TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2016 Volvo V60 Polestar

Volvo V60 Polestar: Det er en grunn til at denne koster over én million...

Nei – dette er ikke en helt vanlig Volvo.

BMW har sine M-modeller, Mercedes har AMG og Audi har sine RS-modeller.

Alle sammen modeller med "hår på brøstet", ekstra power under panseret og med oppgradert hjuloppheng, bremser, hjul etc, men som i utgangspunktet bygger på alminnelige og velkjente familiebiler.

Nå har Volvo også hivd seg på denne karusellen. Polestar heter bilene da. Først ute i Polestar-serien er de nå lett aldrende S60 og V60.

De har blitt skremt opp til hele 367 hestekrefter og ellers frisert både her og der for å takle effekten og å se tøffere ut. Startprisen på herligheten starter på drøyt én million kroner.

Vi har rappet med oss ett eksemplar av Volvo V60 Polestar for å se hvordan den står seg mot de nevnte tyske konkurrentene.

Det er slett ikke uten forventninger at vi tar plass bak rattet i den knallblå bilen.
 

Hvordan er den å kjøre?

Den starter med en dump og litt grov lyd. Når giret settes i D og bilen kjører, er det allikevel ikke mye som høres. Noen av oss er så barnslige at vi savner litt mer lyd.

Girkassen putter raskt og presist på plass nye gir når farten økes. Styringen blir nesten, i dagens målestokk, uvant tung, men det er deilig. Bilen går snorrett på brede 19-tommers vinterhjul. Når farten økes ytterligere elimineres også den nesten litt plagsomme "kjenn hver jævla ujevnhet i veien"-følelsen man ofte får i biler med støtdemping som er like hard som en pærekart. Slik som i denne.

Effekten er der, ingen tvil om det. Bilen er lynrask. Forbikjøringer er nesten barnslig enkelt og veldig morsomt... Effekten kommer linært, takket være at bilen har både kompressor og turbo. Firehjulsdriften sørger for å få plantet kreftene ned i bakken og bidrar til både god stabilitet og framkommelighet.


Hvordan er plassen?

Volvo V60 er ingen veldig stor bil om man tenker tradisjonell Volvo stasjonsvogn. Men den duger greit for de fleste og er stor nok til å kunne fungere som familiebil om plassbehovet ikke er kjempestort.

Bagasjerommet er på 430 liter. Der er en del større enn på Audi RS3, men noe mindre enn Mercedes C-klasse AMG, som begge er konkurrenter til denne.
Bakseteplassen er helt grei og plassen i forsetene veldig god. Ikke bare er den romslig. Den byr også på de beste bilsetene jeg noen gang har sittet i. Det her unektelig blitt noen etter hvert. Dessverre er disse setene unike for Polestar-modellen, så det er ikke så mange som får oppleve dem.


Finest utenpå eller inni?

V60 Polestar her en del unike detaljer både utvendig og innvendig. Den knallblå lakken på testbilen er kanskje det som vekker aller mest oppsikt. Ellers er den utstyrt med 20-tommers hjul, andre fangertrekk, litt større spoiler over bakruta og en del andre smådetaljer. Du skal allikevel være både kjenner og godt over middels interessert for å se at denne koster over en én million kroner.

Også innvendig er den seg selv lik. Bortsett fra de omtalte setene, og de blå sømmene i skinnet, og en del andre mindre detaljer.

Om vi ser bort fra lakken, er den ganske så diskret. På godt og vondt. Den kunne like gjerne vært en tøff, to år gammel V60 D2 med 115 hk dieselmotor i R-design. Noen liker det. Andre vil gjerne at det skal både syns og høres når man har betalt nesten én million kroner ekstra for å få en helt unik bil.

De vanvittig deilige setene gjør at seieren i denne øvelsen går til interiøret.


Går den bra?

Nei, den går ikke bra. Den går voldsomt bra! Det er klart at 367 hestekrefter og 470 Nm i moment gjør noe med det som en gang var en vanlig familiebil.

0 – 100 km/t gjøres unna på 4,8 lynraske sekunder. Motoren er en firesylindret 2-liter som er utstyrt både med kompressor og turbo. Girkassen er en 8-trinns automat og fungerer fint sammen med motoren. Den girer både kjapt og presist.

Firehjulsdrift, som er spesielt preppet for Polestarmodellen, sørger for godt grep og god framkommelighet. Dette gir bilen nøytrale og forutsigbare kjøreegenskaper men den er litt understyrt om man kommer fort inn i svingen.

Slår man av stabilitetskontrollen (ESC), sender den mer av kraften til bakhjulene og oppleves mer overstyrt og mer som en bakhjulstrekker.

Om vi igjen sammenligner med Mercedes C63 AMG og Audi RS3, er V60 litt langsommere. Uten at de få tiendedels sekundene det er snakk om har neppe har noen stor praktisk betydning.
Volvo selv oppgir forbruket til 0,81 liter per mil ved blandet kjøring. Etter endt testperiode hadde vi brukt over rett over literen i gjennomsnitt. Nei - vi drev ikke bare med buse-kjøring, men det er klart at vi testet den. Men testperioden besto av 40 mil relativt pen langkjøring også.


... og hva er konklusjonen?

Volvo har definitivt gjort et hederlig forsøk i å komme inn i en ny nisje her. Det er lite å sette fingeren på her. Volvo V60 Polestar er en velbygget bil, men mange fine og lekre detaljer. Den går bra nok og er i sum en lekker kreasjon.

Men har Volvo allikevel vært litt for forsiktige? Vi tror det. Det virker som de har forsøkt å kombinere det trygge, komfortable og fornuftige sammen med det raske. Det sitter ikke helt på samme måte som for eksempel i Audi RS3, som også er 350.000 kroner billigere.

Vi savner det litt mer kompromissløse. Det råere og enda mer aggressive i uttrykket. Både når det gjelder design og når det gjelder lydbildet.

For om den ikke synes – så bør den i alle fall høres. Her gjør du knapt noen av delene – i alle fall om du på toppen av det hele velger en mer diskret farge enn vår Rebel Blue matallic.

Volvo V60 Polestar framstår etter vår mening som en litt for velkledd bølle.

 

 

Motor: 2-liter bensin
Effekt: 367 hk / 470 Nm.
0 – 100: 4,8 sekunder
Toppfart: 250 km/t.
Snittforbruk: 0,81 l/mil.
Bagasjerom: 430 liter
L–B–H: 463 / 182 / 148 cm.
Pris fra: 1.022.900
Pris testbil: 1.071.999

 

På Broom-forsiden nå