Lexus droppet stasjonsvogn da de kom med andre generasjon av IS, her får du kun sedan. I Norge var det naturligvis negativt. Også i denne klassen er det for de aller fleste stasjonsvogn som gjelder, og IS ble aldri noen storselger.
Ambisjonen til Lexus var å gå rett i strupen på biler som Audi A4 og BMW 3-serie. Og de hadde gjort hjemmeleksene sine bra. IS er en svært kompetent bil. Den gir et påkostet inntrykk, har høy luksusfølelse, og den har også gode og involverende kjøreeegenskaper. Ikke helt på nivå med 3-serien, men ikke langt unna!
Her fikk IS for første gang også dieselmotor, den var populær i Norge. 177 hestekrefter gir ikke voldsomme ytelser, men du får et pent overskudd. I bruktmarkedet oppleves den som mer kurant enn V6-bensinmotoren på 2,5 liter. Men samtidig kan det være verdt å leke litt med regnestykket: Hvor mange kilometer kjører du i året? Hvor mye større blir bensinregningen, kontra dieselregningen? Det er i alle fall ingen tvil om at denne bilen kler V6-er. Og det kan absolutt være muligheter for å prute på disse.
Generelt har de aller fleste utgavene av denne IS-en høyt utstyrsnivå. Vi snakker Mark Levinson-stereo, navigasjon (gjerne med ryggekamera) pluss mye fint luksus- og sikkerhetsutstyr. Mange valgte adaptiv cruisekontroll da de kjøpte den ny. Det er kjempesmart utstyr.
IS hadde flere oppgraderinger underveis. Står valget mellom flere biler, er det derfor viktig å sjekke litt nøye hva de har av utstyr. Ellers er det ikke store endringer underveis.
Plassmessig er ikke dette på noen måte en storbil. I forhold til bilstørrelsen er kupéen overraskende trang. Lange personer kan også få problemer med takhøyden. Bakseteplassen er begrenset og bagasjerommet svelger ikke unna mer enn 380 liter. Det er lite. Men dette er nok uansett ikke bilen for dem med tre unger og barnevogn.
De fleste IS-ene har levd gode liv med voksne eiere og jevnlige besøk innom verkstedet. Det er slike biler du primært skal se etter. Kvaliteten er på sedvanlig Lexus-nivå: Svært høy. Slik sett er dette på mange måter et tryggere kjøp enn de tyske rivalene, når bilen begynner å få noen år på nakken. Designet står seg fortsatt bra og resten av bilen henger også godt med på notene.
Så godt som helt feilfri. Få - om noen biler - har mer fornøyde eiere!
Litt konservativt design.
: Du ikke gidder å bruke tiden på verkstedet eller i garasjen
Du ikke kan fordra japanske biler ...
Den sterke 2,5-liters V6-eren med den silkemyke automatkassa.
Ingen spesielle.
De som ville ha forutsigbar og diskret luksusbil som også er ganske morsom å kjøre.