Finn biler og biltester

Lexus CT

Lexus CT

Lexus brukte mange år på å bygge seg opp i Norge. Et smalt modellutvalg satte sine klare begrensninger, det samme gjorde et svært begrenset antall forhandlere. Kompakte IS og ikke minst SUV-en RX solgte i perioder brukbart, men ikke nok til at Lexus klarte å markere seg særlig på salgsstatistikkene.

Det endret seg imidlertid da CT 200h kom på markedet. Her fikk Lexus endelig en bil i den svært populære Golf-klassen. Startprisen var også vesentlig lavere enn det vi hadde opplevd fra Lexus tidligere, under 300.000 kroner. Det hentet mange nye kunder til merket.

CT er en femdørs kombi, h-en betyr at dette er en hybridbil. Den 1,8-liters bensinmotoren kjenner vi også fra Toyota Prius. Teknisk sett er mye likt Prius, men kvalitetsfølelsen er vesentlig høyere i Lexusen. God støydemping mer med på å underbygge det. Premiumfølelsen er kanskje ikke helt på nivå med det beste fra merker fra Audi og Mercedes, men heller ikke veldig langt unna.'

Komfort er den store styrken til CT. Gode seter og lite støy fra motoren underbygger det. Motoren liker ikke å bli presset, her er det lett å tilegne seg en ganske rolig kjørestil, noe som naturligvis også er positivt for forbruket.
'
Plassen lider litt under av drivlinje og batterier tar plass. Noen bagasjeromsmester er dette dermed ikke. Bagasjerom på 375 er absolutt ikke best i klassen. Så er det nok ikke veldig mange CT-er som tjenestegjør som familiebiler. Mange av dem er bil nummer to, eventuelt kjøres den av folk som hverken har mange unger eller stort plassbehov. '

I bruktmarkedet er det relativt mye å velge mellom. Noen biler har gått kort og tilbrakt mye av tiden sin i en garasje. Disse kan være svært smarte kjøp. Komplett servicehistorikk er smart, også på en Lexus. Generelt er dette biler som gjerne er både pent behandlet og skikkelig fulgt opp. Kommer du over et eksemplar som skurrer litt, er det bare å se seg om etter en annen bil.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Dette er MYE mer enn en oppjazzet Toyota Prius, selv om drivlinjen er veldig lik. Her får du fastere understell, mer presis styring og ikke minst et trivelig og et ganske eksklusivt førermiljø.

Det oppgitte forbruket på 0,41 l/mil kan du glemme å nå. Klarer du halvliteren på mila, så vær fornøyd med det. '

Dessverre kan den trinnløse CVT-girkassa oppfattes som litt masete ved gasspådrag. Ut over dette er bilene svært driftssikre og teknisk gode. Lexus-kvaliteten er legendarisk, og CT 200h er ikke noe unntak i så måte.

På biler med 17-tommers hjul kan dekkene støye noe på grov asfalt. Noen eiere har også klaget på litt problematisk Bluetooth-oppkobling på de eldste bilene. Selv om kvaliteten er svært god, må du sjekk at slitedeler er byttet. Det trengs, også på en Lexus!

+ Pluss

Premium-følelse i liten bil. Driftssikkerhet

- Minus

Litt masete girkasse. Begrenset bagasjerom.

For deg

Du vi ha et forutsigbart og enkelt bilhold.

Ikke for deg

Du vil ha en ladbar hybrid.

Beste kjøp

Jo mer utstyr - jo bedre.

Styr unna

Stoffseter og generelt lite utstyr blir litt feil i en Lexus.

Kjøpt ny av

De som syntes Toyota Prius ble for kjedelig.

Sjekk også

Audi A3 (1996-2003)

Under skallet er det veldig mye fjerde generasjon VW Golf - men det brydde ikke de fleste kjøperne seg så mye om. Audi A3 ble en kjempesuksess fra første stu..

BMW 1-Serie (2004-2013)

BMW våget å være annerledes og holde på grunnfilosofien sin, også når de bestemte seg for å gå rett i strupen på VW Golf og Audi A3. 1-serie har motoren plas..

Mercedes-Benz A-klasse (2005-2010)

Der forgjengeren skapte store bølger (og mye negativ PR for Mercedes), kom denne nesten listende inn på markedet. Andre generasjon A-klasse vokste 23 cm i le..

Siste nytt om Lexus