Volvo har tatt seg svært god tid med den helt nye Volvo XC90 – deres store syv-seters familie-SUV.
Det har gått så mye som 13 år siden den ble lansert for første gang. Nå er det endelig klart for andre generasjon for bilen som er en svært viktig modell for den svenske bilprodusenten.
Volvo selv sier at dette er den viktigste modellen siden 1927, da de lanserte sin aller første bil. Det er også en helt ny bil fra innerst til ytterst. Nye motorer, ny plattform, nytt design, ny teknologi. Det finnes knapt en skrue på den nye bilen som passer på den gamle.
Selv om Volvo nå har kinesiske eiere, produseres bilen fortsatt i Gøteborg – på en helt ny produksjonslinje.
Ikke bare ligger det mye prestisje i nykommeren. Volvo er også helt avhengige av å lykkes med modellen som har kostet en formue å utvikle. Den danner også grunnlaget for alle Volvos framtidsmodeller.
Denne bilen representerer en helt ny tidsepoke for Volvo. Det er Volvo før og etter 2015 modell av XC90 - intet mindre.
Derfor har de også utstyrt bilen med nye Volvo-emblemer.
Volvo selv definerer biler som BMW X5, Mercedes ML, og Range Rover som konkurrenter til XC90.
Bilen vi har testet er den som blir bestselgeren i Norge, nemlig XC90 D5 Momentum. Det vi si en godt utstyrt bil med dieselmotor på 225 hk, med automatgir og firhjulstrekk.
LES OGSÅ: Volvo-sjefen: Her får vi bare én sjanse!
Kjøreglede: 5/6
Allerede etter noen få meter bak rattet merker du det. Dette er ikke slik som Volvo pleier å være, Det er en klasse opp. Den går svært stille, veistøy, vindsus og motorlyd er nesten fraværende.
Fraværende er endelig også alle de små knappene Volvo har hatt på midtkonsollen i mange, mange år og som skapte problemer for de av oss med "pølsefingre" og et syn som begynner å preges av alderen...
De fleste funksjoner er nå samlet i en stor iPad-liknende skjerm. Alt fra varmeseter, musikkanlegg navigasjon og klimaanlegg.
Bare en liten rekke med "kjekt å ha fort" knapper sitter igjen på en rekke under skjermen.
Volvos legendariske seter er også nye. De svarer til forventningene og er fortsatt blant verdens beste.
Bilen er nesten fem meter lang, men godt utsyn og god oversikt gjør den allikevel lettkjørt.
Styringen er både lett og presis og gir god følelse med vei og underlag. Testbilen er utstyrt med Volvos nye luftfjæring. Det er lite å si på komforten, samtidig som understellet er såpass stramt at det hinter bitte-litt mot det sporty.
Er man ikke fornøyd med det, byr bilene med luftfjæring på forskjellige oppsett på kjøremodus, så du finner garantert noe som passer både forholdene og humøret.
Firehjulstrekk er standard og sikrer god framkommelighet på alle underlag, men tohjulstrekk vil komme for de som av en eller annen grunn måtte ønske det.
D5-motoren yter 225 seige og sterke, men ikke lynraske diesel-hestekrefter. Det er den de fleste nordmenn komme til å velge. Et fornuftig valg.
Den passer fint til bilen - og byr alltid på kraftoverskudd. Tidligere har ikke alltid Volvo og automatgirkasser vært noen lykkelig kombinasjon. Men den nyutviklede 8-trinns automatkassa i XC90 leverer "varene" kjapt og på en fullt tilfredsstillende måte.
I krappe svinger og med høy fart merker man bilens vekt og volum, mens brostein,trikkeskinner og andre ujevnheter absorberes på en god måte.
LES OGSÅ: Nå er det helt slutt for gamle XC90
Interiør og plass: 6/6
Tradisjonelt har plass og interiør vært en av Volvos aller sterke sider. Slik er det fortsatt.
Plassen i forsetene er ikke bare god. De er svært bekvemme også. Selvfølgelig er hele interiøret nydesignet. Moderne, intuitivt og elegant. Ikke direkte lekent og overraskende - mer modent og gjennomtenkt.
Midtkonsollen med den korte girspaken er høy og bred, interiøret lyst og luftig i testbilen med lys skinn.
Den store skjermen er på mange måter interiørets hjerte. Det meste styres herfra. Den fungerer fint, har fin oppløsning og god lysfølsomhet. Men innimellom føles det som man må "bla" i overkant mye for å finne fram til rett funksjon i menyene. Mulig det er en vanesak. Men varmeseterbryter på midtkonsollen, slik det var i gamle dager, krevde ett trykk ...
Interiøret skal være skandinavisk-inspirert. Glissen furuskog, holmer og vann - og dertil varmt nordisk lys er det som skal ha inspirert designerne underveis i prosjektet.
Kanskje er dette litt pompøst og jålete og kanskje vil ikke alle klare å "se" dette. Men det man ser er i alle fall en finish som er god. Det samme er materialkvaliteten og den opplevde kvaliteten er løftet betydelig fra foregående modell.
Musikkanlegget skal være designet med konsertsalen i Göteborg som mal. Og det spiller bra - bevares, men vi må allikevel få putte dette i boksen for i overkant pompøst.
Plassen i baksetene, som kan justeres fram og tilbake, er svært god. I tillegg er komforten her også god.
De to bakre setene - som enkelt kan felles ned når de ikke er i bruk, er langt mer enn de vanlige nødsetene. Mennesker under 175 cm sitter godt og sikkert også her.
Setene er også plassert slik at man har god utsikt og godt oversyn.
I tillegg har bilen 350 liter bagasjerom (nesten like mye som en VW Golf) med alle setene i bruk. Som femseter øker dette til 695 liter. Altså type svært stort.
Nye Volvo XC90 er med dette en fullverdig syvseter hvor alle reiser på første klasse.
LES OGSÅ: XC90 debuterer - med Tors hammer i lyktene
Motor: 5/6
Motoren som her altså heter D5, er en nyutviklet 2-liters Twin-turbo sak som yter 225 hk og rause 470 Nm. Det gjør bilen både rask og sterk. 0-100 gjøres unna på høyst anstendige 7,8 sekunder, mens toppfarten er 220 km/t.
Det som kanskje imponerer aller mest er forbruket som er oppgitt til 0,58 l/mil ved blandet kjøring.
Girkassen er også ny og passer godt sammen med motoren. Den girer mykt, rask og behagelig. Ratthendler finnes ikke, men du kan overstyre den med spaken.
Firehjulstrekk-systemet er levert av svenske Haldex og siste generasjon herfra. Ved vanlig kjøring er nesten all kraft fordelt til forhjulene, men ved det minste "glipptak" her føres kraften bakover til bakhjulene i løpet av millieskunder.
Til høsten kommer en litt mindre dieselmaskin, D4 på 190 hk. Vil du ha bensinmotor, heter alternativet T6 - og byr på hele 320 hk. Noe som igjen gir en startpris på godt over en million kroner. Den tas kun på spesialbestilling.
Et annet spennende alternativ er den ladbare hybriden T8. Som byr på 400 hk / 600 Nm - og som er top of the line i XC90 serien. Her starter prisene på rett under en million - og denne har flere nordmenn allerede bestilt. Den kommer etter sommeren.
Alt i alt er nok D5 det mest fornuftige alternativet om man ser på kombinasjonen av pris og ytelser. 80 prosent av de norske bilene forventes å bli nettopp D5.
LES OGSÅ: Volvo 850 T-5R: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo
Design: 5/6
Også utvendig byr XC90 på helt nye takter fra Volvo. Fronten er massiv, grillen likeså og frontlyktene særegne. Spesielt - men også tøft og litt spektakulært.
Alt tyder vel på at dette er det nye Volvo-fjeset og at vi får se flere biler med samme DNA derfra i nær framtid.
Bakfra er XC90 mer nedtonet og tradisjonell. Baklyktene klatrer forsatt oppover bakre vindusstolpe, men kanskje på en litt mindre elegant og sporty enn på lillebror XC60?
Bilen mangler fem centimeter på å nå en lengde på fem meter. Den er diger, den er romslig og det gjør at den fra siden ser - ja, nettopp, stor ut.
Designet utvendig er også ganske minimalistisk, med få linjer, pynt og andre fiksfakserier. Det er rent og det er tydelig.
Hjulene er 20-tommere, men de ser ikke store ut. Det sier litt om hvor diger denne bilen egentlig er, uten at den virker ruvende.
Vi synes Volvo har lyktes godt også med eksteriørdesignet. Særlig med tanke på at målgruppen her ikke nødvendigvis er ute etter det prangende. Men mer diskret eleganse med klare hint av litt luksus og litt eksklusivitet.
LES OGSÅ: Volvo mot Ferrari. Rått parti - eller...
Miljø / økonomi: 6/6
800 000 kroner, pluss, pluss - er mye menger for en bil. Kanskje for mye for mange familier.
Men vi vet at dette er en drømmebil for mange og det er derfor grunn til å tro at bruktbilprisene vil holde seg svært godt de neste årene. Vi tror derfor at verditapet vil være moderat på denne de første par, tre årene.
Service og vedlikehold koster ikke mer enn hos de konkurrentene som ble nevnt innledningsvis - snarere tvert i mot. Volvokundene er svært godt fornøyd med forhandlerne sine, det er også verdt å ha i minnet.
Ettersom absolutt alt er nytt både over og under skallet er det vanskelig å si noe om kvaliteten enda. Men Volvo har selv sagt at de her kun én sjanse. Vi tviler på at de misbruker den ved å slippe en dårlig bil ut på markedet. Fallhøyden er for stor - og det vet de.
Forbruket er også hyggelig. Rett under 0,6 l/mil ved blandet kjøring er bra for en så stor bil. CO2-utslippet er også hyggelig. 152 g/km er ikke mer enn lille Volvo C30 hadde for bare få år siden.
Vil man ha et enda mer miljøvennlig alibi - så kan jo den ladbare hybriden T8 være et alternativ - i alle fall utad. I praksis så er jeg ikke overbevist om at en 400 hesters Volvo på godt over 2-tonn er så veldig miljøvennlig - uansett ...
LES OGSÅ: Volvo P1800: Har gått lengst av alle i hele verden
Konklusjon: 6/6
Vi nevnte innledningsvis at Volvo har tatt seg god tid med denne bilen. Det merkes. XC90 inngir et solid og robust inntrykk – kanskje nesten på grensen til litt traust, da i ordets beste mening.
Bilen byr ikke på noen store krumspring eller «tivoli-effekter», men mer av solid håndverk og gjennomtenkte løsninger – mange små detaljer som gjør hverdagen bitte litt enklere.
Plassen er svært god. Den er en fullverdig syvseter. I tillegg er interiøret pent, moderne og funksjonelt. Motor og drivverk passer bilen fint som snus og det utvendige designet gir riktig innpakning.
At den i tillegg er en av verdens sikreste biler trekker jo heller ikke ned.
Volvo XC her ikke like sporty og kontante kjøreegenskaper som for eksempel BMW X5. Ikke fordi Volvo ikke kan, men for at denne bilen ikke skal være slik. Den har heller ikke lite vågalt design som for eksempel Range Rover - av samme grunn.
Volvo har laget en bil som passer for sine kunder og sin målgruppe og det har de gjort det på en aldeles utmerket måte.
Her finner man innovativ nytenkning smeltet sammen med lange, stolte og solide Volvo-tradisjoner. Bilen er en fulltreffer.
Perfekt er den ikke (ingen biler er vel det), men totalinntrykket er veldig sterkt. Det kan ikke bli noe annet en sekser på terningen her.
Motor: 2-liter twin-turbo dieselEffekt: 225 hk / 470 Nm0-100 km/t: 7,8 sekToppfart: 220 km/tForbruk: 0,58 l/,ilLxBxH: 495x192x214 cmVekt: 2071 kgTilhengervekt: 2700 kg.Pris: 781 000 kr.