMotion-tiltakene:
- Tilpasset motorstyring med modifisert programvare
- Redusert tomgangsturtall
- Høyere girutvekslinger
- Anbefaling om mest effektivt girvalg
- Forbedret aerodynamikk for lavere luftmotstand
- Dekk med lavere rullemotstand
- Senket karosseri 15mm (sportsunderstell)
Du er miljbevisst og økonomisk anlagt.
Golf GTI er drømmebilen...
Golfen er i utgangspunktet ganske godt utstyrt og det er slett ikke mye du behøver å krysse av på option-lista. Skulle jeg kjøpt denne hadde jeg i alle fall valgt metallik-lakk (Likte fargen på testbilen) og jeg hadde valgt Climatronic klimaanlegg, multifunksjonsratt i skinn og tilkobling for MP3 og muligens navigasjon – jeg har nemlig en helt begredelig stedsans og kan nesten gå meg bort på mitt eget kjøkken... Med dette utstyret stopper kalkulatoren min på ca 250 000,-.