Volvos storbil V90 er en betydelig suksess i Norge. I fjor stakk den av med sjetteplassen på salgsstatistikken over nye biler. Det er mildt sagt imponerende for en bil som fort koster minst 800.000 kroner med "nødvendig" utstyr innabords.
En viktig suksessfaktor her er drivlinjen. Volvos tilbyr nemlig sin store stasjonsvogn som ladbar hybrid. T8 heter den da, og har voldsomme 407 hestekrefter og firehjulstrekk. Som for de andre ladbare hybridene: Avgiftsberegningen er mildt sagt gunstig. Her betaler du nemlig bare drøyt 30.000 kroner til Staten i avgifter, velger du derimot V90 med 190-hesters dieselmotor, er avgiften på 179.000 kroner.
Men det er ikke bare V90 som selges som ladbar hybrid. Også sedan-broren S90 er tilgjengelig med denne drivlinjen. Men den er det nesten ingen som kjøper.
Hva er nytt?
Tidligere har vi testet V90 som ladbar hybrid, nå er altså turen kommet til S90 T8. Dette er en stor sedan, i samme klasse som Mercedes E-klasse, Audi A6 og BMW 5-serie. Forgjengeren S80 klarte aldri helt å komme seg opp på nivå med disse, men nå mener mange av Volvo er der. Både V90 og S90 har fått mye skryt.
Testbilen heter S90 T8 Inscription PRO AWD og har startpris på 799.000 kroner. Noen billigbil snakker vi altså ikke om.
Hva er styrker og svakheter her?
Den mest opplagte "svakheten" salgsmessig er nok at dette ikke er stasjonsvogn. Det er svært få som velger sedaner i denne klassen. Merkelig få, mener vi. For alle kan da umulig trenge stasjonsvogn?
De store styrkene til denne bilen er komfort, interiør og drivlinje. For å ta komforten først: S90 er en særdeles behagelig bil. Understellet gir virkelig storbilfølelse, noe som understrekes av lavt støynivå og nydelige seter. Interiøret er noe helt for seg selv, her har Volvo hevet nivået i klassen flere hakk.
407 hestekrefter gir naturligvis solid overskudd. 0-100 km/t går unna på 4,8 sekunder. I en stor sedan fra Volvo! Har du mye småkjøring og lader ofte, kan du også komme unna med lave driftskostnader. Mest langkjøring? Da blir regnestykket fort et helt annet. Maks elektrisk rekkevidde er oppgitt til 45 kilometer, i praksis blir det nok endel mindre.
Hva koster den?
S90 T8 er som sagt ingen billigbil. Rimeligste utgave heter Momentum og starter på 685.000 kroner. Det betyr i praksis at du kan få bil til 750.000 kroner. Med mye utstyr på plass, klokker testbilen inn til totalpris på 902.033 kroner. Da begynner kjøpegruppa å tynnes ut.
Hvem er konkurrentene?
Mercedes tilbyr ladbar utgave av sin E-klasse sedan, den er en opplagt konkurrent. Det samme er BMW 530e. Lexus GS er ikke-ladbar hybrid, men også en temmelig glemt bil i det norske markedet. Med andre ord: Her er det ikke så veldig mange konkurrenter.
Vil naboen bli imponert?
Det er noe med store sedaner som i mange øyne gjør dem mer eksklusive enn bare "enda en stasjonsvogn". S90 er diger og særlig elegant forfra. Hekken er nok litt mer smak og behag. Men du skiller deg i alle fall ut i denne, kontra alle V90-ene.
Broom mener:
Trenger du egentlig stasjonsvogn? Hvis ikke, er det all grunn til å vurdere S90 i denne klassen. Den har alle de samme styrkene som V90, men enda lavere støynivå i kupéen takket være sedankarosseriet. Bagasjerommet svelger unna 500 liter og baksetene kan naturligvis felles ned.
Akkurat som V90 føles dette også som en gjennomført premiumbil. Den er komfortabel, støysvak og har svært høy kvalitetsfølelse i interiøret. Mykt, mykt skinn, lekkert treverk og girspak i krystall fra Orrefors. Her har Volvo knekket noen koder.
Det som taler mot S90 kontra V90 er framtidig verditap. Sedaner er ukurante også i bruktmarkedet. Det betyr til gjengjeld at du om noen år kan gjøre svært gode bruktkjøp på denne. Verdt å legge på minnet.
Hva mener eierne?
Volvo S90 er naturligvis på plass i Brooms bilguide. Her kan du lese hva eierne mener om bilene sine:
Visste du at:
– S90 er ikke et helt nytt modellnavn. Volvo har brukt det tidligere også, nærmere bestemt på en videreføring av storbilen 960.
– Forgjengeren S80 ble utviklet av Volvo selv, før de ble overtatt av Ford.
– S90 er 4,96 meter lang, det er hva vi trygt kan kalle storbil. Men noen synes det blir for snaut også. I Kina selges den nemlig i ekstra lang versjon, S90L er forlenget med 12 centimeter.
Modell: T8 Inscription PRO AWD Motor: 2-liter bensin pluss elmotor Samlet effekt: 407 hk / 640 Nm 0-100 km/t: 4,8 sek Toppfart: 250 km/t Forbruk: 0,21 liter/mil Lengde/bredde/høyde: 4,96 - 1,87 - 1,44 meter Vekt: 1960 kg Bagasjerom: 500 liter Pris: 799.000 kroner