Mercedes-Benz S-klasse Mercedes svarte på stadig tøffere konkurranse fra BMW og Audi med sin nye S-klasse i 2007. «Mini-Maybach» er blant karakteristikkene på utseendet. Her tok Mercedes et nytt skritt i eksklusiv retning og flyttet igjen grensene klassen. De rene, elegante linjene har nesten noe rojalt over seg. Samtidig ble bilen litt større enn forgjengeren og måler i lang versjon over 5,20 meter. Interiøret er i aller høyeste grad første klasse. Her kombinerer Mercedes klassiske materialer med hitech-løsninger. Det er skinn, analog klokke og gjerne treverk – i kombinasjon med den sølvfargete Comand-knappen som styrer en rekke funksjoner. Diesel tok for alvor over som mest vanlige motorisering. 3,5-literen på 272 hk gjør 0 til 100 km/t på imponerende 7,3 sekunder, samtidig som den har et gjennomsnittsforbruk på 1,01 liter/mil. Nyprisen her i Norge spratt over en million kroner. Det stoppet ikke 76 kunder fra å kjøpe ny S-klasse i første salgsår, 2007. De må nok regne med et solid verditap – hyggelig for deg som vurderer denne som bruktbil. Vanlige feil og problemer Noen S-Klasse kom inn til Norge som bruktimport. Hvis du vurderer å kjøpe en av disse, må du være oppmerksom på at fem års reklamasjonsfrist ikke gjelder. Det er kun fabrikkgarantien i det landet den ble solgt i som ny som teller, og ikke alle land har tre års nybilgaranti. Som vanlig er det lurt å sjekke bremsene; dette er en stor og tung bil, så de kan slites forholdsvis fort. Forstillingen er en familiesvakhet som også bør sjekkes på S-Klasse. + Pluss Fantastisk kjøremaskinEt design som oser eksklusivitet - Minus Du må regne med fortsatt stort verdtap og langt fra rimelig bilhold... men det koster! Beste kjøp Det kommer selvfølgelig an på hvor mye penger du har tenkt å legge i dette. En S320 CDI er nok det mest fornuftige valget. Styr unna Ingen spesielle. Kanskje med unntak av AMG-modellene, er biler med stor bensinmotor de mest ukurante og de med størst verditap. Kjøpt ny av Direktører - samt en og annen Lotto-millionær.
+ Pluss Fantastisk kjøremaskinEt design som oser eksklusivitet - Minus Du må regne med fortsatt stort verdtap og langt fra rimelig bilhold... men det koster! Beste kjøp Det kommer selvfølgelig an på hvor mye penger du har tenkt å legge i dette. En S320 CDI er nok det mest fornuftige valget. Styr unna Ingen spesielle. Kanskje med unntak av AMG-modellene, er biler med stor bensinmotor de mest ukurante og de med størst verditap. Kjøpt ny av Direktører - samt en og annen Lotto-millionær.
Fakta - Mercedes-Benz S-klasse (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
BMW 7-Serie (2009-2009) Femte generasjon 7-serie ble vist høsten 2008, og kritikken mot forrige sjuers design forstummet. Den kom i 2001 med modig design, eller skal vi si overmodig..
Lexus LS (2008-2009) Det har aldri løsnet for Toyotas luksusmerke i Norge og Europa, men i USA har Lexus’ største bil LS knust konkurrentene. Den er kåret til mest pålitelige bil..