Finn biler og biltester

Volvo V90 D4 Stasjonsvogn

Volvo V90 D4: Skulle vært bestselgeren – slik gikk det ikke

Her har ting skjedd fort. Les testen:

Markedet for nybiler har endret seg kraftig de siste årene. For noen få år siden var det dieselbiler som gjaldt for de aller fleste av oss.

Så kom elbilene og de ladbare hybridene – og har i løpet av kort tid snudd markedet på hodet.

Det famøse dieselforbudet i Oslo har også spilt inn her, og gjort mange skeptiske til å velge dieselbil.

Hvor mye ting har endret seg, er Volvos store stasjonsvogn V90 et godt eksempel på. På forgjengeren V70 var dieselmotor det opplagte valget. Men så bestemte Volvo seg for å gi nykommeren ladbar hybrid-drivlinje, i tillegg til diesel og bensin. Og hva tror du skjedde da? Jo, så langt i 2017 er mer enn 75 prosent av alle solgte V90 en ladbar hybrid. Mens diesel har havnet langt inn i skyggen.

Hvor smart det er for kjøperne, skal vi komme tilbake til. Testbilen er det som "normalt sett" skulle vært bestselgeren. D4 diesel med 190 hestekrefter, i Inscription utgave og med automot. Bilen starter på 616.800 kroner, etter at Volvo har puttet inn store doser ekstrautstyr, ender vi på 848.045 kroner.

Hvordan er den å kjøre?

Volvo har vektlagt komfort på V90. Dette er en ekte landeveiscruiser og en av de mest komfortable storbilene du kan kjøpe. Svært gode seter er med på å understreke dette. Her har Volvo gode tradisjoner fra før, men nå har de overgått seg selv på dette området.

Motoren høres litt på tomgang, men oppe i fart er støybildet behagelig lavt.

Understellet sluker det meste av ujevnheter effektivt. Bare over skarpe og harde dumper, smeller det litt i bilen. Der er noen av konkurrentene hakket bedre.
 

Hvordan er plassen?

Volvo har tradisjoner for å lage digre og praktiske stasjonsvogner. De har også vært firkantede, rett og slett fordi det er fasongen som gir mest plass.

Nå er Volvo ute etter å stjele premiumkunder og for mange av dem er design viktigere enn mest mulig plass i bagasjerommet. Det har svenskene tatt konsekvensen av. Den skrånende bakluka går ut over bagasjeplassen, i tillegg er gulvet overraskende høyt. Dette gir i sum 560 liters bagasjerom. Slik sett er V90 ganske gjennomsnittlig i klassen, flere av konkurrentene rommer mer.

560 liter er mål opp til bakvinduene. Stasjonsvogner har den fordelen at du i tillegg kan pakke opp til taket. Det betyr MYE ekstra plass de gangene du trenger det, men Volvoen er ikke noen plassvinner på dette punktet heller. Igjen er det den skrå bakluka som stjeler plass. Verdt å tenke på hvis du trenger en bil som sluker mest mulig bagasje.

I kupéen er det imidlertid svært god plass, både foran og bak. Beinplassen i baksetet er imponerende god, det samme er takhøyden.
 

Går den bra?

Volvo kjører nå utelukkende på firesylindrede motorer. Dette er en 2-liter, på 190 hestekrefter og den kler bilen godt. Den er sterk nok til å levere forbikjøringer på en effektiv måte, samtidig som den fikser 0-100 km/t på godkjente 8,5 sekunder.

Snittforbruket er oppgitt til 0.45 liter/mil. Det er gunstig for en stor bil med egenvekt på 1.658 kilo.


Finest utenpå eller inni?

V90 har vært på markedet en stund, men fortsatt vekker den oppsikt. Særlig fronten, med "Tors hammer"-lyktene er lekkert stykke familiebil-design. Her har Volvo lykkes med å lage en bil som skiller seg ut fra mengden.

Mye har vært skrevet om Volvos nye retning på interiørdesign og dette imponerer igjen. Den velutstyrte testbilen har lekre detaljer i tre, mykt-mykt skinn og mange fine løsninger. Her overgår Volvo de fleste premium-konkurrentene.


...og hva er konklusjonen?

Det er altså én grunn til at dette ikke er bestselgeren i V90-utvalget, den heter T8 og er en ladbar hybrid. Den har startpris på 655.000 kroner, men da er til gjengjeld firehjulstrekk inkludert. Det er viktig for mange norske kjøpere.

T8-kjøperne kan også glede seg over voldsomme 407 hestekrefter i systemeffekt. Det feier den store stasjonsvogna fra 0-100 kmt/t på bare 4,8 sekunder. Og de som har mye småkjøring og er flinke til å lade, kan også få ned driftskostnadene betydelig.

Er det så ingen ulemper her? Jo, hvis kjøremønsteret ditt ikke er preget av småkjøring, men derimot mange langturer, må du regne med å bruke mye penger på drivstoff. Gjerne mye mer enn om du hadde kjøpt dieselmotor. T8-utgaven veier over 2,1 tonn og den 2-liters bensinmotoren får kjørt seg når batteriene er tomme for strøm. Her gjelder det å tenke gjennom eget bruksmønster, før man velger bil.

For mange er nok ikke dieselmotor så dumt likevel. Men nå er altså dieselkjøperne i klart mindretall.

De som likevel velger en D4, får en motor som kler Volvos familiebil godt. Her handler det om å frakte folk og bagasje på en svært komfortabel måte og til den bruken er motoren mer enn tilstrekkelig. Interiøret er nevnt, det er virkelig et lekkert sted å være.

Det som trekker litt ned er plassen i bagasjerommet. Og så blir prisen fort høy, når "nødvendig" utstyr er på plass. Der har Volvo lagt seg på samme linje som de øvrige premium-konkurrentene.

 

 

Modell: D4 Inscription

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 190 hk / 400 Nm.

0-100 km/t: 8,5 sekunder

Toppfart: 225 km/t

Snittforbruk: 0,45 liter/mil

Lengde, bredde, høyde:

493/189/147 cm.

Egenvekt: 1.658 kilo

Bagasjerom: 560 liter

Pris: 616.800 kroner

Pris testbil: 848.045 kroner
 

På Broom-forsiden nå

Antall visninger