BMW svarte på mye av kritikken mot Z3 da de erstattet den med (ikke spesielt originalt, nei) Z4. Dette er en mye mer helstøpt bil. Først og fremst vokste den i størrelse og fikk mye mer maskuline linjer. Men også understell, chassis og interiør ble løftet mange hakk. Enkelt oppsummert ble Z4 den kjøremaskinen Z3 burde ha vært.
Designet vakte stor oppsikt. BMWs amerikanske designsjef Chris Bangle eksperimenterte med konvekse og konkave linjer. Det var svært omdiskutert, men markerte starten på en designlinje BMW finpusset stadig mer på utover 90-tallet.
I likhet med Z3 kom også Z4 etter hvert i en coupe-versjon. Denne gangen var ikke designet så radikalt og Z4 Coupe så faktisk ut som en coupe, ikke en bitte liten, snål stasjonsvogn. Siste Z4 rullet av samlebåndet i Spartanburg i USA 27. august 2008.
Kjører fletta av de fleste
Mye, mye bedre enn Z3
Litt høy sittestilling gir mye vindsus med taket nede.
Trang kupé
Økonomi er ofte et nøkkelord ved bilkjøp. Har du ikke rompa full av penger, mener vi en Z4 med 2,0-liter på 150 hk er et godt valg. Velg en bil etter 2006 – da får du en med facelift.
Hvis du kommer over en 2,5- eller 3,0-liter uten skinninteriør, klimaanlegg og automatgir.