Den første Lexus-SUV-en fulgte en oppskrift som gjør at den skiller seg fra mange av konkurrentene. Her er det først og fremst fokus på luksus og komfortable kjøreegenskaper – og mindre på stor plass og terrengegenskaper. I flere markeder ble den da også solgt med trekk bare på forhjulene.
RX har en 3-liters sekser under panseret. Den går silkemykt og de drøye 200 hestene gir bra prestasjoner. Kjapp og sterk, men ikke overraskende må du også påregne en del penger på bensin.
Interiøret er preget av store doser skinn og treverk, sistnevnte er definitivt fra de mer eksklusive plasttre-artene som finnes. Det ser fortsatt godkjent moderne ut og materialkvaliteten er bedre enn de fleste konkurrentene fra samme tid. Dessuten slipper du all form for skrangling. Denne bilen er satt sammen av petimeter-roboter og dobbeltsjekket av Lexus-ansatte som får frysninger på ryggen av det minste millimeter avvik.
I starten ble mange biler tatt inn fra USA og Canada. Vær litt obs på bruktimporterte biler. Mange har andre spesifikasjoner enn de som er tiltenkt det europeiske markedet. Blant annet merkes det på understell og styring, også på en del utstyrsspesifikasjoner.
Fantastisk kvalitet
Komfortabel og eksklusiv
Tørst med stor bensinmotor
Ikke forvent deg noe i nærheten av offroader
Bil som er solgt ny i Norge, med ikke altfor høy kilometerstand.
USA-import. Disse bilene har et litt annet spesifikasjonsmønster og utstyrsnivå, og kan fremstå som mer ukurante.