TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2013 Volkswagen e-up! Batteri Combi-Coupe

Volkswagen e-up! Rett og slett et veldig smart bilkjøp

e-up! byr på det veldig mange trenger - til gunstig pris.

2013 er året da elbilene for alvor har slått gjennom på det norske markedet.

I september toppet Tesla Model S registreringsstatistikkene. I oktober tok Nissan Leaf samme plassering. Det i seg selv er temmelig oppsiktsvekkende - og det stopper neppe her. Nå øker nemlig utvalget av elbiler kraftig og det er grunn til å vente en betydelig vekst i totalsalget framover.

En av bilene som har ambisjoner om å ta store andeler av elbilsalget er Volkswagens første bidrag i klassen: Nemlig e-up!

Som navnet tilsier har Volkswagen laget elektrisk utgave av småbilen up! Slik sett velger de altså en litt annen taktikk enn konkurrenter som Nissan og BMW - de har begge laget elbil helt fra bunnen av.

Men det er tydelig at en elektrisk utgave nok har vært på planen hele veien gjennom utviklingen av up! Her er det nemlig lite som smaker av snarveier og kompromisser. Batteriene ligger for eksempel i bunnen av bilen, ikke i bagasjerommet som hos Ford Focus Electric.

e-up! er drøyt 3,5 meter lang og registrert for fire. Bagasjerommet svelger unna 250 liter. Vi snakker altså en av de minste elbilene på markedet. Til gjengjeld starter prisene på relativt gunstige 182.700 kroner.

Spørsmålet blir da om en "vanlig" elbilkjøper egentlig trenger større bil?

LES OGSÅ: Til topps i oktober - Leaf er Norges mest solgte bil

Hvordan er den å kjøre?

Når du putter inn 230 kilo batterier i gulvet på en småbil - da gjør det noe med kjøreegenskapene. Tyngdepunktet blir vesentlig lavere og e-up! har kjørefølelse på motorvei tilsvarende langt større biler. Det kjennes solid og komfortabelt.

Sammenlignet med elbil-pioneren Mitsubishi i-MiEV på omtrent samme størrelse, oppleves e-up! som både mer påkostet og langt mer "voksen".

Rekkevidde er noe mange elbilkjøpere naturlig nok er opptatt av. Volkswagen oppgir selv rundt 160 kilometer, de er også edruelige nok til å si at dette faller til 80–100 km når det er vinter og kaldt. Dette har også svært mye med kjørestil å gjøre. Kjører du små-aggressivt og gir blaffen i å tenke økonomi, er batteriene tomme lenge før de offisielle tallene. Her gjelder det å planlegge, tenke framover – og spare strøm overalt hvor det er mulig.

Da blir det faktisk også morsommere å kjøre elbil.

Rekuperasjon kaller VW det når du oppsamler bremseenergi, i stedet for å bruke bremsene. Her er det også mye å hente, det gjelder bare å øve litt slik at kjørestilen ikke blir altfor hakkete.

LES OGSÅ: Liten varebil også - nå kan pizzabudet bli miljøvennlig

Hvordan er plassen?

Foran sitter to voksne helt fint. Det kan de også gjøre i baksetet - men da må de foran enten ikke være altfor storvokste - eller være villige til å dele på plassen. Baksetet har også veldig flat sittepute og ryggen er relativt bratt.

250 liter bagasjerom er helt greit i forhold til biltypen. Det er også lett å utnytte - og her er det altså ikke noen batterier som stjeler plass. I praksis får du med posene fra helgehandelen eller et par bager til treningen.

LES OGSÅ: Dette er kanskje Norges tryggeste bilkjøp

Finest utenpå eller inni?

up!-designet er ganske så nøytralt og forsiktig i utgangspunktet, og VW har heller ikke falt for fristelsen til å jazze opp elbilversjonen nevneverdig. Slik sett er kontrasten til en konkurrent som BMW i3 ganske voldsom. Men det er små-pent og harmonisk, særlig forfra.

Interiøret er ganske enkelt, med en god del lakkert metall som gir assosiasjoner tilbake til den klassiske Bobla. Men funksjonaliteten er god. Det virker også solid og velbygget. Hovedinntrykket er veldig tysk. Ryddig og ordentlig.
 

Går den bra?

Når du dropper alle ambisjoner om å spare på strømmen og gir full gass, går 0-100 km/t på 12, 4 sekunder. På vanlig elbil-vis er kreftene der med en gang. Du holder følge med de fleste på landeveien, i byen er den kvikk og lett håndterlig. Elmotoren yter 82 hestekrefter, det er absolutt tilstrekkelig til å gi litt moro-følelse.

Har du kort vei til jobben og ikke behøver å tenke på rekkevidden, kan du altså ha det riktig morsomt med denne bilen.

Men det er også veldig fort gjort at det går sport i å klare flest mulig kilometer per lading. Her er det flere hjelpemidler for å klare det, blant annet den nevnte rekuperasjonen.

e-up! kan hurtiglades. På 15-20 minutter, lader du batteriet til rundt 80 prosent av maks. Det kan nok også komme godt med.

LES OGSÅ: Tesla Model S: Nei, den er ikke perfekt
 

... og hva er konklusjonen?

Volkswagen er ikke spesielt tidlig ute med elbil, men med e-up! kommer de godt! Den er kvikk og morsom i bytrafikk og overraskende komfortabel ute på motorveien. Plassen er begrenset og en god del mindre enn i bestselgeren Nissan Leaf. Men hvor mange elbilbrukere trenger egentlig den ekstra plassen? Skal du ha en bil å pendle tre-fire mil med hver dag, gjør denne jobben helt utmerket.

VW tilbyr også smarte løsninger som muligheten for å fjernstyre klimaanlegget i bilen mens den lader.

Dermed kan du sette deg inn i god og varm bil på vinteren, uten at det er brukt strøm fra batteriene.

Startprisen er gunstig. Med litt ekstra utstyr er du på 200.000 kroner. Ikke super-billig - men totalpakken er både bra og gunstig.

Tesla Model S er naturligvis i en helt annen klasse. Men skal du ha en "vanlig" elbil, er det vanskelig å komme unna e-up!

Pluss: Alt de fleste trenger i en elbil, gunstig pris

Minus: Litt begrenset med plass.

Motor: Elmotor Effekt: 82 hk / 210 NM 0–100 km/t: 12,4 sekunder Rekkevidde: Rundt 160 kilometer/sommer. 80-100 km/vinter Bagasjerom: 250/923 liter Pris fra: Kr 182.700 kroner

På Broom-forsiden nå