Sjelden har en avløser vært mer etterlengtet enn når VW endelig kommer med en ny generasjon Sharan. Forgjengeren har vært med helt siden 1996 og burde strengt tatt vært byttet ut for mange år siden. Men VW har prioritert andre modeller – før de nå omsider ruller ut en ny familie med Sharan.
Dette er altså en sjuseter i øvre klasse. 4,85 meter lang betyr at den har vokst hele 22 cm kontra forgjengeren. Og den er for eksempel åtte cm lenger enn det som blir erkerivalen: Ford S-Max som fram til nå har vært klassens beste bil.
Sharan plasserer seg størrelsesmessig mellom Touran og Caravelle. Den sikter seg inn mot storfamiliene – og dem blir det som kjent bare flere og flere av, med dine og mine unger osv.
Sliter du med å få barnetrygden til å strekke til? Da er dette neppe bilen for deg. Sharan starter nemlig på ganske friske 441 600 kroner, vår testbil kommer på 563.840 med god utstyrspakke.
I motsetning til "nye" Passat er Sharan en helt ny bil fra innerst til ytterst. Og med den tiden VW har hatt til rådighet med å utvikle denne bilen, bør vi kunne forvente oss en bil som både tar innersvingen på konkurrentene – og flytter noen grenser i denne klassen.
Gjør den det? Bli med på testtur, så skal vi finne ut!
Bare for å ha sagt det med en gang: Sharan er ikke ny klassevinner på kjøreglede. Det er litt bussfølelse bak rattet, den krenger litt i svingene og trives ikke veldig godt under aktiv kjøring, mye på grunn av lang fjæringsvei. Størrelsen merkes, altså. Derfor: Den morsomste kjørebilen i klassen heter fortsatt Ford S-Max.
Men det Sharan mangler i morofaktor, tar den igjen på svært høyt komfortnivå. Dette er en super landeveis- og motorveicruiser! Da kommer understellet til sin rett, kombinert med svært god støydemping. Du kjører rett og slett på første klasse, noe som understrekes i vår Highline-utgave med høy materialkvalitet, gode seter og mange praktiske interiørløsninger.
Her kommer vi til det som er og blir det viktigste punktet for en bil som dette: Du kjøper ikke Sharan fordi du drømmer om sportsbil – du kjøper den fordi du trenger mye plass. Da er stor bil luksus, og Sharan treffer virkelig blinken. Dette er en av veldig få sjusetere som faktisk har god plass til sju. Til og med de to bakerst sitter godt, med tilstrekkelig plass til både bein og hode. Skyvedørene (elektriske på testbilen – gull verdt!) og smart bakseteløsning gjør også at atkomsten går veldig greit.
Med alle setene i bruk har du 300 liter igjen til bagasje.
Det er bedre enn de fleste konkurrentene og honnør til VW for veldig bra utnyttelse av det som er av plass bak de to bakerste setene. Bagasjerommet er svært dypt og du kan stable mye i høyden her. Men ferietur med sju i bilen? Nei, da må du kjøpe Caravelle.
Bakseteløsningen er ellers akkurat så smart som den må være i 2010. De tre separate baksetene kan selvfølgelig skyves i lengderetningen og gjør det enkelt å skreddersy plassen etter hvor mye den enkelte passasjeren trenger. Og alle baksetene kan felles ned i gulvet. Da har du 2297 liter bagasjerom og kan virkelig gå amok på Ikea uten å få problemer med å få med alt hjem.
Interiørdesignet er typisk VW. Null overraskelser, temmelig konservativt, men også veldig gjennomført. I Highline-utgave er materialkvaliteten høy og som sagt: Pluss for veldig bra støydemping. Det har også mye å si for trivselen i bilen.
Bilen er ny, men motoren er en gammel kjenning. 2-liters dieselen på 140 hk finner vi i en rekke VW-produkter. En utmerket motor som klarer seg greit, også i en bil med egenvekt på nesten 1800 kilo. Den er gode venner med DSG-girkassa. DSG er også helt riktig på en bil som denne, det er med på å understreke komfortnivået.
10.9 sekunder er det offisielle tallet fra 0–100 km/t. Nå er det jo ikke akkurat det du skal drive mest med, langt mer interessant er det hvordan den fungerer til forbikjøringer. Her har du de kreftene du trenger for å holde tritt med trafikken, men ikke så veldig mye mer. Du må jage litt, men uten at det blir slitsomt. Du får også 2-literen med 170 hester hvis du er villig til å bla opp drøyt 35 000 kroner ekstra.
Jeg har lett litt etter det ordet som best kan karakterisere designet på denne bilen og tror jeg har funnet det: Nemlig forutsigbart. Det er nesten så du kan ta en Touran og en Caravelle, legge dem oppå hverandre og så tegne en bil midt imellom: Da får du Sharan.
Her er det funksjonalitet og nøktern linjeføring som gjelder. Sidene er nesten flate, taket er trukket langt bakover (bra for den innvendig plassen) og hekken er noe av det mest anonyme på en nybil akkurat nå. Skyvedørene er også med på å prege designet og gir det en umiskjennelig minibussfølelse. Bare fronten skiller seg litt ut. Den nye VW-fronten fungerer overraskende bra på denne store bilen. I sum er dette en bil som du kanskje ikke lar være å kjøpe på grunn av designet. Men jeg skulle likt å vite om det kan være mange som kjøper den på grunn av designet.
Denne Sharanen skal neppe leve like lenge som første generasjon, men blir nok med oss i mange år. Da kan det jo være greit at designet ikke inneholder noen fiksfakserier som fort ser gammeldagse ut. Men ærlig talt VW: Denne bilen hadde fortjent å se i alle fall litt sprekere ut!
Startpris på 441 600 kroner kommer til å skremme bort en god del kunder. Har du mange unger, har du gjerne også mange utgifter og det er dessverre få småbarnsfamilier som har råd til å bruke det som fort blir minst en halv million kroner på nybil.
140-hesteren gjør sitt til at det koster. Ser vi på hovedkonkurrent S-Max har den en startpris hele 75 000 kroner lavere, da med 115-hester. Med 140 hk starter S-Max på 394 000 kroner. Fortsatt en temmelig drøy prisforskjell.
Når vi vet at VW også tar seg godt betalt for "nødvendig" ekstrautstyr, blir dette en dyr bil. Til gjengjeld får du altså en veldig bra familiebil med plass til sju .- og den kommer også garantert til å holde seg godt i pris. Slik sett trenger ikke dette å bli spesielt dyrt bilhold. Forgjengeren har et særdeles tvilsomt rykte på grunn av mye kvalitetstull. Det trenger du neppe å bekymre deg for med denne bilen.
Snittforbruket er oppgitt til 0,69 liter/mil og C02-utslippet er på 149 gram/km med DSG-kassa. Tre gram lavere hvis du heller velger manuell.
Har VW lyktes med denne bilen? Svaret er ja! Nye Sharan er en super familiebil. En rommelig sjuseter med smarte løsninger, stor grad av fleksibilitet og ikke minst: Høy komfort. Her har passasjerene dine det rett og slett veldig bra, og du som sitter bak rattet har det slett ikke verst du heller!
Den store plussfaktoren er at den er en fullverdig sjuseter, samtidig som VW har klart å utnytte plassen helt bakerst slik at det duger til det meste utenom feriebruk. Skyvedørene er kjempesmarte, både på trange parkeringsplasser og for ekstra god adgang til de bakerste setene. Og når du kommer med junior på den ene armen og tre handleposer i den andre, er det utrolig praktisk å bare trykke på en knapp og se dørene gli opp. Forhåpentligvis har VW gjort jobben mer skikkelig enn visse franske konkurrenter, slik at dette ikke er noe som gir deg en masse bryderi etter hvert som bilen får noen år på baken.
Designet kunne helt klart vært litt spenstigere, her blir i alle fall farge og felger viktig hvis du synes det er ille å ramle helt ned i familiebuss-fella. Men når det indre er bortimot perfekt, kan vi leve med det på en bil i denne klassen.
Skal du ha en sjuseter med plass til sju og ikke kjøre rundt i en ombygget varebil? Da blir det ikke mye bedre enn dette.
Du vil at alle passasjerene dine skal kjøre på første klasse.
Du ikke klarer å godta at sportsbiltiden er over, ikke engang for en kort periode.
Fornuften sier at det holder med 140 hk. Du bør unne deg DSG-kassa som er helt perfekt til en bil som dette. Og gjerne litt utstyr også. De elektriske skyvedørene koster 7000 kroner ekstra, ta heller det enn elektrisk bakluke som koster (solide) 5600 kroner. Det blir fort minst 500 000 kroner før du er i mål uansett. Til neste år kommer Sharan forresten med firehjulstrekk. Det blir en drømmebil for mange!