Utseendet har røtter helt tilbake til Series I som debuterte i 1968. Vi snakker et av bilhistoriens mest legendariske design – som også har tålt tidens tann usedvanlig godt.
Under den aristokratiske innpakningen var det imidlertid ikke alltid bare lutter smil og glede. Jaguar har hatt sin dose med kvalitetsproblemer, og vel så det. Da denne bilen debuterte hadde imidlertid Ford vært inne på eiersiden noen år og gjennomført en skikkelig revolusjon. Teknisk og mekanisk sett er dette derfor et ganske trygt kjøp.
Designet er som sagt trofast mot røttene og linjene ble gjort mykere enn på forgjengerne. Litt mer retro – og det var akkurat hva kundene ønsket. Denne XJ-generasjonen blir da også av mange regnet som den aller peneste.
Mest vanlige motorisering er en 3,2-liters sekser. Både lyd og momentkurve er en Jaguar verdig. Interiøret er preget av engelsk eleganse, med riktige doser skinn og treverk. Bilen er overraskende trang innvendig (og i bagasjerommet), men fire voksne sitter godt på langtur. Det er da også langturskomforten som er bilens store styrke. Her flyter man komfortabelt av gårde, godt skjermet fra omgivelsene.
Kvaliteten begynte å bli bra
Legendarisk design
Påfallende lite plass til å være så stor
Rimelig å kjøpe - dyrere å holde
1997-modell i Executive-utgave med lav kilometerstand og riktig fargekombinasjon.
Biler med høyreratt er tungsolgte. Styr også unna biler uten differensialbrems, varmeseter og lyktespylere og de med ukurant fargekombinasjon.
De som ikke kunne tenke seg noe annet enn Jaguar.