Det er tidlig morgen. Sola har nettopp titten over åskammen, og farger det irrgrønne landskapet enda grønnere med sine gylne stråler denne maimorgenen.
Det er ikke bare grønt gress og nyutsprunget løv som treffes av solen. Også Vibrant Copper-metallik lakken på splitter nye Volvo S60 reflekterer sollyset. Vakkert. Det ser nesten ut som det litt dristige, kompakte og strømlinjeformede karosseriet gløder.
På veien
- Det finnes bare en bil i Sverige. Du får ikke kjøre den i Gøteborg sentrum, for vi vil ikke ha for mye oppmerksomhet rundt den - ennå.
Det er den litt strenge beskjeden jeg får når jeg overtar nøkkelen. Og som en av de første – faktisk i hele verden – får lov til å kjøre meg en skikkelig tur i Guds frie natur med nykommeren S60. Bilen Volvo har store forventninger til.
Helt greit det for meg! Hvorfor i all verden skulle jeg humpe rundt blant busser og søvnige fotgjengere i en by - med denne bilen? Dette er nemlig topputgaven. S60 T6 AWD. Den fortjener vei. Skikkelig landevei!
Jeg setter kursen nordover. Og dette flytter seg, det kan jeg love! Rekkesekseren under panseret produserer 304 hk / 440 Nm, tar det gjennom en kontant og fin automatkasse – som jeg så klart har satt i ”Sport” – og trekk på alle de fire 235/40 x 18-hjulene sørger for at kreftene omsettes effektivt ned i solvarm, svensk asfalt på E6.
Og morgentrøtte svensker, på vei til jobb, skvetter unna som skremte høner der vi kommer farende, i det som kanskje er Volvos vakreste bil noensinne?
Et stort steg
0 – 100 på 6,5 sekunder, og endelig i en Volvo - presis styring og et fast understell, som gir bilen karakter. Det gir et lite flashback til første gangen jeg kjørte Volvo 850 GLT 2,5-liter på 170 hk i 1991, var det vel... Det var også et stort skritt framover for Volvo, men dette er større.
Den svenske vestkysten er vakker, og etter en time på motorvei, er det på tide og ”brekke av” og på svingete landveier mellom glattskurte svaberg, sommar-stugar og langs sjøen skuffer heller ikke Volvoen, det er vel egentlig her den kommer til sin fulle rett. Dette er bortimot en praktisk, nesten-sportsbil som vekker både lidenskap og ha-begjær.
Plassen
Dashbordet kjennes igjen fra storebror S80, men er modifisert og forfinet. Endelig har navi-skjermen havnet på riktig sted. Over midtkonsollen. Det nye tre-ekede rattet er behagelig å holde i. Skinnet er hanskemykt i de gode sportssetene (standard i S60), og plassen er mer enn god nok – foran. Bak er det litt verre for skikkelig velfødde, men folk under 185 cm sitter bra.
Bagasjeplassen er litt "såder", men jeg tror du får med golfkøllene. 388 liter er målet. Det vil si litt større enn VW Golf, men noe mindre enn både BMW 3-serie og Audi A4 sedan. De to sistnevnte pekes også ut som hovedkonkurrentene til nye Volvo S60
Og at den vekker oppsikt er det ingen tvil om. Etter et helt nødvendig stopp på en bensinstasjon for å lette på trykket etter all morgenkaffen, mysser det av nysgjerrige folk rundt bilen. Og spørsmålene formelig hagler over meg: Hva koster den? Når kan man bestille den? Er du testfører for Volvo? Hva er forbruket? Er det en prototype? Osv, osv...
Det er tydelig at det nye formspråket med det rene designet, klare og tydelige former, den varme fargen, den lave grillen, den elegante taklinjen, de nye baklyktene appellerer til folket. Alle synes den er lekker!
Priser
Solen er i ferd med å gå med i over den svenske skjærgården når snuten atter vendes mot Göteborg. Og jeg funderer på om denne bilen vil selge godt i Norge. Ikke T6 AWD, da – for den blir altfor dyr. 900 000,- koster testbilen.
Men med den nye 2-liters D3-dieselen på 163 hk, snakker vi ca 385 000 kroner, det er vel ikke så ille? Og om en stund kommer den også med D2-dieselen – en 1,6-liter på 115 hk. Garantert ikke like morsom som denne – men så er prisen bare en tredjedel også da. Rett over 300 000 kroner kommer den til å koste.
Og ikke minst kommer den som stasjonsvogn også. Samme akselavstand, men med litt lengre overheng bak enn på sedanen lover bra for plassen, så den kan bli en skikkelig norsk familiefavoritt!