Tallenes tale er klar: VW Tiguan ble Norges mest solgte SUV i 2009. Dermed har nykommeren fra VW tatt innersvingen på alle de japanske konkurrentene som i mange år har "eid" dette markedet. RAV4, CR-V, X-Trail, Forester og Outlander - med flere: Alle måtte de se seg slått av Tiguan.
Tiguan kan ikke beskyldes for å gjøre så mye nytt, men kombinasjonen av firehjulstrekk, fleksibelt interiør, fin dieselmotor og gode kjøreegenskaper gjør den til manges førstevalg.
Samtidig oppsummerer dette manges ønskeliste når de skal ha nybil. I så måte er Tiguan en innertier, og det gjenspeiler seg også i salget.
Du får Tiguan fra 375 100 kroner, men de aller fleste som kjøpte Tiguan i fjor betalte nok en god del mer enn det. Testbilen er en 2-liters TDI på 140 hk og automat i Sport & Style-utgave. Startpris: 426 430. Når utstyrsfeen har gjort sitt og pakket på med omtrent alt du kan få av ekstrautstyr, ender vi 529 230 kroner.
Prøv også
Mazda CX-7
Nykommer med diesel og en bil som kommer til å bite fra seg i denne klassen. "Full pakke" kommer på 519 000 kroner. Da mangler du bare automat, som Mazda ikke kan levere i kombinasjon med dieselmotor. CX-7 er større og oppleves som langt mer eksklusiv enn Tiguan. Fleksibiliteten er imidlertid mindre og som familiebil i hverdagen er nok Tiguan hakket mer praktisk.
Her kan du lese hva Jan Erik Larssen mener om CX-7
Honda CR-V
Erkekonkurrenten som i likhet med Mazdaen oppleves som en mer påkostet bil enn Tiguan. Fine og velbalanserte kjøreegenskaper og god komfort. I motsetning til på Tiguan får du også mye utstyr "inkludert" i prisen.
CR-V møter Tiguan - les duellen her
Ford Kuga
Kuga er bilen som egentlig skulle vært Tiguans argeste konkurrent og som strengt tatt burde solgt like mye. Det gjør den ikke og hovedårsaken er at Ford ikke har gjort hjemmeleksa godt nok. Der Tiguaneieren kan boltre seg i smarte oppbevaringrom og fleksible bagasjeromsløsninger, er det nemlig så godt som ingenting av dette i Kuga. Dermed fungerer den heller ikke like bra som familiebil. Synd, for både design og kjøreegeskaper er hakket over konkurrenten fra VW.
Les testen av Ford Kuga - klikk her:
Tiguan er en av de mest personbilpregede SUV-ene på markedet. Den har lavt nok høydepunkt til å unngå vinglingen høyere konkurrenter sliter med.
Bak rattet er ikke forskjellene store fra å kjøre en Golf Plus (som dashbord og mye annet er hentet fra). Det er trygt og forutsigbart og en liten dose morsomt når du ønsker det. Utmerkede forseter og lett å finne seg til rette. VWs 2-liters dieselmotor er en kultivert sak og støynivået er blant det laveste i klassen.
De fleste blir overrasket første gang de setter seg inn i Tiguan. Dette er nemlig en av de bilene som ser en god del mindre ut enn den egentlig er. VW har brukt den ekstra høyden for alt den er verdt og har pakket Tiguan på en imponerende måte.
Foran er det mye luft og mange praktiske oppbevaringsrom. Baksetet kan skyves hele 18 cm i lengderetningen og dermed kan du prioritere hva du trenger mest – digert bagasjerom eller mye bakseteplass.
Dashbordet er som nevnt hentet fra Golf Plus, og vinner ingen priser for eksklusiv materialkvalitet. Likevel går det utenpå mange japanske konkurrentene i denne klassen, på det noe diffuse begrepet opplevd kvalitet. Pluss for funksjonalitet og oversiktlighet.
Men til over 500 000 kroner burde nok Tiguan gitt litt mer følelse av eksklusivitet og luksus. En nykommer som Mazda CX-7 med diesel tar for eksempel solid innersving på Tiguan på dette området.
Det skal mye til for å velge noe annet enn 2-liters diesel på Tiguan. Med denne under panseret har du det du trenger: En fin kombinasjon av ytelser og forbruk.
VW har også jobbet med et tidligere ankepunkt: støynivået. Det knurrer fortsatt litt der framme når motoren er kald, men bortsett fra det går den pent og stille.
10,9 sekunder på 0 til 100 km/t er langt fra sportsbil-land. Er det slike ting du er ute etter (og er villig til å bla opp for), bør du heller kjøpe bilen med 200-hesters bensin.
Tiguan er en av de minste bilene i klassen og den gjør heller ingen forsøk på å skjule det. "Litt puslete", mener noen. Mens andre (ofte jenter) mener den er kjempestilig.
Tøff og macho er i alle fall ikke ord som ofte brukes på Tiguan. Men det hjelper betraktelig med R-line-pakken som denne testbilen har. Den ser også bra ut i hvitt. Det koster drøyt ti tusenlapper å få bilen i R-Line, men det kan fort være vel anvendte penger i forhold til annenhåndsverdi (og gleden av å eie en Tiguan som skiller seg litt ut).
CO2-utslipp på 172 gram/km er ikke langt fra å være klasseledende. 0,72 liter/mil i forbruk er ikke like imponerende. Disse tallene gjelder imidlertid for manuelt gir.
Automatkassa har veldig mange bra sider og jobber utmerket sammen med motoren, men med på kjøpet må du ta at Tiguan både bruker mer og forurenser mer med denne på plass. CO2-utslippet spretter opp i 199 gram/km og forbruket øker også bitte litt, til 0,75 l/mil.
Innkjøpsmessig er Tiguan sånn ca midt i laget. Startprisen på 375 100 kroner er ikke så ille. Problemet er at det fort ramler på mer utstyr og det tar VW seg til dels svært godt betalt for. Japanerne i klassen har gjerne mye mer utstyr standard, derfor bør du sjekke mer enn startpriser før du drar noen konklusjoner på hva som er det beste kjøpet. Til 529 230 kroner begynner dette å bli en kostbar bil, og Tiguan sliter litt med å være konkurransedyktig når prisen passerer halvmillionen.
Det er få – om noen – biler i denne klassen som er så gjennomført bra som Tiguan. Det eneste egentlige ankepunktet vi har mot den, er utseendet – og det er for mange ganske underordnet. Bortsett fra dette er Tiguan en velkjørende, komfortabel, praktisk og likandes bil.
I en tid der SUV-er stadig oftere blir stemplet som miljødrepere, kan det jo dessuten være smart å velge en lite brautende bil som likevel gir deg de fleste SUV-fordelene.
Du er ute etter en ekte folkevogn.
Du mener høyt testosteronnivå er helt essensielt på en SUV.
2-liters diesel på 140 hk er rimeligste motorvariant og kler bilen. Lite poeng å velge noe annet, hvis du ikke MÅ ha bensin.
Track & Field-utgaven har litt høyere offroadfaktor enn de to andre, Trend & Fun og Sport & Style (her har markedsavdelingen fått boltre seg med navn), men koster også litt mer. De pengene synes vi du kan spare, med mindre du har en svært krevende hyttevei.
En del utstyr er også et must med tanke på senere videresalg. En ribbet Tiguan oppleves som litt trist og blir også tungsolgt. Vær bevisst ved valg av farge og stoffer i interiøret, bruk 10 000 kroner på teknikkpakken (cruise, tåkelys, lys og siktpakke og multifunksjonsratt).
Du bør holde deg et stykke under 500 000 kroner, over det sliter Tiguan litt med å rettferdiggjøre prisen.