Hva er dette?
Galskap er kanskje ikke det første du tenker på når du hører VW Golf. Men det finnes altså en versjon som nærmer seg ganske mye akkurat det. Blant et vell av snusfornuftige varianter av Norges mest solgte bil - finnes det noen morsomme leketøy, som GTI og GTD.
Men bilen vi dro til den franske rivieraen for å teste er kanskje det nærmeste galskap VW noen gang har vært med en Golf. Hør bare her: 265 hestekrefter, ikke tak og forhjulstrekk. Vi snakker historiens raskeste Golf cabriolet.
Kreftene høres jo besnærende ut - men kun koblet til forhjulene kan det fort bli en oppskrift på en slitsom kjøreopplevelse.
Litt spesielt er det at denne bilen kommer parallelt med at vi allerede har fått den nye Golf VII-en på markedet - R cabriolet er forrige generasjons Golf.
Motoren er også "utdatert". Og siden cabriolet-salget er såpass labert i Norge, har VW her hjemme bestemt seg for å ikke hente den inn.
Så er spørsmålet om det er noe du burde irritere deg over. Vi tror vi vet svaret ...
Vi har testet Golf cabriolet i mer folkelige utgave også - les mer her
Hvordan er den å kjøre?
Det er neppe noen stor overraskelse at dette blir mye krefter for forhjulene å plante i bakken. Ja, vi må vel bare kunne slå fast først som sist at det rett og slett er for mye. Her blir det mye hjulspinn, eller, hvis du ikke slår av antispinnsystemet, frenetisk blinking av ESP-lampa. Uansett er resultatet at du ikke får det skyvet du sitter og ønsker deg.
Understellet er imidlertid mer enn kompetent nok til å takle utfordringene du måtte finne på når svingene kommer tett. Det er dessuten justerbart. Men selv som den mildeste innstillingen heter "comfort", blir dette aldri mykt. Og i Sport er det steinhardt.
Men det er egentlig bare slik det skal være i en R-bil. Dette er et leketøy, ikke en cruiser.
Vi legger til at det slett ikke var sommertemperatur da vi rattet rundt i områdene rundt Nice. Faktisk ble det ganske så friskt - og vi trengte ikke klatre høyt for å finne snøen.
Det tidvis våte og glatte underlaget gjorde ikke jobben for forhjulene noe lettere. Men ESP-lampa var mye på også da underlaget var tørt. Bare så det er sagt. Også kan vi nok trygt anslå at antall dager med tørr asfalt kommende sommer blir omtrent på nivå med de tre siste årene, altså under 10 ...
LES OGSÅ: Kjells VW Golf cabriolet er ikke som alle andre ...
Finest utenpå eller inni?
Diskret er et passende ord for stylingen. Lite avslører at dette er en Golf med superkrefter. Men de små grepene som er gjort gjør likevel nytten. Sinte "sorte" lykter, en frontfanger med LED-lys og store luftinntak, store felger, sportslig grill med R-logo og naturligvis de to eksosutblåsene samlet midt på hekken er tegnene du skal se etter.
Interiøret har Recaro-stoler med R-logo og blå nåler på instrumentpanlene.
Vi liker designet på forrige Golf, og i R-kostyme blir den straks litt mer sportslig. Men vi klarer ikke å fri oss helt fra tanken at dette karosseriet tross alt er på god vei ut.
Bilen er forøvrig helt klart peneste med taket nede. Den store stoffkuppelen som strekker seg nesten helt bakerst på hekken ser litt uproposjonal ut når den er oppe.
Hvis vi glemmer taket, er den peneste utenpå.
LES OGSÅ: Golf-cabrioleten gjør comeback
Hvordan er plassen?
I kjent VW-stil er dette en cabriolet med plass til fire personer. Ingen skal kunne si at det ikke er mulig å bruke dette som eneste bil i husstanden. Bagasjerommet er kanskje ikke all verden - 250 liter - men det holder til en helgetur for to. Ikke for en familie.
I baksetet er det også helt greit å sitte - med tanke på at dette er en cabriolet. Heller ikke med taket er oppe er det noe problem for folk flest å sitte der. Det er imidlertid trangere enn i en vanlig tredørs Golf - og derfor er også bilen kun registrert for 2+2.
LES OGSÅ: Golf GTI cabriolet: Dette er aldri gjort før
Går den bra?
Jada, dette er sannelig spreke greier. 0-100 km/t er unnagjort på 6,4 sekunder, det er vesentlig tregere enn coupe-versjonen av Golf R, med 4Motion, men oppleves likevel som mer enn hurtig nok. Ikke minst med taket nede.
Og kjører du samtidig i en tunnel så kan du nyte lyden av 2-literen som freser fornøyd mens den knallblå turtallsnåla raskt nærmer seg rødmerkinga. Det er noe eget med å kjøre cabriolet når motorlyden er såpass hyggelig.
DSG-girkassen er som alltid en nytelse - spesielt i kombinasjon med en slik motor. I Sport-modus kommer skiftene lynraskt og akselerasjonen blir ekstra kraftig.
Her kan du lese om suksess-historien Golf GTI
Og hva er konklusjonen?
Golf R er en kapabel bil. Understellet er ypperlig, og kjøreegenskapene gode. Men effekten er for stor for forhjulene - det blir rett og slett slitsomt. En ting er på tørr asfalt, på fuktig underlag eller snø, blir det fort et lite mareritt.
Vi ville heller gått for coupeen med bedre ytelser og 4Motion - men da bør du vente til høsten. På den måten får du nemlig det nye karosseriet og den nye motoren (på 290 hestekrefter!).
Derfor er det egentlig ok at Volkswagen i Norge sier nei takk til denne bilen. Vi går ikke glipp av så mye ... Det er like greit å heller kjøpe cabrioleten med 160 hestekrefter, som klarer å håndtere kreftene og koster mindre enn halvparten.
Pluss: Morsomt bekjentskap
Minus: Gammel teknikk og blir ikke importert til Norge
Bil: VW Golf R Type: Cabriolet Motor: 2-liter, bensin Effekt: 265 hk 0-100 km/t: 6,4 sekunder Bagasjerom: 250 liter Pris: Blir ikke tatt inn i Norge, men ville trolig kommet på i overkant av 800.000 kroner |
LES OGSÅ: Legenden gjør comeback