Finn biler og biltester

Chevrolet Tahoe

Chevrolet Tahoe

Dette er en diger og temmelig primitiv bil som særlig i starten solgte veldig bra - takket være norske avgiftsregler. Tahoe har fokus på komfort, og på rette og fine veier er den en drøm å kjøre. Når svingene kommer tett på norske landeveier, er det ikke like moro,

5,3-liters bensin-åtteren er tørst, men sterk. Veldig riktig motor til bilen - hvis du takler bensingregningene. Interiøret er rommelig og funksjonelt, men langtfra eksklusivt. Hardplasten kjenner vi igjen fra mange amerikanske konkurrenter i denne klassen.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Solide, men tørste biler. Regn med et forbruk på minst 1,5 liter pr. mil. Bremsene er et svakt punkt på Tahoe, og rust på både bremserør og ikke minst bremseskiver både foran og bak, er vanlig – selv om bilene verken er gamle eller har gått langt. Ledd og foringer i forstilling bør også sjekkes nøye. Det samme må du gjøre med mellomakselkryssene. Vindusheisene pleier ofte å måtte byttes. Sjekk nøye for ulyd i differensial både foran og bak, da dette er dyrt å fikse. Biler med ettermontert gassanlegg kan brenne ventilene i topplokket, og bilen fusker/motorlampe lyser. Biler registrert etter 01.01 2005 har krav om hastighetsbegrenser og en toppfart på 85 km/t (gjelder ikke varebiler på grønne skilter).

Beste kjøp

En fin 2003-modell eller nyere med lav kilometerstand. Registrert som varebil.

Styr unna

Biler som er ombygd med kompressor. Automatkassa tåler ikke dette, og resultatet er nesten alltid girkassehavari. Vær også forsiktig med biler som er ombygget til gassdrift.

Kjøpt ny av

De som trengte solid redskap og slapp å betale bensinregningene selv. Veldig mange ble kjøpe av håndverkere.

Historikk

2000 Helt ny 5-dørs variant lanseres i Norge. Erstatter den mer kantete 3-dørs varianten med 6,5 liters turbodiesel. Eneste motoralternativ nå er en 5,3 liter V8 bensin på 275 hk. Automatgir med rattspak er standard. Det er også skinnseter og klimaanlegg. Alle bilene som tas inn til Norge har 4-hjulstrekk. Bilene er ”lette” 2- eller 3-seters lastebiler som krever førerkort opp til 7500 kg.
2001 Bilene får lakkerte skjermutbyggere som standard.
2003 Multifunksjonsratt blir standard. Også el. pedaljustering og nytt digitalt kontrollpanel for klimaanlegget.
2005 Ny skillevegg til varerommet, og taktrekk med ”forhøyning” i varerom som standard, for enklere ombygging til varebil. Dette er siste modellår, Tahoe erstattes av en ny GMC Yukon.

Ekstra info:Kan bygges om og nedregistres som varebil på grønne skilter. Finnes som både 2- og 3- seter.

Sjekk også

Toyota Land Cruiser (2003-2003)

Land Cruiser er en av bilverdenens sterkeste merkevarer. Dette er bilen du ser på reportasjer fra FN-aksjoner i de mest ugjestmilde strøk. Holdbarheten, drif..

Nissan Patrol (1997-2013)

Dette er en real sliter! Nissan Patrol har røtter tilbake til 1951 og er en av få japanske biler som har videreført designet sitt gjennom flere generasjoner...

Dodge Durango (1998-2003)

Produksjonen av Durango startet i 1998, og den lages framdeles. Riktignok kom det en ny utgave i -04, som igjen ble faceliftet i -07. Durango bygger i utgang..

Antall visninger