Mercedes-Benz SLK Ideen var ikke helt ny, men Mercedes skapte likevel en liten sensasjon da de lanserte ståltak-cabrioleten SLK. Dette er to biler i ett: Coupe og cabriolet. Den avanserte takkonstruksjonen gjør at bilen har tilnærmet ”vanlig” tak på vinteren og når du ellers ønsker det. Så er det bare å trykke på en knapp og få taket til å folde seg sammen og forsvinne under bagasjeromslokket når du ønsker det. Vips - cabriolet! Dette er selvfølgelig ekstra attraktivt i land som har skikkelig vinter, og SLK ble manges drømmebil her hjemme. SLK er klart mest elegant med taket nede. Med taket på blir de kantete linjene mer tydelige og bilen ser litt butt ut. Interiøret er ganske tidstypisk fra midten av 90-tallet. Det ser greit ut og har bra kvalitetsfølelse - selv om det mangler det lille ekstra mange forbinder med Mercedes. To voksne sitter greit, men bagasjerommet er svært lite med taket nede. Her gjelder det å pakke godt hvis du vurderer langtur! SLK 200 har 2-liter på 136 hk og er klart billigst på bruktmarkedet. Den spesielle takløsningen er med på å gjøre SLK til en relativt tung bil, så med denne motoren er moroa begrenset. Samme motor med kompressor yter 163 hk, mens 230 Kompressor har 2,3-liter på 197 hk. Du bør koste på deg en av disse hvis du ønsker deg litt sportsbil-følelse i SLK-en. Taket gjør at mange bruker den hele året, men pass opp på glatte veier. Dette er på ingen måte noen god vinterbil! Vanlige feil og problemer Skal du kjøpe deg en SLK, er det først og fremst «vanlige» Mercedes-ting du skal sjekke – som bærekuler og endeledd, samt bremseskiver. I tillegg bør du sjekke sentrallås og hydraulikkdemperne til cabrioleten. Kontroller også hovedlampene foran; det er ganske vanlig at det danner seg kondens i disse. + Pluss Morsom med litt motor innabordsTo biler i ett - til hyggelig bruktpris - Minus Skummel på vinterføre200 uten kompressor er daffe greier Beste kjøp Pen fargekombinasjon utvendig og innvendig og bra med utstyr, er viktigere enn motortype. Velg en velholdt bil med fin servicehistorikk. Styr unna SLK med 2-liters motor uten kompressor på 136 hk fra en av de første årgangene. Kjøpt ny av De fleste falt pladask for ståltak-løsningen. Veldig få prøvde den på vinterføre først.
+ Pluss Morsom med litt motor innabordsTo biler i ett - til hyggelig bruktpris - Minus Skummel på vinterføre200 uten kompressor er daffe greier Beste kjøp Pen fargekombinasjon utvendig og innvendig og bra med utstyr, er viktigere enn motortype. Velg en velholdt bil med fin servicehistorikk. Styr unna SLK med 2-liters motor uten kompressor på 136 hk fra en av de første årgangene. Kjøpt ny av De fleste falt pladask for ståltak-løsningen. Veldig få prøvde den på vinterføre først.
Fakta - Mercedes-Benz SLK (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
Mazda MX-5 (1998-2005) Hvordan følger man opp en kjempesuksess som første MX-5? Det grublet Mazda-sjefene på lenge før de bestemte seg for å velge den trygge (og helt sikkert smart..
Peugeot 206 (1999-2007) Peugeot sto for en av bilverdenens merkeligste valg da de droppet å erstatte supersuksessen 205. Planen var at de gamle 205-kundene heller skulle velge enten..
BMW Z3 (1995-2002) Markedsføringsmessig var introduksjonen av Z3 tilsynelatende en liten genistrek. BMW brukte en pen slump penger på produktplassering – og lot Z3 debutere i J..