Ford Focus RS føyer seg inn i rekken av legendariske RS-modeller fra Ford. Den ble lansert i oktober 2002, og kom i salg tidlig 2003. Bilen ble laget som en utseendemessig kopi av datidens Ford Focus WRC rallybil. Til skuffelse - og overraskelse – for mange hadde den ikke firehjulstrekk, men forhjulstrekk. Skuffelsen ble imidlertid snudd til iver etter prøvekjøring, og det viste seg raskt at dette er en av de beste forhjulstrekkerne når vi snakker om ytelser og kjøreegenskaper. Og definitivt den råeste, i ordets rette forstand.
Bilen er utstyrt med heftige racingdeler: Bremser fra Brembo, dempere fra Sachs Racing, felger fra O.Z. Racing, seter fra Sparco, etc.
Ford Focus RS ble laget i 4501 eksemplarer, der alle er nummerert. 3000 av disse gikk til det engelske markedet. Du fikk den kun i én farge, Ford har jo tradisjoner for dette (les: T-Ford, og Ford Sierra Cosworth RS 500), Imperial Blue. Du fikk heller ikke velge noen form for ekstrautstyr.
I originalutgave (en mengde av disse har blitt trimmet) yter den 215 hester, minst! Det er rapportert biler med over 230 hester i standardutførelse.
Focus RS kjøpes på grunn av kjøreegenskapene. På tørr asfalt er det få som holder følge. Bilen er også effektiv, til tohjulstrekker å være, på glattere underlag. På grunn av differensialbremsen fra motorsportleverandøren Quafie. Ford Focus RS er en rå bil, en rå RS.
Duger også til «vanlig» bruk
Fantastisk kjøremaskin
Ingen billig bil å eie
Mange er litt for mye «modifisert»
En helt original bil, som ikke er trimmet eller stylet.
En trimmet og/eller stylet utgave. Det er kanskje fristende å gå for litt ekstra hestekrefter, men ikke gjør det. De kan koste dyrt.
Folk som ser alle rallyprogrammene på Eurosport og som har kjørehansker i italiensk skinn.