Mange klager over at er dyrt i Norge - og at vi drukner i avgifter.
Men unntak finnes. De som kjøper elbil, for eksempel. De har liten eller ingen grunn til å klage.
Norge er vel det stedet i verden hvor nettopp dette er aller mest gunstig.
Om vi kaster et raskt blikk over skulderen og ser litt tilbake i tid, skjønner vi hvorfor: Norge skulle bli bilprodusent. Fabrikken lå på Aurskog, bilen så ut som en vrengt Pioneer- jolle og hadde vaskemaskinmotor.
Det er ikke til å komme fra at dette var for spesielt interesserte. Og en rekke gode incentiver kom på bordet for å i det hele tatt få folk til å kjøpe og bruke disse snåle bilene kalt Think.
Siden har ting skjedd. Fryktelig fort.
Ikke bare har biler uten eksosrør, men med stikkontakt blitt vanlige. Nå har de blitt pokker så folkelige også.
Hva har vi her?
Dette er altså aller siste skudd på elbil-stammen. Og mer folkelig enn dette kan det ikke bli. Dette er VW e-Golf, som altså er en helelektrisk Golf.
Den er som du ser veldig, veldig lik en helt alminnelig VW Golf. Det er bare små detaljer som skiller de to bilene fra hverandre.
Der drivstoffyllingen normalt er, finner vi nå to ladekontakter. Bilen har blått som tema: Blå baklogo, blå emblemer og lister, blå sømmer i seter, på skinnrattet og girkula. I tillegg har den litt andre instrumenter, slik at du ser strømforbruk og flow. Samt andre felger og dekk med lav rullemotstand.
Bilen finnes kun i én, svært velutstyrt versjon. Effekten er på 115 hk / 270 Nm, rekkevidden er 190 km under gunstige forhold, og den koster 244.000 kroner
Kunne dette blitt verdens mest solgte bil?
Hvordan er den å kjøre?
Lydløs, rask og velkjørende er stikkord her. Kjøreegenskapene er som på en helt alminnelig VW Golf. Altså svært gode, men ikke veldig spennende. Styringen er presis, fjæringen er fast uten at det går ut over komforten, og ferden foregår lydløst.
Bilen har bare ett gir forover, men er utstyrt med det som ser ut som en automatgirspak. Du bruker den på samme måte. «D» for drive, «R» for revers etc. Veldig enkelt og veldig intuitivt. Etter 20 meter glemmer du at dette er en elbil.
VW e-Golf er en kostbar bil alle andre steder enn i Norge. Prisen er på de fleste markeder den samme som for en velutstyrt VW Passat. Den er derfor svært godt utstyrt, nettopp for å forsvare den høye prisen.
Det er helt klart et gode for oss nordmenn.
Les vår test av VW Golf GTI her
Hvordan er plassen?
Plassen i en VW e-Golf er så godt som helt lik en hvilken som helst annen Golf innvendig. Det vil si god. Både i for- og baksetet.
Gulvet i bagasjerommet er derimot hevet med noen få centimeter – på samme måte som på Golf med firehjulstrekk. Denne gangen er det ikke for å få plass til annen bakaksel og mellomaksel, men for å gjøre plass til batterier.
Dette går selvfølgelig ørlitt på bekostning av plassen, men ikke veldig mye. Vi snakker om 350 liter kontra 380 liter på en vanlig Golf.
Det vil si at hovedkonkurrent Nissan Leaf er hårfint større i bagasjerommet, mens Golfen er hårfint større når det gjelder bakseteplassen.
VW Golf eller Audi A3: Samme bil – men flere forskjeller
Finest utenpå eller inni?
VW Golf er en fin bil både utenpå og inni. Dessuten ser den – som vi innledningsvis var inne på – virkelig ut som en alminnelig bil.
Både på godt og vondt. Mest på godt kanskje. Elbil har nå blitt så vanlig at de færreste har et veldig behov for å markere at de kjører nettopp det. På den annen side – er det veldig viktig å vise det, så er e-Golf kanskje ikke det beste virkemidlet i så måte.
Mange nordmenn kommer nok også til å spekke e-Golfen sin ganske grundig. Av med de spesielle og aerodynamiske felgene og dekk med lav rullemotstand - og på med enten 17- eller 18-tommere og feite dekk.
Innvendig velger mange å betale 14.500 kroner ekstra for sportsstoler og skinninteriør.
Nissan Leaf: Nå er dette Norges mest solgte bil
Går den bra?
Som elbiler flest er denne også kjapp. Man har i kjent stil fullt moment fra første omdreining.
Bilen gjør 0–60 km/t på bare 4,2 sekunder. Det er raskt og er mulig takket være det voldsomme momentet.
0–100 km/t er på mer moderate 10,4 sekunder, men for all del – raskt nok det også. Toppfarten er 140 km/t.
Elmotoren her tilsvarer 115 hk og 270 Nm. Girkasse har den egentlig ikke, men man kan litt satt på spissen si at den her en ett-trinns automatkasse. Det fungerer på akkurat samme måte.
Både motor og batteripakke er større enn i lillebror e-Up!, og «motoriseringen» passer bilen fint.
Rekkevidden er på 19 mil ved optimale forhold, på vinterstid reduseres dette ganske mye - helt ned til 10–12 mil.
Ladetid fra 10 amp. kurs er ca. 13 timer, men investerer du i en ladestasjon til +/- 15.000 kroner så reduseres denne til ca. 8 timer. Hvilket igjen betyr fulladet bil på morgenen.
Nå blir "sosse-tralla" fra 80-tallet veteranbil
... og hva er konklusjonen?
VW Golf er gode, fornuftige, velkjørende og ikke minst svært folkelige biler. Det faktum at modellen er Norges mest solgte gang på gang, underbygger dette.
e-Golfen følger opp dette på en glimrende måte. Mer alminnelig kan det ikke bli. Så har da også det norske folk allerede trykket den til sitt hjerte. Responsen har vært overveldende.
Ikke uten grunn. Bilen er nemlig nok en innertier fra VW. Den er intet mindre enn en gavepakke til det norske folk. Billig, velutstyrt og fornuftig som den er.
I alle fall om du klarer å leve med en begrenset rekkevidde og om du ikke har et skrikende behov for å bli sett.
Mindre elbil? Sjekk denne:
Pluss: Pris, det faktum at det er en Golf.
Minus: Rekkevidde.
Bil: VW Modell e-Golf Motor: Elektrisk Effekt: 85 kW / 115 hk og 270 Nm Rekkevidde: 190 km Ladetid: 13 timer (10. amp) 0–60 km/t: 4,2 sek. 0–100 km/t: 10,4 sek. Toppfart: 140 km/t. Garanti: 5 år 100.000 km på bilen, 8 år og 160.000 km på batterier. Pris: 244.000,- |
Les også: 10 000 nordmenn skal kjøpe VW Golf i år: