Fiat tok seg utrolig god tid med å følge opp klassikeren 500, og med den enorme responsen bilen har fått, skulle de nok ønske at de hadde gjort dette for lenge siden!
Sjelden har en ny bilmodell vakt mer oppsikt. 500 er en retro-suksess på linje med Mini, og her hjemme har den klart å sparke fart i Fiat-salget som har vært nesten ikke-eksisterende i mange, mange år.
Hva er så hemmeligheten? Det er ikke til å komme fra at det aller meste handler om utseendet. Fiat har klart å videreføre og fornye sjarmen til forgjengeren. Nye 500 er en mye større bil, likevel får du lyst til å løfte den opp og gi den en klem! Søt, sjarmerende, troskyldig og leken. Godordene er mange og eierne elsker den!
Da får man heller leve med at interiøret føles billig og enkelt, til tross for flere retro-detaljer der også. Plassen er også minimal og storvokste personer skal virkelig slite med å komme seg inn og ut av baksetet. I motsetning til Mini byr ikke 500 på noen stor kjøreopplevelse, men det gjorde jo for så vidt ikke forgjengeren heller. Denne velger du med hjertet – og heldigvis er det mange som lar den kroppsdelen styre bilkjøpet!
Hyggelig pris, rimelig å eie
Breddfull av sjarm
Klarer ikke å skjule at den er en billig bil
Bagasjerom? Baksete? Tja...
Det er en smakssak om du vil ha bensin eller diesel, men vi velger 1,4-liters bensin på 100 hk og med Sport-pakke.
En hvit 500 med grått stoffinteriør i basic-utgave og med minste motor. Da hjelper det ikke med kult design; den blir for kjedelig.
Nostalgikere med sans for søtt design.