TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2017 Volkswagen Tiguan 2,0 TSI 180hk 4M DSG Highline Sport Utility Vehicle Bensin

Volkswagen Tiguan: En ting med denne er absolutt ikke folkelig

Prislappen kan nok overraske deg.

Volkswagen har slått seg opp gjennom å lage produkter som lever opp til navnet deres: Folkelige og usnobbete biler.

Det gjelder også den kompakte SUV-en Tiguan. Den er i utgangspunktet noe av det minst brautende du kan kjøpe i denne klassen En typisk folke-SUV og en biltype vi nordmenn elsker.

Men hva skjer hvis du putter stor motor og mye utstyr inn i en Tiguan? Jo, den ser fortsatt folkelig ut, men prislappen er ikke lenger det.

Nå har vi testet Tiguan med 180-hesters bensinmotor, 4Motion og DSG-automat. I Highline-utgave og med mye ekstrautyr på plass, ender prislappen på solide 614.900 kroner. Da nærmer vi oss nivået til premiumbilene i klassen.

Kan Tiguan virkelig forsvare den prisen? Det skal vi finne ut av nå.


Hvordan er den å kjøre?

Volkswagen baserer en rekke av sine biler på en plattform som heter MQB. Denne gir blant annet svært trygge og forutsigbare kjøreegenskaper. Du merker at alt er finsiktet, beregnet og kalkulert ned til minste detalj – her er det ingen overraskelser.

I sum er Tiguan en svært velkjørende bil. Den har knapt noen av SUV-ulempene vi kjenner fra enkelte konkurrenter. Det er som å kjøre en kompakt stasjonsvogn, bortsett fra at du sitter høyere og har god oversikt.

Testbilen har svært god støydemping. Det sammen med gode seter og et trivelig førermiljø, gjør at det ikke er noe problem å tilbringe mange timer bak rattet.

LES OGSÅ: Første smakebit på Tiguan: Her så den tøff ut!


Hvordan er plassen?

Såvidt under 4,5 meter lang, er dette en av klassens mer kompakte biler. Men VW har utnyttet plassen svært godt. Fire voksne har god plass alle veier. Baksetet er todelt, begge delene kan skyves i lengderetningen. Det er en kjempesmart løsning, særlig når bilen ikke er større enn dette.

I praksis gjør dette at du kan velge mellom maksimalt bagasjerom, og mindre plass til beina i baksetet – eller motsatt.

Bagasjerommet går fra 510 liter med baksetene i bakerste stilling, til 615 liter når du skyver dem helt fram. I praksis bør dette duge som familiebil for de aller fleste.

Det du trenger av oppbevaringsrom og koppholdere er også på plass. Dessuten har testbilen klappbord på forseteryggene, en sikker vinner hos småbarnsfamiliene!

LES OGSÅ: Større bil? Da kan dette være et godt alternativ


Går den bra?

Diesel står fortsatt sterkt i denne klassen, men også her begynner bensinmotorene å gjøre seg gjeldende. Testbilen har en 2-liter på 180 hestekrefter under panseret, den gir mye kjøreglede.

Motoren er sterk og stillegående, og samarbeidet med den utmerkede DSG-automaten sitter som et skudd. Den reagerer lynraskt og gir sømløse girskift.

0-100 km/t går på 7,7 sekunder, det er kjapt for en kompakt SUV. Snittforbruket er oppgitt til 0,74 liter/mil. Det er fort et par desiliter mer enn du vil bruke med en nøktern dieselmotor i denne bilen. Så får man veie det opp mot fordelene en bensinmotor gir, kanskje også i forhold til bruktverdien om noen år.


Finest utenpå eller inni?

Tiguan-designet ble strammet opp kraftig fra første generasjon. Her er det rene og skarpe linjer som gjelder. I R-Line har den også litt pynt som tøffer opp et ganske nøkternt design. Bilen ser morsk og temmelig alvorlig ut og jeg tar meg i å tenke at denne ikke kunne vært designet av noen andre enn tyskere.

Venter du deg noen sprell innvendig? Da vil du bli skuffet. Ordnung muss sein gjelder her også. Det er på kanten til å bli litt sterilt, men stor infotainmentskjerm og digitale instrumenter drar opp inntrykket. Alt du tar og kjenner på føles solid. Her lever Tiguan til en viss grad opp til prislappen. Det er ikke premium, men det er samtidig et godt hakk over flere av konkurrentene.

Her hjelper det naturligvis også på at testbilen har ekstrautstyr for 113.900 kroner. Av dette kan vi nevne Businesspakke til 14.900 kroner, denne inneholder blant annet Discover Media navigasjonssystem, ryggekamera, parkeringsassistent og telefon med induksjonslading. Head up-display koster 5.300 kroner, ErgoActive forseter 4.200 kroner, panoramasoltak 13.300 kroner og sort taktrekk 1.900 kroner – for å nevne noe.

Men sluttsum på 614.900 kroner til tross: Bilen har for eksempel ikke skinnseter. Det hadde vi forventet til denne prisen.

LES OGSÅ: Disse setetrekkene koster fort 25.000 kroner


...og hva er konklusjonen?

Tiguan er et typisk Volkswagen-produkt, av den typen som kan gjøre jobben til mange biljournalister ekstra vanskelig. For her er det egentlig fint lite å sette fingeren på. Alt er gjennomført ned til minste detalj.

VW har forsket på og kalkulert hva kjøperne er ute etter, hva de vektlegger – og hva som er mindre viktig. Det ligger i bunn, så har de utviklet en bil som egentlig ikke har noen svakheter.

Testbilen nyter i tillegg godt av stor motor og veldig mye utstyr og framstår i praksis som litt "premium light". Den er ikke oppe på nivå med biler som Volvo XC60, BMW X3 eller Mercedes GLC, men samtidig gir den en kvalitetsfølelse som ligger et godt hakk over de folkelige konkurrentene.

Tross kompakte ytre mål har den mye plass innvendig. Kjøreegenskaper, komfort og støydemping trekker også opp.

Men så var det prislappen (igjen). 614.900 kroner er og blir veldig mye for en Tiguan. Så mye at det blir vanskelig å anbefale kjøp av akkurat denne utgaven. Til det blir den rett og slett for dyr, selv om dette helt klart er en av klassens beste biler.

Motor: 2-liter bensin

Effekt: 180 hk / 340 Nm

Forbruk: 0,74 l/mil

0-100 km/t: 7,7 sek.

Toppfart: 208 km/t

Bagasjerom: 510-615 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 448 x 183 x 165 cm

Pris fra: 501.000 kroner

Pris testbil: 614.900 kroner

På Broom-forsiden nå