Hyundai vraket Tucson-navnet da det var klart for en ny utgave av deres kompakte familie-SUV. Nå het den ix35, det kan nok tenkes at Apples suksess med en rekke produkter som startet på –i hadde noe med det å gjøre!
Ambisjonene var store, men bilen slet litt med å innfri dem. Ix35 er en ganske ukomplisert og fullstendig ujålete bil. Her handler det om fornuft og gunstige priser. I praksis skulle det vise seg at prisene nok ikke var så lave som de burde vært i det norske markedet. Det var ikke akkurat noe rush hos Hyundai-forhandlerne, og etter at nyhetens interesse var over, bremset salget ytterligere.
Bilen fikk særlig kritikk for et ganske primitivt understell og mye støy. Kjøreegenskapene er helt på det jevne og kan oppleves som ganske stumpe. Det finnes bedre langtursbiler i denne klassen, for å si det slik.
Med lengde på 4,41 meter er dette en av de mest kompakte bilene i klassen, men plassutnyttelsen er god. Ix35 vil derfor kunne duge som familiebil for mange, i alle fall så lenge man utnytter bagasjerommet optimalt og pakker i høyden.
Prismessig kan dette nå være mye bruktbil for pengene. Ix35 er en litt glemt bil av mange, særlig fra privatpersoner er det derfor mulig å gjøre svært gode kjøp. Den kom i flere motoralternativer og med både forhjulstrekk og 4x4. Det siste blir oppfattet som mest kurant, men samtidig: Hvis du ikke trenger firehjulstrekk, kan ix35 med ”bare” forhjulstrekk være et smart kjøp.
Her skal du også huske at dette ikke er den enkleste bilen å selge igjen den dagen det blir aktuelt. Derfor er det nok smart å ha litt perspektiv på eierforholdet, når du vurderer å kjøpe ix35.
Mye SUV for pengene.
Mangler litt på finish og eleganse.
Du er mer opptatt av det praktiske, enn av status og jåleri.
Du liker lange og misunnelige blikk i trafikken
Litt velutstyrt variant med 4x4 og gjerne automatgir.
Biler med tohjulstrekk, lite utstyr og manuelt gir er de mest tungsolgte.
Praktiske og ujålete mennesker uten behov for å vise seg fram.