Finn biler og biltester

2018 Volvo XC60 T8 AWD R

Volvo XC60 T8: 2.800 nordmenn har kjøpt denne SUVen

Mange uten å ha kjørt den. Her kan du lese testen:

Noen bil-suksesser stikker dypere og varer lengre enn andre. Volvo XC60 er en av dem. Første generasjon kom i kjølvannet av storebror XC90. Den litt mindre oppfølgeren er noe av det smarteste Volvo har gjort.

Helt siden 2008 har den solgt godt. Gjennom årene fikk den stadig noe store og små oppdateringer – og ble særdeles seiglivet. Så sent som i fjor, var et av de aller beste salgsårene.

Men nå er generasjon to på plass. Akkurat som storebror XC90, er den tilgjengelig som ladbar hybrid – med over 400 hk. Og takket være norske avgifter, er det akkurat denne varianten som er den desidert mest populære.

Vi har testet den!


Hvordan er den å kjøre?

Nye XC60 er faktisk har kommet halvannen centimeter nærmere bakken enn forgjengeren. I tillegg til at bakkeklaringen er mindre, er høyden på bilen redusert med 5,6 cm. Samtidig er den hele 10,6 cm bredere – og har fått en helt ny plattform. Alt dette gjør selvsagt sitt til at kjøreopplevelsen er annerledes enn forrige generasjon.

På plass i de særdeles komfortable setene, får du fortsatt en god porsjon SUV-følelse. Men ute på veien er det nesten som å kjøre en vanlig stasjonsvogn. Bare når du presser den i svingene, får du en påminnelse om tyngdekraftens lover. Du kjører tross alt en ganske høy bil som veier drøyt to tonn ...

Støyisoleringen er solid, slik vi er blitt vant med på nye Volvoer. Langtur blir en lek!

På kjøreegenskaper har Volvo lagt seg på en linje som vektlegger komfort aller høyest. Og det tror vi de gjør lurt i. Selv om vi innimellom gjerne skulle hatt litt fastere understell i kombinasjon med akkurat denne svært potente motoriseringen.

Men styrefølelsen er bra, og da særlig om du velger det mest sporty kjøreprogrammet, som Volvo kaller Power. Da skjerpes også gassresponsen. Litt moro må det jo være lov å ha – også i en Volvo.

Det er for øvrig også et eget offroad-program. Men XC60 er ikke spesielt egnet til å kjøre ute i terrenget. Til det er blant annet bakkeklaringen for liten.


Hvordan er plassen

Volvo er kjent for å være romslige og praktiske biler. XC60 er intet unntak. Imidlertid stjeler batteripakken litt plass. Det gjør at bagasjerommet er på 468 liter. Det er ikke minst i klassen, for eksempel har Mercedes GLC 350e bare 395 liter. Audi Q5, som ikke leveres som ladbar hybrid, har imidlertid hele 550 liter.

Til info kan vi nevne at XC60 uten ladbar drivlinje har 505 liters bagasjerom.

Testbilen har hverken bagasjeromsnett eller -deler. Det er hverdagslige småting vi har lært å sette pris på og som vi savner.

I baksetet er det både lyst og romslig i testbilen. Her skal det også mye til for at to voksne ikke skal sitte behagelig. Det er rikelig med plass til både bein og hode, og setene er komfortable.

Foran er det mer av det samme: God plass og høy komfort. Det er også bra med små og store oppbevaringsrom.


Finest utenpå eller inni?

Eksteriøret byr på mye av det samme som vi har blitt vant med på de andre nye Volvoene. Tors Hammer-frontlys, den bratte grillen, stramme linjer og det særegne hekkpartiet med stående baklys.

XC60 skiller seg litt ut ved at de bakerste siderutene har en liten knekk oppover.

Vi synes, som på de andre Volvoene, at dette ser svært bra ut. Den har akkurat passe "her kommer jeg"-faktor. Den legges merke til, uten at den virker prangende. Her har Volvo truffet perfekt på balansepunktet.

Likevel er det interiøret som fortjener aller mest skryt. Her har det blitt en ny verden. Det var også her det var størst behov for en skikkelig make over. På innsiden merket man nemlig alderen godt på den utgående modellen.

Sjefdesigner for dette mesterstykket er britiske Robin Page. Han har erfaring fra selveste Bentley, og har kombinert skandinavisk design med luksus. XC60 gir et mer ungdommelig helhetsinntrykk enn storebror XC90.

I tillegg til å være moderne, får du en god følelse av alt du tar på. Det kjennes dyrt og solid ut.
Testbilen, med sitt lyse interiør, som inkluderer gulv og matter, er på ingen måte det mest praktiske du kan kjøpe deg. Og har du barn og/eller planer om å bruke den på sølete veier, tviler vi på at dette er spesielt smart. Men når det er rent, er det lite som ser mer eksklusivt ut enn dette ...


Går den bra?

Med 0-100 km/t på 5,3 sekunder går den ikke bare bra, den er lynrask. Bare for å sette det i perspektiv, Audi SQ5, gjør samme øvelsen på 5,4 sekunder.

Bensinmotoren og elmotoren jobber sømløst sammen. Elmotoren bidrar til at du har moment hel fra bunnen av. Dreiemomentet på 640 Nm er voldsomt.

Det er også viktig å understreke at Volvo har sørget for at du aldri tømmer batteriene til den elektriske motoren helt. Det gjør at du hele tiden har 4x4-systemet og frasparket tilgjengelig.

Girkassen er ikke bilens sterkeste kort. Den leverer når det kommer til komfort, men kunne godt vært raskere når du kjører aktivt.

Den mest sammenlignbare modellen er naturligvis GLC 350e. Med systemeffekt på 320 hk, klarer den 0-100 km/t på 5,9 sekunder.

Når det gjelder forbruk, er det som vanlig et helt eget kapittel. Offisiell rekkevidde er 45 kilometer. Under testperioden var det uproblematisk å klare 35 kilometer. Så får vinteren vise hvilken rekkevidde som er realistisk under mindre ideelle forhold.
Her skal det imidlertid nevnes at XC60 har 11 kilometer lengre offisiell rekkevidde enn GLC 350e. I tillegg virker det lettere å nærme seg den oppgitte rekkevidden i Volvoen, enn den tyske konkurrenten.


Konklusjon:

Den er ikke billigst. Men Volvo har flere gode argumenter for å mene at den er det beste kjøpet, sammenlignet med Mercedes GLC 350e: Den er raskest, har best elektrisk rekkevidde, lavest oppgitt forbruk, størst bagasjerom og sterke motor.

Så skal det også sies at startprisen på ingen måte er det nordmenn flest forholder seg til. Hverken hos Volvo eller de tyske konkurrentene.

XC60 med "riktig utstyrspakke" ender fort på rundt 800-900.000 kroner. Testbilen, en Inscription-utgave (764.000 kroner) med ekstrautstyr for 121.000 kroner i tillegg til det, ender på 918.250 kroner. Men da har du en så godt som fullutstyrt bil.

Likevel er det dekning for å kalle den et aldri så lite kupp. Du må nemlig ut med nøyaktig det samme beløpet for en tilsvarende utstyrt XC60 med dieselmotoren på "bare" 235 hk.
Og Audi SQ5, som altså kun har bensinmotor og er tregere fra 0-100 km/t – koster en drøy million. Og det er FØR du begynner å legge på ekstrautstyret.

 

 

Motor: Bensinmotor (320 hk) + el (87 hk)

Effekt: 407 hk

Forbruk: 0,21 l/mil

0-100 km/t: 5,3 sek.

Toppfart: 230 km/t

Bagasjerom: 468 / 1.395 liter

Lengde x bredde x høyde: 468 x 190 x 165 cm

Vekt: 2.040 kg

Pris: Fra 699.000 kroner

Pris testbil: 918.250 kroner
 

På Broom-forsiden nå

Antall visninger