Den var helt ny, den var enkel og den totalt annerledes. Året var 1974 og stedet München.
Det er den gamle, ærverdige VW Boblas erstatter presenteres. Vi snakker om bilen VW selv var svært usikre på – nemlig VW Golf.
Motoren hadde man flyttet fra bak til foran, drivhjulene likeså, karosseriet var ikke lenger rundt, men ganske kantete for å nevne noe.
Nå 38 år senere – når vi sitter med fasiten, vet vi at VWs bekymring for den nye "folkebilen" var totalt ubegrunnet, slik som bekymringer flest.
Bilen ble jo en suksesshistorie som ikke engang de aller største optimistene hadde drømt om. Som sin forgjenger er dette en av verdens mest solgte bilmodeller.
Nå, nesten en mannsalder senere står jeg ved siden av syvende generasjon. En bil VW er svært stolte av og en bil som er veldig tro mot det opprinnelige konseptet fra 1974, men som allikevel er veldig annerledes.
VW Golf Mk1: Sjelden har begrepet "ulv i fåreklær" passet bedre
Vi skal teste nyeste tilskuddet på Golf-stammen. Nærmere bestemt en 2,0 TDI (diesel) på 150 hk og med 6-tinns manuell girkasse. Prisen på testbilen er 318.000 kroner, mens billigste variant med bensinmotor og 85 hk starter på 235.000 kroner.
Dette mener Broom-leserne om Golf VII:
VW Golf har alltid vært grei å kjøre. Det er den ikke lenger. Den har helt klart rykket opp til god. Veldig god, til og med ...
Styringen er presis, setene har blitt intet mindre enn knallgode. Fjæringen oppleves både som fast og sporty men allikevel som komfortabel både i byen, over trikkeskinner og brustein - og på landeveien i motorveihastighet.
Alle Golf-modeller med 122 hk eller mer, får den nye multilink bakakselen – slik som på testbilen. Sammen med lengre akselavstand gjør den også bilen veldig retningsstabil og komfortabel. Storbilfølelsen er påtakelig.
Dieselmotoren er en gammel kjenning som har blitt oppgradert. Hestekraftantallet har økt fra 140 til 150, samtidig som den går både stillere og er enda mer beskjeden ved dieselpumpa. VWs beste motor har med andre ord blitt enda bedre!
30 prosent av dem som skal kjøpe denne kommer til å legge 19.000 kroner ekstra på bordet for å få DSG-automat girkassa. Jeg hadde nok hørt til blant dem. I 2012 er det gammeldags å sitte på flytte på tannhjul med en pinne.
Ikke for det. 6-trinnskassa fungerer fint den, men jeg syntes clutchen er litt for lett og at det mangler litt harmoni mellom denne og selve girskiftbevegelsene.
Innvendig kjenner man seg igjen. Det er liksom ingen tvil om at dette er en VW. Allikevel er alt nytt. Det er pent, moderne og intuitivt på typisk tysk vis. Orden og system, framfor lekenhet og galskap.
Både materialkvalitet, finish og måten VW har klart å forbedre dette på er grunn god nok til at flere av konkurrentene vil få dype rynker i panna. Dette er veldig nært opptil konsernbroder Audi i opplevd kvalitet. Folkebilen er faktisk i ferd med å ta steget opp i premiumklassen, eller i det minste å flytte denne grensen ytterligere oppover.
Dashbordet har blitt mer førerorientert og midtkonsollen er på BMW-vis vridd litt over mot føreren
Setene byr på veldig god sidestøtte, men ikke alle vil være fornøyd med å sitte så lavt som man faktisk gjør her. De kan jo kjøpe Golf Plus, som snart kommer i helt ny drakt.
Førerplassen byr på raust med plass, alle veier, bakseteplassen er god og bagasjerommet har økt med 30 liter siden sist.
VW Golf har rett og slett blitt en større bil også innvendig.
I kjent VW-stil mer det mye å velge i her, både når det gjelder bensin og diesel og forskjellige effektuttak. På bensinsiden kan du velge mellom 85, 105, 122 og 140 hk.
Når det gjelder diesel er det enten 105, eller 150 hk som gjelder, enn så lenge. En nye 1,6-liter med både 90 og 110 hk blir å finne etter hvert. Det mangler altså ikke på alternativer. Gode sådanne.
Testbilen har som nevnt 2-liters dieselmotor på 150 hk / 320 Nm. Hvilket duger mer enn rikelig for de aller fleste. Den er sterk nok til å sende 1305 kg tunge bilen fra 0- 100 på kjappe 8,6 sekunder, mens toppfarten er 212 km/t.
Helt klart spreke tall dette, og det er ikke så lenge siden slike prestasjoner betinget GTI-emblem på bakluka ...
Imponerende er det også at VW har lyktes å få drivstofforbruket ned på bare 0,44 l/mil ved blandet kjøring.
Vi var så vidt innom GTI – og jo da, venter du til våren så kommer den, med enten 220 eller 230 hk. En GTD med 185 hk er også på vei. Er ikke dette sprekt nok så kan du jo vente på Golf R – med 290 hk, DSG-gir og firehjulstrekk ...
Det finnes et alternativ for alle. Det er en av tingene som gjør Golfen så unik.
Den er lengre, bredere, lavere og tøffere. Den har fått litt skapere linjeføring og mer karakter og den ser mer eksklusiv og sporty ut. Allikevel har kanskje VW vært litt i overkant forsiktige her? På den annen side: Bilen er et ikon og det ville være for dumt å tukle det til med å strekke strikken for langt.
Vi må huske at dette er en bil som skal treffe bredt og finne sine kjøpere i alle folkelag, helt uavhengig av sosial status.
Dette er en av veldig få biler som kan eies av både dasstømmere og dresskledte direktører, en urban jente på 20 år med kjøpepupper og av 93-åringen med hatt – uten at det oppleves som "feil".
Det er derfor all grunn til å tro at VW har gjort det riktig denne gangen også. Bilen oppleves som mye freshere og mer up-to-date enn både Golf V og VI gjorde da de kom.
Golf har alltid vært vinner på bruktbilmarkedet. Nå som har bilen blitt enda bedre, så det er liten grunn til å tro at dette vil endre seg.
Gode motorer med lavt forbruk og utslipp gjør at drivstoffregnskapet blir hyggelig, samtidig som det også bidrar til å innkjøpsprisene konkurransedyktig.
Fem års garanti, generelt god kvalitet og servicekostnader på det jevne gjør at VW Golf også her biter godt ifra seg både når det gjelder økonomi og miljø.
Til tross for at den har vokst, så har den allikevel slanket seg 100 kg.
VW er også en av få bilprodusenter som allerede har motorer som klarer de nye og skjerpede Euro 6 kravene liggende i hylla. Disse vil i tur og orden entre den nye VW Golf, sammen med de andre modellene så klart. Nok en gang er VW klasseledene på området.
For de ekstra miljøbevisste så kan vi nevne at VW e-Golf (elektrisk) vil komme i 2014.
Det er ikke uten grunn at dette bilsegmentet kalles "Golf-klassen". Den nye Golfen er definitivt fortsatt målestokken her – den som de andre i klassen andre virkelig må strekke seg etter - og jeg tror vil slite med å nå opp til med det første.
Nye Golf har blitt voksen. Den har fått tilbake litt av karakteren og karismaen som i alle fall jeg har savnet i de to foregående modellene.
Den har aldri hatt mer utstyr, den har aldri vært bedre, den har aldri vær så "grønn", den har aldri vært penere, den har aldri kjørt bedre og den har aldri gitt deg så mye Golf for pengene.
Dette er rett og slett en vinner! Jeg tviler ikke et øyeblikk på at importøren når sitt mål om å selge 5500 biler i 2013 og at dette nok en gang blir Norges mest solgte bil.
Golfsuksessen fortsetter med uforminsket styrke etter 38 år!