Hyundai lisensproduserte i mange år gamle Mitsubishi Pajero under navnet Galloper. Den var en brukbar suksess. Derfor bestemte koreanerne seg for å utvikle sin egen modell i denne klassen. Terracan havnet litt mellom stolene i de fleste markeder, men her hjemme solgte den bra takket være varebilavgifter og grønne skilter.
Rette og firkantede linjer. Bygget på ramme, med lavgir og en sliter av en dieselmotor. Men samtidig ville Hyundai gjerne yppe seg mot mer statuspregete konkurrenter. Skinnseter og store doser jukse-treverk er imidlertid ikke nok til å klare det.
Ett motoralternativ: 2,9-liters diesel som først hadde 150 hk, etter hvert økte den til 163. Automat er standard. Den høye bilen føles fort vinglete når veien svinger, og det hjelper heller ikke at fjæringen er litt USA-myk. Men på rett og fin landevei er komforten bra.
Ekte offroader som kan trekke tunge lass
Fin kombinasjon av diesel og automat
Interiøret lurer ingen status-kunder
Litt svømmende kjøreegenskaper
Bilene hadde facelift i 2005. De fikk da en sterkere og mer miljøvennlig motor på 163 hk (mot 150 hk tidligere). Vi vurderer denne som beste kjøp.
Det finnes noen «gråimporterte» biler på markedet med stoffinteriør, manuelt klimaanlegg og manuelt gir. Disse er 2001-modeller og skal ligge godt under de «norske» bilene i pris.
Folk med bruk for denne typen bil. Ikke var de spesielt status-opptatt heller.