Ladbare hybrider selges over en lav sko på det norske markedet for tiden. Mye av forklaringen på det sterkt økende salget, er at disse bilene kommer veldig gunstig ut i forhold til avgiftssystemet vårt.
I forhold til biler med tilsvarende effekt, er ladbare hybrider rene kuppet. Volvo XC90 er et godt eksempel. T8-modellen, som byr på 407 hk, koster omtrent det samme som en T5. Sistnevnte har bensinmotor på 250 hk.
Kritikk
Men ladbare hyrider, og da særlig de store premiummodellene som Volvo XC90 T8, BMW X5 40e og Mercedes GLE 500e har fått mye kritikk. Poenget er at disse bilene har relativt lav elektrisk rekkevidde.
Når strømmen så er brukt opp, og bilen må bruke det fossile drivstoffet, skyter forbruket i været.
Dette har vi fått oppleve i praksis ved flere anledninger. Men er de så ille som noen vil ha det til? Vi testet XC90 en uke for å sjekke hvordan den fungerer til "normal" kjøring.
Rekkevidde
For ladbare hybrider handler veldig mye om rekkevidde. Det er tross alt den som sørger for besparelsen når det kommer til drivstoffkostnader.
XC90 T8 er oppført med 43 kilometer. På vinteren er det naturligvis helt urealistisk. I praksis snakker vi fort omtrent halvparten.
Men på sommeren – hvordan ligger det egentlig an da?
Vår testuke tilsier at bilen fint kan kjøres 30-33 kilometer på en lading, om en er litt forsiktig. Da snakker vi om mer eller mindre ideelle forhold (rundt 20 grader, tørr asfalt) og med lite ekstra vekt i form av passaserer, skiboks eller bagasje.
Igjen, på vinterstid blir det naturligvis noe helt annet.
Gratis
Har du mulighet til å lade på arbeidsplassen, og reisen dit er mindre enn 30 km, bør du derfor kunne kjøre mer eller mindre gratis til og fra jobb store deler av året.
Men hva så når strømmen er brukt opp? Vi ville se litt nærmere på det også.
Dermed la vi i vei på en middels lang tur. Vi startet med fulladet batteri, og kjørte 50 kilometer. Den turen endte med et forbruk på rundt 0,3 l/mil. Igjen, under mer eller mindre ideelle forhold.
Det er faktisk ikke ille. Selv om det naturligvis er et stykke unna det offisielle tallet på 0,21 l/mil.
Turen gikk for øvrig over 46 minutter, med en snittfart på 66 km/t. Ikke mye motorveihastighet, med andre ord.
Tom for strøm
Etter 50 km, valgte vi å kjøre nye 50 km. Denne gangen startet vi helt uten strøm, og det var altså bensinmotoren som måtte stå for fremdriften.
XC90 er såpass tung og diger, at den uansett ikke oppfordrer til noe aktiv kjøring. Girkassen er heller ikke spesielt kvikk av seg. Så kreftene er først og fremst deilig å benytte seg av i forbindelse med forbikjøringer.
Men det skal sies at kraftoverskuddet denne familie-SUVen har, er ganske heftig.
En skulle kanskje tro at forbruket gikk helt bananas når batteriert var tomt. Men forutsatt at du har et noe edruelig forhold til høyre pedalen, holder du deg greit under literen ganske lenge.
Lavt forbruk
På de neste 50 km endte vi på 0,74 l/mil.
Igjen, med tanke på at dette er en såpass diger bil, er ikke et slikt forbruk spesielt høyt. Men så må en huske på at jo lenger du kjører, jo høyere blir gjerne forbruket. Det er også verdt å minne om at vi kjørte uten passasjerer i bilen, og uten bagasje,
Turen tok nøyaktig like lang tid som de første 50 km, og det var bare noen få minutter med motorvei. Om vi skulle tilbakelagt samme distanse i rundt 100 km/t, ville forbruket steget betydelig, naturligvis.
Totalt endte vi dermed på en tur på 100 kilometer / 1 time 45 minutt, med et snittforbruk på 0,53 l/mil.
Når vi sjekker langtidsforbruket på testbilen, viser det drøyt literen på mila. Det indikerer enten at den ikke lades så ofte som den kan, eller at den er brukt mye på langkjøring eller på motorvei.
Akkurat det med å plugge den til en stikkontakt så ofte du kan, er viktig for at både XC90 T8 og alle andre ladbar hybrider skal kunne være i nærheten av så effektive som de offisielle tallene indikerer.
Halvparten kjører på ren strøm
Via diagnosesystemet henter Volvo Cars informasjon om kjøremønsteret til 400 av landets XC90 T8.
Deres data viser at opp mot 50 prosent av kjøringen med XC90 skjer med elektrisk drift her i landet.
29 prosent av all kjøring skjer med kun elektrisitet, og ved 49 prosent av kjøringen er bensinmotoren i bruk mindre enn 20 prosent, det vil si kun i drift ved raske akselerasjoner eller forbikjøringer.
I 2016 var 58 prosent av alle solgte Volvo XC90 her i landet en ladbar hybrid.
Hittil i år er tallet hele 94 prosent.
Konklusjon:
Faktum er, som vi hadde forventet: Er du flink til å lade, bruker bilen til stort sett korte turer – og ikke gir for mye gass på langturer – så er ladbar hybrid et svært godt alternativ.
Det faktum at du sparer svært mye penger på prisen på selve bilen, gjør det hele enda mer gunstig. Du kan kjøpe veldig mye bensin for det du sparer på gunstige avgifter.
Men bruker du bilen mye på langkjøring, og er opptatt av forbruket, så bør du nok tenke deg om to ganger likevel.
Motor: 2-liter bensin + 2 elmotorer
Samlet effekt: 407 hestekrefter
Samlet moment: 640 Nm.
0-100 km/t: 5,6 sekunder
Toppfart: 230 km/t
Bagasjerom: 262 / 1.816 liter
Oppgitt forbruk: 0,21 l/mil.
Lengde x bredde x høyde: 495 x 201 x 178 cm.
Vekt: 2.369 kg
Pris fra: 982.900 kroner
Pris testbil: 1.265.262 kroner