Forrige generasjon 5-serie ble fortsatt regnet som den beste kjørebilen i sin klasse da denne kom på banen. BMW hadde derfor ikke noe akutt behov for å endre på kjøreegenskapene, men på andre områder skjedde det imidlertid mye. Virkelig mye!
Det svært omdiskuterte designet på storebror 7-serie fant også veien til denne 5-serien. Sjefdesigner Chris Bangles radikale virkemidler delte BMW-menigheten i to: De som syntes dette var å ødelegge en av bransjens sterkeste designtradisjoner, og de som så behovet for nyskapning og følte at Bangle tok BMW i frisk og riktig retning.
Bangle kjørte på med konvekse og konkave linjer, effekter og overraskende detaljer. Hekken er kanskje den minst vellykkede delen av bilen – i praksis har designet vokst på mange av dem som var kritisk i starten.
Også innvendig er det store endringer. Her gikk BMW overraskende bort fra den førervinklete dashbordløsningen. Materialvalg og design er fortsatt av høy klasse, men det virker ikke så involverende som tidligere.
Men kjøreegenskapene, da? Nei da, her har BMW absolutt ikke gått seg bort. Dette er en kjøremaskin av svært høy klasse. Kombinasjonen av et fantastisk chassis og alle elektroniske hjelpemidler du kan tenke deg, gir en bil som elsker å bli kjørt. Hardt. På motorvei er komforten fantastisk – en ekte milsluker.
Diger stasjonsvogn som mange mener er stiligere enn sedanen
Høyteknologisk kjøremaskin
Hvor ble det av BMW-dashbordet?
Designet er ikke etter alles smak
Det er diesel og stasjonsvogn som gjelder her. 520 DA på 163 hk med riktig utstyrsnivå er gode greier.
4-dørs uten steptronic (automatgir) og biler uten skinninteriør. Har den i tillegg stor bensinmotor, er krisa fullkommen…