Kia drømte om at Sorento skulle utfordre status-SUV-ene, men slik gikk det ikke. Ny ramlet den litt mellom stolene prismessig. For dyr til å kunne konkurrere mot RAV4 og CR-V osv. – samtidig som den ikke er i nærheten av Mercedes M-klasse og Jeep Grand Cherokee.
Det begynner imidlertid bra med et utseende som imponerte mange. Et herværende bilmagasin gjorde en uhøytidelig test der de tapet over alle Kia-merkene og spurte et lite utvalg personer hva slags bil de trodde dette var. De fleste gjettet på biler godt over Kia i statusfaktor. Dette er design-stjeling av beste/verste sort og vi kjenner igjen linjer og detaljer fra en rekke konkurrenter, blant dem ikke overraskende BMW X5, Lexus RX og Mercedes M-klasse.
Innvendig sliter bilen mer. Det ser for så vidt greit ut, men store doser plast-treverk og skinn som føles som hard skai avslører at det er spart.
Sorento byr heller ikke på noen stor kjøreopplevelse. Den er bygget på ramme og det merker du på ganske stiv og stump oppførsel. Offroad-egenskapene er imidlertid svært gode og den egner seg godt som trekkvogn.
Veldig mye bil for penga nå
Ser bra ut, i alle fall utenpå
Primitiv kjøreopplevelse
Wannabe-statusbil
2,5-liters CRDi-motor (diesel) på 140 hk og full EXE-utstyrspakke.
Noen få Sorento har en 2,4-liters bensinmotor i LX-utgave (dvs. manuelt gir, uten klimaanlegg og skinninteriør). Dette er mildt sagt ukurant, og det er bare å styre unna…
De som ikke hadde råd til premium-SUV, men satset på at denne ville lure naboen.