Første generasjon 6 ble et skikkelig vendepunkt for Mazda. De droppet det velkjente 626-navnet, investerte stort i utviklingen – og traff blink med 6.
I 2008 var det klart for andre generasjon. Det var ikke en like stor revolusjon som 6 var sammenlignet med siste 626. Men det er snakk om helt ny og også større bil. Mazda dro også på litt mer designmessig, denne skilte seg fra mengden da den kom.
Ford var på denne tiden tungt inne i Mazda, og 6 er bygget på en plattform som den deler med en rekke Ford-modeller. Den innvendige plassen er god. Fire voksne kan dra på langtur sammen. Med tre i baksetet blir særlig bredden litt mangelfull. Stasjonsvogna (som de fleste kjøpte) har bagasjerom som svelger unna 519 liter. Pluss for at gulvet blir flatt når du slår ned setene.
Kjøreegenskapene er litt på det jevne, det er også komforten. Mazda har tradisjoner for å slite med støydempingen, særlig fra hjulene. Det gjelder også denne 6-eren. Verdt å ha i bakhodet når du skal kjøpe dekk, gå for noen som ruller så stille som mulig!
Ellers er finish og materialvalg i interiøret litt bak de beste europeiske konkurrentene. Det er blant annet litt mye svart hardplast her og der.
Svært mange av kjøperne gikk for dieselmotor, det var det «riktige» på biler som dette på den tiden. 2,2-literen er sterk og gir fint overskudd. Det finnes også eksemplarer med bensinmotor i bruktmarkedet, men de er litt mer sjeldne. 1,8-liter på 120 hestekrefter er ikke akkurat noe fyrverkeri i en såpass stor bil som dette.
I bruktmarkedet er dette nå en typisk fornuftsbil. Du kan få mye bil for pengene, samtidig som det er lite tull med en Mazda 6. Dette er typisk en bil som ble kjøpt av folk som kanskje ikke var veldig bilinteresserte. Noen ganger gir deg seg utslag i litt manglende oppfølging og stell av bilen. Sjekk derfor at servicehistorikk er så komplett som mulig og at slitedeler er skiftet.
Stasjonsvogn er den klart mest attraktive modellen i bruktmarkedet, den koster også mest. Kan du «klare deg» med en kombi? I så fall kan det være penger å spare. Den har også mye plass og god fleksibilitet med stor bakluke.
Driftsikkerhet, kjøreglede og plass.
: Litt mye plast i interiøret, hjulstøy med store hjul.
Du ønsker et forutsigbart og trygt bilhold
Du ønsker deg laaange misunnelige blikk i trafikken.
Godt utstyrt stasjonsvogn etter faceliften i 2010.
Biler med 2,5-liters V6-motor. Den er tørst og ikke spesielt god.
Kunder som falt for designet i tillegg til driftssikkerheten.