Å selge en ny Volvo XC90 er ikke riktig så vanskelig som å selge sand i Sahara. Men det er sannelig ikke langt unna heller.
Først ble de store SUV-ene utpekt som klimatrussel nummer én - og gitt hovedskylda for alt fra dårlig vær til at isbjørnene dør. Så kom finanskrisen og utraderte både kjøpere og avanse (særlig i USA, som er bilens suverent største marked).
I tillegg til dette begynner XC90 å gå på overtid, etter seks år på markedet. De siste par årene har det strømmet inn konkurrenter som angriper Volvoen fra alle kanter. Ja, den får til og med brysom konkurranse fra den nærmeste familien. XC60 kommer garantert til å stjele mange XC90-kunder. Gode framtidsutsikter? Nei, ikke akkurat!
Testbilen har Volvos nye R-design-pakke. Under panseret finner vi den velkjente D5-diselen, her med 185 hk. Det er tid for å finne ut om gamlefar fortsatt klarer å henge med!
Det tar ikke mer enn 100 meter før XC90 har avslørt at den begynner å trekke på årene. Da er en oppgiring unnagjort - pluss at vi har kjørt over to asfaltskjøter.
For å ta det siste først: XC90-understellet er ikke på høyde med de beste konkurrentene. Bilen er overraskende stumpete over små ujevnheter. Trikkeskinner, issvuller - og ja, asfaltskjøter - kjennes godt. Dessuten er den komfortable storbilflyten som kjennetegner mange konkurrenter, fraværende. Det henger nok sammen med både utviklingskompromisser i starten (XC90 deler plattform med både S80 og S60), og manglende oppgraderinger underveis.
Motor og girkasse er også et godt stykke bak de beste. De 185 dieselhestene jobber hardt og maser litt, spesielt under akselerasjon. Fra stillestående tar det påfallende lang tid før bilen setter i gang. Dette er ikke et ukjent fenomen på biler med diesel og automat, men få bruker så lang tid som XC90.
Bortsett fra dette er det ikke vanskelig å trives bak rattet i denne bilen. Nydelige seter (dette kan Volvo!), nesten perfekt førerposisjon og følelsen av trygghet og kontroll. XC90 finner ikke på noen sprell. Hverken spennende eller sporty, men tvers gjennom til å stole på. Volvo-verdiene er med andre ord på plass!
Å utvikle XC90 som sjuseter må være noe av det lureste Volvo har gjort det siste tiåret. Lenge var den nesten i en klasse for seg, og fortsatt er dette et av de viktigste kjøpsargumentene.
Løsningen er smart, med to seter helt bakerst som felles ned i gulvet. De tre separate baksetene kan skyves i lengderetningen, slik at du kan skreddersy beinplassen etter hvor mye hver av passasjerene behøver.
Bakerst er plassen selvfølgelig begrenset, men to unger/ikke altfor store voksne sitter greit. Sjuseterløsningen går litt ut over plassen i de tre baksetene. Selv i bakerste stilling er ikke beinplassen mer enn tilstrekkelig. Med lengde på 481 cm er XC90 langt fra den største bilen i denne klassen.
Sammen med sterkt aldrende S60, er XC90 nå eneste Volvo som ikke har fått den karakteristiske ”flytende” midtkonsollen. Dashbordet har et robust preg som kler denne bilen. Med noen få unntak henger design og materialkvalitet bra med. Det eneste som skiller seg negativt ut, er den nederste rekken med knapper på midtkonsollen. De ser litt klumpete ut og den svarte hardplasten hører ikke hjemme i en bil som ønsker å være premium.
Volvos 2,4-liters diesel begynner å bli en velkjent sak. Den har blitt pusset ganske mye på opp gjennom årene, og i denne versjonen byr den på 185 hk. Det er tilstrekkelig til XC90 - men heller ikke mer.
Litt masete gange er nevnt. Dessuten reagerer den sent på gasspådrag. Litt «aktiv» innkjøring i rundkjøringer må derfor planlegges, hvis ikke risikerer du å havne i problemer. Støynivået er pent når du kommer opp i fart, men når du presser motoren, høres den ganske godt.
XC90-designet har blitt forsiktig ansiktsløftet underveis, og testbilens R-design er egentlig som en facelift å regne, det også. Med dette på plass er bilen «ferdig» stylet, med detaljer som er både elegante og sporty.
XC90 gjør ingen forsøk på å skjule at den er en stor bil, men samtidig er den ikke så ruvende som enkelte konkurrenter. Spesielt skuldrene og hekken har særpreg. Designet har klare likheter med resten av Volvo-familien og har tålt årene godt. På dette området holder XC90 fint noen år til.
XC90 starter på like over 700 000 kroner - nærmere bestemt 705 900 kr. Vår testbil koster i utgangspunktet 770 900 kroner, da er R-designpakken inkludert, men i tillegg har den utstyr for 118 800 kroner. For 889 700 kroner er det nok smart å se nærmere på noen konkurrenter før du slår til og kjøper XC90. Dette er dyrt og bilens alder er med på å sørge for et kraftig verditap de nesten årene.
Volvoen er heller ingen vinner på miljøfronten. 224 gram CO2 pr. km er ikke spesielt bra. BMW X5, som er langt framme på dette området, nøyer seg med 214 gram/km på sin 3-liters diesel på 235 hk. Snittforbruket er oppgitt til 0,85 liter/mil, på bykjøring spretter du fort opp i halvannet liter på mila med litt aktiv kjøring.
Den begynner å bli gammel og den har både miljøfokus og dårlige økonomiske tider mot seg. Likevel er det veldig mye bra med Volvo XC90. Dette er et trygt, sikkert og bunnsolid valg for alle familier som har bruk for både framkommelighet, plass og fleksibilitet. Det som taler mot den er motor og litt stumpete kjøreopplevelse. Dessuten er prisen stiv i forhold til mange av konkurrentene. Men bortsett fra det holder XC90 seg imponerende godt.
Du vil ha klassiske Volvo-verdier, i størrelse XXL.
Du er fanatisk miljøverner, har mistet jobben - eller må alltid ha det nyeste nye.
Du får XC90 med tre motoralternativer. Vår D5-diesel pluss to bensinmotorer: en sekssylindret 3,2-liter på 238 hk og en 4,4-liters V8 på 315 hk. Kjøper du sistnevnte, fortjener du julekort både fra Volvo, Kristin Halvorsen og en samlet bensinstasjonsbransje.
Her er det diesel som gjelder. Innstegsmodellen med fem seter koster 705 900 kroner, den skal du styre unna. XC90 må du kjøpe med sju seter, både på grunn av bruksverdien, men ikke minst med tanke på verditapet. De 15 000 ekstra dette koster, er garantert en god investering. Dessuten bør du ha automat; der går det på 25 000 ekstra. Og biler som dette bør definitivt ha navigasjon, uten det sliter du på bruktmarkedet.
Sånn kan vi holde på en stund... Og så er du veldig fort oppe i 800 000 kroner før du er i mål med bilen. Pass også på riktig farge, både utenpå og inni.