Land Rover traff markedet perfekt med Freelander. Den var lenge eneste alternativ til japanerne og koreanerne i denne klassen og i flere år Europas mest solgte medium-SUV. To utgaver: Femdørs og tredørs. Sistnevnte er en såkalt halv-cabrio, hvor bakre del av taket kan tas av.
Land Rover hadde svært begrensete utviklingsbudsjetter og det bærer bilen preg av. Til dels store kvalitetsproblemer, særlig i starten. Ganske enkelt 4x4-system, men kjempesmarte Hill Descent Control (HDC) veier opp for det. Med HDC-knappen innkoblet, holder bilen 9 km/t, uansett om det går opp eller ned. Gull verdt i terrenget! Interiøret er svært primitivt før faceliften, med ekstremt billig plast og seter med dårlig sidestøtte. 1,8-liters bensin har vært plaget med mange problemer og er for snau for bilen.
Hill Descent Control er supert når forholdene blir virkelig vanskelige
Image og design
Altfor korte seter med dårlig støtte
Kvalitet og svak bensinmotor
En 2004-modell eller nyere med TD4-dieselmotor på 112 hk.
De eldste bilene og særlig de med 1,8-liters bensinmotor.
De som ville ha medium-SUV med Land Rover-faktor. Og de som bare ville ha en relativt prisgunstig SUV.