Suksessen med X5 gjorde at BMW beveget seg ned en klasse og lanserte X3. Der X5 var basert på 5-serien, har X3 veldig mye mekanikk fra 3-serien under skallet. På innvendig plass er forskjellene små mellom X3 og X5, men lillebror var helt klart en mindre luksuriøs bil i starten.
Kritikerne mente den var for spartansk, og at BMW særlig i interiøret hadde vært for drøye med sparekniven. Støydempingen var heller ikke superimponerende. BMW tok kritikken på alvor, og rettet på dette utover i modellsyklusen. Vi anbefaler helt klart bil fra etter faceliften i 2006.
Kom først med store motorer, introduksjonen av 2-liters diesel gjorde at salget for alvor tok av. X3 har fått mye velfortjent skryt for kjøreegenskapene. Du kjenner at dette understellet er utviklet av folk som kan bil. Også styrefølelsen er helt i toppklasse. Under normal kjøring er det litt mer krefter bak enn foran, noe som gir tilnærmet bakhjulsdriftfølelse.
Premium-følelse, i alle fall etter faceliften
En av de mest kjøreglade SUV-ene
Store bensinmotorer er ukurant i denne klassen
Spartansk i starten
X3 med 2-liter diesel mener vi er det beste kjøpet. Har du økonomi til det, så velg gjerne en bil etter faceliften i 2007. Du er sikkert litt lei av at jeg maser om det, men en bil som er litt godt utstyrt, er viktig!
Biler med stor bensinmotor som i tillegg er dårlig utstyrt. Det vil si uten skinninteriør, automatgir og navigasjon.