Finn biler og biltester

2016 Volkswagen Polo 1,8 192hk

Volkswagen Polo GTI: Veldig mye moro – uten at det sprenger banken

Polo GTI får fram smilene.

Hva er dette?

Når det gjelder GTI-biler fra VW-konsernet, er det utvilsomt Golf som er sjefen. Men det finnes en lillebror til denne, Polo GTI, som på mange måter byr på mye av det de opprinnelige GTI-modellene gjorde: En relativt enkel og kompakt bil, med ekstra fraspark.

Akkurat som Golfen har også Polo blitt betydelig større med årene, men den er fortsatt såpass kompakt og lett, at den ikke trenger så mye motor for å bli både kjapp og smidig.

Så når det dyttes inn en 1,8 liters bensinmotor med turbo, ja, så tilsier mye at dette kan bli riktig så morsomt. Dessuten koster den fra 300.000 kroner. Det er mindre enn for eksemel Fiesta ST, som vi på mange måter anser som klassens målestokk.

Så hvordan vil Polo klare seg - bli med på en testperiode preget av mye moro ...

LES OGSÅ: "Sossetralla" fra 80-tallet er blitt veteranbil
 

Hvordan er den å kjøre?

Polo er under 4 meter lang (selv med fem dører) og veier såvidt over 1,2 tonn når den leveres med DSG-kasse, slik testbilen gjør.

Det er ikke mye å drasse på for den 192 hesters bensinmotoren. Du merker godt at dette er bygget for moro!

GTI-stolene med solid sidestøtte og forlengbar sittepute, gjør at du er godt forberedt på hårnålssvinger og sideveis G-krefter. Og det trengs, for i denne bilen oppsøker du fort situasjoner der du trenger å bli holdt litt på plass.

Med 15 mm senket understell, elsker den å svinse rundt på svingete småveier, men på vinterføre gjelder det å være på vakt. En ting er at det kan være glatt, men det er også en utfordring for de myke vinterdekkene å plante kreftene i bakken, enten det er hard akselerasjon eller skarpe svinger.

Til vanlig kjøring fungerer det greit. Men du kan ikke regne med like mye komfort som i en vanlig Polo.

Vi brukte også Sport-knappen på dashbordet. Trykk på den, og bilen kjennes brått like hard som en racerbil. Det blir MYE risting, og på norske veier er det omtrent umulig å kjøre i dette moduset over tid.

Den velger også lavere gir, venter lenger med å gire opp og skifter først gir ved over 6.000 omdreininger. Sånn skal det være!

I tillegg til å bli ristet i filler, får du et høyere og råere lydbilde. Mer lyd i eksosanlegget, rett og slett. Den skulle vi gjerne hatt tilgjengelig uten å få den harde fjæringen i samme slengen ...

LES OGSÅ: Folkesportsbilen er blitt helt ny


Hvordan er plassen?

I en GTI-bil er kanskje ikke plasse det viktigste. Men det er alltid greit å ha litt plass i bagasjerommet tilbager og handleposer. Polo er ikke best på dette området. 280 liter lyder fasiten. Fiesta ST klarer tilsammenligning 290 liter.

De som skal benytte baksetet kan imidlertid gjøre det uten alt for mye angst for klemte knær eller å sitte med hodet på skrå. Takhøyden og beinplassen er nemlig bra – til å være en bil i denne klassen.

Foran er det lite som tilsier at du ikke skal finne deg godt til rette.

Dette er en skikkelig hissigpropp
Finest utenpå eller inni?

Polo GTI ser ganske rampete ut med hvit lakk og GTI-stylingen, i form av en sint frontfanger, den røde stripa som går gjennom grillen og inn i begge frontlyktene og 17" hvite "rally" felger. Passelig agressivt, uten å bli for mye.

På bakluka er det en spoiler, og nederst er to enderør samlet på den ene siden.

Det er også røde bremsekalipre.

Interiøret i testbilen er klassisk GTI-stil: Det vil si sportsseter i stoff med rutete mønster og alupedaler. Sportsratt med GTI-logo, flat bunn og kontrastsømmer hører med.

Kvalitetsfølelsen er også på plass, selv i lille Polo. Her har det skjedd ting de siste årene.

Vi liker best eksteriøret, ikke minst takket være de hvite felgene ...
 

Går den bra?

Polo GTI er slett ingen sinke. 0-100 km/t tar 6,7 sekunder, og det er ørlite kjappere enn Fieste ST (6,9 sek).

Testbilen er utstyrt med 6-trinns DSG-automatgirkasse, med girhendler på rattet. Den fungerer stort sett helt ypperlig. Ikke bare girer den sømløst, men den velger stort sett også riktig gir og skifter til riktig tidspunkt. Hvis du skulle være uenig i valget, er det bare å ta kontrollen selv, med hendlene på rattet. Da reagerer den raskt og effektivt.

Likevel klarer vi ikke annet enn å drømme litt om å kunne gire selv. Og det kan du heldigvis også, for Polo GTI kan leveres med manuell girkasse om du ønsker det.

Verdt å merke seg, er imidlertid at forbruket blir noe høyere om du girer selv. Da er oppgitt snittforbruket 0,6 l/mil i stedet for 0,56 l/mil.

Morsomt blir det uansett. Og som en ekstra bonus får du mange hyggelige smil fra andre trafikanter også. Polo GTI er såpass folkelig, at den treffer bredt. Selv blant de som vanligvis sender slike modeller et strengt blikk og en advarende pekefinger.

LES OGSÅ: Polo til topps i kvalitetsundersøkelse

... Og konklusjonen er?

Du får mye moro i en Polo GTI. Ingen tvil om det. Men vi synes nok fortsatt Fiesta ST er klassens mest underholdende å kjøre. Den gir enda litt mer tilbake i form av grep og styrefølelse. For et skikkelig svar her, må imidlertid bilene testes etterhverandre og på likt underlag.

Men Poloen er vanskelig å overse, om du enkelte og greit forholder deg til fakta. Den koster mindre, har mer krefter, bedre ytelser og større utvalg når det kommer til utstyr.

VW har et godt grep om GTI-klassen – og viser det bare ytterligere med minstemann i familien.

 

Motor: 1,8 TSI, bensinEffekt: 192 hk / 280 Nm0-100 km/t: 6,7 sek.Toppfart: 236 km/tForbruk: 0,56 l/milLengde x Bredde x Høyde: 397 x 168 x 119 cmBagasjerom: 280 literPris: 302.100 kronerPris testbil: 336.000 kroner

På Broom-forsiden nå

Antall visninger