«Baby-Jaguaren» har gitt helt nye kjøpegrupper mulighet til å eie en Jaguar. Men den har sviktet stygt på det som egentlig var poenget med bilen: Å gi Jaguar en skikkelig bestselger – og bli en reell konkurrent til biler som BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse. Målet var å selge minst 100 000 eksemplarer i året, men produksjonen kom aldri over 50 000.
X-Type har da også vært preget av kompromisser, helt fra starten. Den er basert på forrige generasjon Ford Mondeo og denne snarveien har ikke vært bra for imagen. For å skille X-Type fra Mondeo hadde de første årgangene bare firehjulstrekk, men fra 2003 kom både forhjulstrekk og diesel. Stasjonsvogna har fått kritikk for ordinært utseende. Likevel har den solgt brukbart og er klart det mest kurante bruktkjøpet.
Hovedinnvendingen har vært og er at bilen ikke er en ekte Jaguar, og at den mangler Jaguar-følelse. Men kan du leve med det, får du mye bil for pengene om du velger brukt X-Type.
Stasjonsvogn og diesel
A touch of class
Matcher ikke Mercedes, Audi og BMW.
Forkledd Mondeo
Vi vurderer 2,0-liter diesel stasjonsvogn som et fornuftig kjøp. Eller hvis du skal dra på litt: 2,5 V6 med firehjulstrekk.
Bensinbiler med kombinasjonen stor motor og manuelt gir.
De som egentlig ikke hadde råd til Jaguar, men ville ha det likevel.