n av de bilene som virkelig har markert seg det siste året er nye Volvo XC90. Den har for alvor satt Volvo på kartet igjen. På en helt ny måte.
Bilen har da også vært en langt større suksess enn selv hva de største optimistene turte å drømme om.
Mer enn 2.000 biler er solgt bare i Norge. En stor prestasjon i seg selv når vi vet at gjennomsnittsbilen koster tett oppunder en million kroner.
Spenningen og forventningen er derfor alt annet enn liten når vi nå skal ut å kjøre toppmodellen. Nemlig den ladbare hybriden Volvo XC90 T8 R-Design.
Hva er dette?
I praksis vil det si en bensinmotor, to elmotorer og en samlet effekt på godt og vel 400 hestekrefter.Med R-Design betyr dette igjen at bilen er litt mer sporty, med en del andre detaljer, enn den alminnelige XC90.
Prislappen forteller at du må lette kontoen din for nesten 1,2 millioner kroner om du går med tanker om å kjøpe.
LES OGSÅ: Vår test av Volvo XC90 D5
Hvordan er den å kjøre?
Det aller første man legger merke til når man setter seg inn er de spesielle setene. I R-Design utgaven er de usedvanlig faste i stoppen. Det andre er at interiøret (i testbilen) er mørkt. Sort skinn overalt, dog med lysere kontrastsømmer, mørke karbonpaneler, mørke tepper og mørkt taktrekk. Slik det ofte er når det skal være sporty.
Bilen starter lydløst og vi setter den rett i «Pure electric» kjøreprogram. Alle vil jo vite hvor langt den gå bare på strøm. Det skal vi finne ut av nå. Batteriet er så klart fulladet.
Volvo sier selv 40 kilometer. Vi klarer akkurat å runde 30 stille og lydløse kilometer med pen kjøring på E18, før bensinmotoren slår inn og bilen fortsetter på hybriddrift.
Vi hadde vel strengt tatt håpet å komme noe lengre, men ikke helt fram. Vi skal nemlig til fjells, nærmere bestemt Ringebufjellet i Gudbrandsdalen. Det skal bli spennende å se hva forbruket på denne turen blir…
Bensinmotoren murrer bare stille i bakgrunnen og gjør ikke mye av seg. Vindsus er helt fraværende, men de 20-toms Michelin-dekkene som testbilen har støyer litt på grov asfalt.
Selv om dette er en R-Design-bil, er definitivt komfort mer vektlagt enn det rent sporty også her, selv om den oppleves som strammere i understellet enn en alminnelig XC90.
LES OGSÅ: Dette er Volvoen som kunne vært en Jaguar
Hvordan er plassen?
Plassen i den nesten fem meter lange SUV-en med syv seter er god. Det vil si – med alle syv setene i bruk krymper bagasjeplassen ganske mye, men bruker du den som femseter, har du raust med plass.
Plassen i bakstene er god både til knær og hode. De to setene helt bakerst byr ikke helt på samme komfort, men man sitter greit der også, selv som voksen, når man får kronglet seg på plass.
Plassen foran er det naturlig nok heller ikke noe å si på. Batteriene er plassert i tunnelen der man normalt finner mellomakselen. Smart med tanke på vektfordeling og smart med tanke på plassen som i denne hybridversjonen er uendret fra bensin- og dieselutgavene.
Finest utenpå eller inni?
Det som skiller vår R-Design utgave av XC90 fra røkla er faktisk ganske mange ting. Dette sammen med Inscription som nå utgjør toppmodellene.
Vi snakker sorte 20-toms felger (22-tommere mot pristillegg), andre fangertrekk også med sorte detaljer foran og bak, speilhus, vinduslister og takrails i matt sølv og sort nettinggrill utvendig.
Innvendig byr den på sportsstoler og ratt i perforert skinn, karbonpaneler og en del andre mindre detaljer. Alt for å fremme det sporty. Dog uten at den 2,3-tonn tunge SUV-en blir noen sportsbil av den grunn. Men skiller seg ut – det gjør den definitivt. Vi opplever mer enn en gang at folk kikker litt ekstra etter den knallblå bilen.
Jeg tror allikevel at det er interiøret som skal få en svært knepen seier i denne øvelsen.
LES OGSÅ: Den utrolige historien om Volvos aller første sportsbil
Går den bra?
XC90 T8 har tre motorer. Nemlig en bensinmotor på 2 liter med både kompressor og turbo som yter 318 hk, alene.
Den har også en elmotor på bakakselen på 60 kW og den har en tredje elmotor mellom bensinmotor og girkasse. Denne motoren fungerer forresten både som en generator og starter, og erstatter dermed nevnte deler.
Samlet effekt er hele 407 hestekrefter og et moment på 640 Nm. Det gjør at den store SUV-en gjør unna sprinten fra 0–100 km/t på bare 5,9 sekunder. Det er veldig raskt!
Girkassen er i kjent Volvo-stil en 8-trinns automat, som passer bilen godt med presise og komfortable skift.
Forbruket er oppgitt til 0,21 liter per mil, målt etter NEDC-sykulsen. Vi er ikke i nærheten av dette. Naturlig nok. Vi er på langtur uten lademuligheter. Altså langt i fra optimal bruk av en ladbar hybrid, som fungerer best ved småkjøring og hyppig lading.
Etter rett over 50 kjørt mil er bensintanken på 50 liter så godt som tom og lampa lyser.
Vi har ikke utstyr for vitenskapelig forbruksmåling om bord. Enkel, men altså ikke helt presis hoderegning, gir et forbruk på tett oppunder literen på mila. Da snakker vi pen landeveiskjøring tur / retur Ringebu-fjellet, med delvis to og fire personer om bord, pluss en god del bagasje.
Kanskje ikke helt ulikt hvordan folk som kjøper en slik bil bruker den.
... og hva er konklusjonen?
Det er liten tvil om at Volvos største er en komfortabel, trygg, fin og romslig doning, som i tillegg byr på det lille ekstra. Både når det gjelder ytelser og status. I R-design også når det gjelder design. Men R-Design til tross – dette er forsatt en stor, tung SUV, og ikke en sportsbil.
Vi du ha den mer nedtonet og diskret, hvilket kanskje er vel så kledelig, så velger man heller en velutstyrt Inscription-utgave.
Når det gjelder miljøalibiet, er det bare å være dønn ærlig; det er ikke derfor man kjøper en XC90 T8. Den kjøper man for den er kjempekul og fordi at den går bra - i tillegg til de tradisjonelle og nevnte Volvo-verdiene. Det er grunn god nok det.
Motor: 2-liter bensin + 2 elmotoer
Samlet effekt: 407 hestekrefter
Samlet moment: 640 Nm.
0-100 km/t: 5,9 sekunder
Toppfart: 230 km/t
Oppgitt forbruk: 0,21 l/mil.
L - H - B: 495 - 178 - 201 cm.
Pris fra: 982.900 kr.
Pris testbil: 1.191.500 kr.