Mercedes-Benz SL Dette er foreløpig siste bil i Mercedes’ legendariske rekke av toseters roadstere. Røttene går helt tilbake til 1954 og SL har vært drømmebilen for flere generasjoner av bilinteresserte. Dagens utgave kom i 2002 og skiller seg vesentlig fra forgjengeren. Linjene ble langt smekrere og mye mer sporty. Dessuten forsvant stofftaket og ble erstattet av et tidsriktig, nedfellbart ståltak. Denne konstruksjonen har mange likhetstrekk med den vi finner på SLK, men er langt mer avansert. SLs store styrke er at den både fungerer som komfortabel motorveiscruiser og inspirerende sportsbil. Den store, tunge bilen er imponerende letthåndterlig. Ikke så kompromissløs som enkelte av konkurrentene, men det skal litt til å kjøre fra denne hvis motoriseringen er riktig. I kjent stil lesset Mercedes på med avansert teknologi, men dessverre har ikke alt fungert knirkefritt. Særlig i starten gikk mye galt – det er nedtur når du går hen og kjøper så dyr bil som dette. Bruktprisene varierer enormt. Øverst troner AMG-versjonene, mens en tidlig 350 kan gi veldig mye bil for pengene. Vanlige feil og problemer En god del SL-er har kommet til landet som bruktimport. Hvis du vurderer en av disse må du være oppmerksom på at fem års reklamasjonsfrist ikke gjelder på disse bilene. Det er kun fabrikkgarantien i det landet den ble solgt i som ny som teller. Ikke alle land som har tre års nybilgaranti, slik vi har i Norge. Sjekk etter slakk i bærekuler og endeledd, samt de hydrauliske pumpene til cabrioletmekanismen. + Pluss To biler i ett: cabriolet og coupeRoadster på absolutt øverste hylle - Minus Enormt verditapKvalitetsproblemer Beste kjøp Det er bare å velge ut fra ønsker og lommebok. SL blir uansett ikke feil! Styr unna Hvis du skulle snuble over en bil uten skinninteriør, automatgir og klimaanlegg, skal denne koste mellom 200 000–250 000 kr mindre enn en tilsvarende bil med dette utstyret. Disse er tungsolgte! Kjøpt ny av Svært velstående mennesker med minste to andre biler i garasjen (som selvfølgelig har fliser på gulvet)
+ Pluss To biler i ett: cabriolet og coupeRoadster på absolutt øverste hylle - Minus Enormt verditapKvalitetsproblemer Beste kjøp Det er bare å velge ut fra ønsker og lommebok. SL blir uansett ikke feil! Styr unna Hvis du skulle snuble over en bil uten skinninteriør, automatgir og klimaanlegg, skal denne koste mellom 200 000–250 000 kr mindre enn en tilsvarende bil med dette utstyret. Disse er tungsolgte! Kjøpt ny av Svært velstående mennesker med minste to andre biler i garasjen (som selvfølgelig har fliser på gulvet)
Fakta - Mercedes-Benz SL (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
BMW 6-Serie (2009-2009) Andre generasjon 6-serie coupé har frisket opp gatebildet siden 2003, mens cabrioleten dukket opp året etter. Begge har plass til to store foran og små bak, ..
Audi TT (2009-2009) Andre generasjon TT kom i 2006, mens åpen roadster fulgte året etter. Den vokste i størrelse og plass. Mens første TT hadde trøbbel med svingegenskapene, opp..