I kjent engelsk stil var ikke dette en helt ny bil da den ble lansert i 1996. Jaguars sportscoupe/kabriolet vakte likevel stor oppmerksomhet.
Under skallet har XK mye til felles med forgjengeren XJS, men designet er en liten revolusjon. Her fikk Jaguar en linjelekker og passe aggressiv sportsbil. Utseendet har mye til felles med Aston Martin DB7 og de to deler da også mye av teknikken. Jaguaren måtte derfor slite med en lite «nummer to»-stempel gjennom hele levetiden. I praksis betydde det nok ikke så mye. Prisforskjellen var nemlig solid og de fleste Jaguar-kundene ville nok uansett ikke vurdert DB7 - og motsatt.
To karosserivarianter: coupe og kabriolet. XK kom med 4-liter på 290 hk, mens XKR har samme motor med kompressor, det øker hk-tallet til 363. XKR gir skikkelig sportsbilfølelse, men presser du den hardt, vil du raskt føle at resten av bilen ikke helt henger med på notene.
Innvendig følger XK klassisk, engelsk oppskrift. Skinn, treverk og elegant design. I dag framstår det kanskje ikke som helt gjennomført, men interiøret har tålt tidens tann bra.
På bruktmarkedet er kabrioleten klart mest attraktiv. Coupeen har fortsatt litt igjen til den oppnår klassikerstatus, og her kan du gjøre gode kjøp. Mye bruktimport – særlig fra USA. Her skal du absolutt ikke hoppe på det første og beste.
Krefter som matcher utseendet
Pent og tidløst design
Litt Ford-faktor i interiøret
Chassis og kjøreegenskaper henger ikke helt med
Coupe eller convertible blir en ren smakssak. Velg så ny bil som mulig, som er godt utstyrt og som har fin fargekombinasjon på interiør/eksteriør, lav kilometerstand og god servicehistorikk.
Biler uten automatgir og traction control og biler med høyreratt.
Sportsbilkunder som synes Porsche er altfor vulgært.